• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51249
+
-

رهبر معظم انقلاب : ظرفیت‌های کشور برای شکوفایی اقتصادآماده و کامل است

98، سال فرصت‌ها و گشایش‌ها

رونق تولید
98، سال فرصت‌ها و گشایش‌ها


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین روز سال نو در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی، سال۹۸ را «سال فرصت‌ها» خواندند و با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» موجب ایجاد تحول در بخش‌های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجه‌ای خواهد شد، سخنان مهم و پرنکته‌ای را درباره «مسائل سال‌جاری، مواجهه دولت‌های غربی با ایران و اقتصاد و رونق تولید» بیان کردند و در محور چهارم سخنان خود به تبیین وظایف جوانان در تحقق مفاد بیانیه راهبردی گام دوم پرداختند. بخش‌هایی از مهم‌ترین محورهای بیانات رهبری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را بخوانید. متن کامل بیانات رهبر معظم انقلاب  را در سایت روزنامه همشهری بخوانید.


سال98، سال فرصت‌ها

1- سال فرصت‌ها: درباره‌ مسائل مربوط به سال‌جاری، انسان می‌بیند که بعضی از گویندگان یا نویسندگان یا صاحب‌نظران یا اظهار‌نظر‌کنندگان درباره سال۹۸ اظهارنظر کرده‌اند که این سال، سال تهدیدهاست. بنده مطلقا این را قبول ندارم؛ من معتقدم سال ۱۳۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌هاست.

2- نجات از وابستگی به نفت: تحریم می‌تواند فرصت باشد؛ چرا؟ زیرا تجربه نشان داده است کشورهایی که از منابع طبیعی -مثل نفت - برخوردار هستند، هر وقت درآمدهایشان از ناحیه این منابع کاهش پیدا می‌کند، اینها به فکر اجرای اصلاحات اقتصادی می‌افتند، انگیزه پیدا می‌کنند، انگیزه اصلاحات پیدا می‌کنند، انگیزه پیدا می‌کنند که خودشان را از وابستگی نجات بدهند.

3- باید به بازدارندگی برسیم: امروز همه باور کرده‌اند؛ همه‌ مسئولان فهمیده‌اند و قبول کرده‌اند که دشمن در حال جنگ با ماست... بله، دشمن را شکست خواهیم داد اما این کافی نیست. حرف من و مطالبه من از مجموع فعالان گوناگون کشور، چه در بخش مسئولان دولتی، چه در بخش‌های دانشگاهی، مردمی و عمومی چیز دیگری است؛ من می‌گویم ما باید علاوه‌ بر شکست دشمن، بازدارندگی ایجاد کنیم؛ حرف من این است... ما باید به نقطه‌ای برسانیم خودمان را که بازدارنده باشد؛ یعنی دشمن احساس کند که از رخنه‌ اقتصادی، از معبر مسائل اقتصادی نمی‌تواند به کشور عزیز ما ضربه وارد کند و به ملت فشار بیاورد؛ باید به اینجا برسیم؛ بازدارندگی.


مواجهه با قدرت‌ها و دولت‌های غربی

1- اروپایی‌ها مقابل آمریکا نایستادند: در همین قضیه‌ اخیر، در قضیه برجام، وظیفه اروپایی‌ها چه بود؟ خب یک قرارداد هفت‌جانبه‌ای بسته شده بود - 6کشور و ایران این طرف؛ 7کشور یک طرف که آمریکاست خارج شد؛ وظیفه‌ طرف‌های دیگر چه بود؟ وظیفه‌ اروپایی‌ها این بود که می‌ایستادند در مقابل آمریکا، می‌گفتند ما به تعهد خودمان پایبندیم؛ تعهد آنها این بود که تحریم‌ها به‌طور کلی برداشته بشود؛ باید محکم می‌ایستادند، [اما] با بهانه‌های مختلف نایستادند.

2- کانال مالی شوخی تلخی است: این کانال مالی‌ای هم که اخیرا مدام گفته می‌شود یک کانال مالی درست کرده‌اند، این به شوخی شبیه‌تر است؛ البته شوخی تلخی است. این هیچ معنی‌ای ندارد؛ آن چیزی که وظیفه آنهاست با آنچه آنها دارند مطرح می‌کنند زمین تا آسمان فرق می‌کند. در آخرین مسئله بین‌المللی ما، باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند.

3- گلایه رهبری از انفعال مجلس در سیاست خارجی:  به من گزارش دادند که در همین قضایای اخیر، کنگره آمریکا - این آمار جالبی است - در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده! ۲۲۶ طرح ضدیت و خباثت علیه جمهوری اسلامی؛ شرارت است دیگر. حالا البته اینجا من یک گله‌ای هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکا ارائه کرده‌اند یا تصویب کرده‌اند؟ خب، پس این قدرت‌های غربی این [طور] هستند، از اینها انتظار نمی‌شود داشت.


مسئله‌ اقتصاد

1- ظرفیت تولید در کشور وجود دارد: کارشناس‌های ما معتقدند که ظرفیت‌های کشور برای شکوفایی اقتصاد، ظرفیت‌های بسیار آماده و مستعد و کاملی است. ما کمبود نداریم. ظرفیت نیروی انسانی ما بسیار خوب است، ظرفیت‌های طبیعی ما بسیار خوب است، ظرفیت جغرافیایی ما بسیار خوب است که من در بیانیه گام دوم مقداری از این ظرفیت‌ها را تشریح کردم که این ظرفیت‌ها وجود دارد؛ بنابراین ظرفیت‌ها هست، پول هم وجود دارد در کشور.

2- از سوءاستفاده‌ها غفلت نشود:  از سوءاستفاده‌ها غفلت نشود. بعضی‌ها سوءاستفاده کردند؛ سوءاستفاده می‌کنند؛ سوءاستفاده‌چی وجود دارد؛ انواع و اقسامی هم [دارد]؛ این ابتکار ایرانی، این ذهن مبتکر ایرانی همین جور که در کارهای خوب به درد می‌خورد، در شیطنت هم گاهی اوقات همین ابتکارها به‌وجود می‌آید؛ یک روش‌های عجیب و غریبی را برای سوءاستفاده انسان می‌بیند و در گزارش‌ها مشاهده می‌کند. خب، مسئولان بایست مراقبت کنند؛ هم قوه مجریه، هم قوه قضاییه؛ دستگاه‌های ناظر بایست مراقبت کنند.

3- واردات، تولید داخلی را به شکست می‌کشاند:  شرط رونق تولید داخلی، کنترل واردات بی‌رویه است. حالا به من گزارش داده می‌شود که ما داریم برای اقتصاد مقاومتی این کارها را [می‌کنیم]، این برنامه‌ها را چیده‌ایم و داریم انجام می‌دهیم؛ بسیار خوب، مطمئنا این گزارش‌ها مطابق با واقع است، یعنی کار را کرده‌اند؛ اما تحقق عملی پیدا نکرده، دلیلش این است که واردات می‌آید، انسان می‌بیند بازار پُر از واردات است؛ تولید داخلی را به شکست می‌کشانند.


سخنی با جوانان

1- حرکت بر دوش جوانان:
جوان‌ها باید شانه‌شان را زیر بار مسئولیت‌های دشوار کوچک و بزرگ بدهند؛ علاج مشکلات کشور این است. ما در گام دوم انقلاب بایستی حرکت کشور را بر دوش جوان‌ها قرار بدهیم همچنان که در گام اول در دوره انقلاب هم هدایت را امام می‌کرد اما حرکت را و موتور پیشرفت را جوانان روشن می‌کردند، حرکت را آنها به‌وجود می‌آوردند.

2- آنچه در گام دوم انقلاب باید اتفاق بیفتد:  آنچه در گام دوم انقلاب باید اتفاق بیفتد، اولا شناختن و جدی گرفتن داشته‌های خود [است]؛ داشته‌ها‌ی خودمان را بایستی بشناسیم و آنها را جدی بگیریم؛ مزیت‌های خود، ظرفیت‌های خود، مزیت‌های کشور، ظرفیت‌های کشور، اینها را باید بشناسیم، جدی بگیریم اینها را، اینها را به‌کار بگیریم و از اینها استفاده کنیم؛ کشور خیلی ظرفیت وسیعی دارد؛ ثانیا، آفت‌ها را بشناسیم، فسادها را بشناسیم، راه‌های رخنه‌ دشمن را بشناسیم و در مقابل آنها به‌طور جدی ایستادگی کنیم.

3- جوانان به مسائل فرعی نپردازند: جوان‌ها در میدان علم، در میدان فکر و معرفت، در میدان سیاست، در میدان کار باید تلاش خود را مضاعف کنند؛ جوان‌ها به مسائل فرعی و حاشیه‌ها نپردازند؛ به مسائل اختلاف‌افکن نپردازند؛ وحدت را، حرکت متمرکز را، حرکت‌های مؤمنانه و مجاهدانه را، جوان‌ها دنبال کنند؛ در همین بخش‌هایی که گفته شد، مرزهای با دشمن را پررنگ کنند؛ اما با خودی، با نیروهای داخلی، به اندک اختلاف سلیقه‌ای مرز ایجاد نکنند.

کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل‌زده باقی مانده است
در خجسته سالروز عید مبعث، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم، بعثت انبیا‌ را یک حرکت عظیم برای ایجاد تمدن نوین با دو ویژگی «عبودیت الهی» و «مبارزه با کفر و طاغوت» خواندند و با تأکید بر اینکه بعثت پیامبر اکرم(ص)، جامع‌ترین، کامل‌ترین و ماندگارترین بعثت‌ها‌ست، گفتند: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ادامه بعثت پیامبر اعظم(ص) است و وعده خدا، پیروزی جبهه حق در مصاف توحید و طاغوت است.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه سیل در برخی ‌استان‌های کشور و مشکلات ناشی از آن و همچنین تلفات و خسارات سیل افزودند: در این حادثه، تلاش مردم و روحیه همبستگی و بسیج‌شوندگی در میان آنان، بسیار خوب بود و ملت ایران جانانه وارد میدان شدند و کمک‌کار مسئولان بودند و مسئولان نیز با همین پشتیبانی مردمی و با اتفاق کلمه توانستند اقدامات ابتدایی را انجام دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هنوز کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل‌زده باقی مانده است، خاطرنشان کردند: به مسئولان تأکید کرده‌ام که کارهای اصلی یعنی بازسازی ویرانی‌ها و جبران خسارت‌ها، از این به بعد است و باید این خسارات و صدمات جبران شود.

ایشان افزودند: البته مردم عزیز در مناطق سیل‌زده باید به همکاری با مسئولان ادامه دهند زیرا کمک آنها حقیقتا گره‌گشا خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از این سخنرانی نیز خاطرنشان کردند: تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی در طول سال‌های متمادی، نمونه بارز جنگ‌افروزی‌های طاغوت‌ و مقابله مجاهدان فلسطینی و حزب‌الله لبنان و همچنین دفاع هشت ساله ملت ایران مصداق بارز جهاد در راه خداست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه بعثت پیامبر اسلام(ص) جامع‌ترین و ماندگارترین بعثت‌ها و انقلاب اسلامی ایران نیز ادامه آن بعثت است، افزودند: علت دشمنی با نظام جمهوری اسلامی همان خط دشمنی جبهه طاغوت با جبهه توحید است و اینکه گفته می‌شود دشمن‌تراشی نکنید، حرف نادرستی است زیرا جبهه طاغوت با اصل و هویت حرکت توحیدی مخالف است و آمریکا و نوکرهای او همچون آل‌سعود، به کمتر از دست‌کشیدن از حرکت در مسیر توحید راضی نمی‌شوند.



سیل‌های اخیر باید درس عبرت باشد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز سه‌شنبه گذشته در جلسه‌ای ویژه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسئولان ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی و کمک‌رسان، ضمن دریافت گزارش از مسئولان اجرایی و نظامی درخصوص آخرین وضعیت مناطق آسیب‌دیده از سیل و اقدامات انجام‌شده برای اسکان سیل‌زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم‌های اتخاذ‌شده به‌منظور جبران خسارات در بخش‌های مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت‌ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده، در برخی استان‌ها گفتند: خدمات‌رسانی، هماهنگی بخش‌های مختلف‌ و شور و شوق کمک‌رسانی و روحیه بسیج‌شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود اما باید همه تصمیم‌ها و اقدامات لازم، به‌صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب‌دیده ادامه یابد.

رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه افزودند: خدمات انجام‌گرفته و هماهنگی میان دستگاه‌ها و حضور مسئولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب‌دیده، از نکات قابل توجه این حادثه بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در کنار این نکات اما موضوع مهم‌تری نیز وجود دارد که آن هم مسئله پیشگیری از ویرانی‌ها و خسارات است که باید از قبل پیش‌بینی می‌شد، زیرا سیل قابل جلوگیری نیست اما ویرانی و خسارت قابل جلوگیری است.

ایشان افزودند: جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تأثیرگذار است؛ بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از اینگونه حوادث به کمترین میزان ممکن برسد. رهبر انقلاب اسلامی «لایروبی رودخانه‌ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد‌سازی‌ حریم رودخانه‌ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل‌ها» را از موضوعات بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرح‌های مختلف آینده ازجمله سد‌سازی‌‌ها، راهسازی‌‌ها، احداث راه‌آهن‌ و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده‌نگری لازم و جامع انجام شود. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید