• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51195
+
-

پلی از «باغ‌شهر» به آینده

نیازی به آمار و ارقام نیست؛ حتی نیازی نیست حتما پشت پنجره هواپیما یا بر فراز کوه عینالی قرار بگیرید. با یک گشت کوچک در شهر می‌توان دریافت چه فاصله دردناکی میان باغ‌شهر ایران و تبریز افتاده است. ریش‌سفیدها بیش‌تر از سابقه سبز تبریز خبر دارند. آن‌ها می‌دانند زمانی محله‌های تبریز یا با «باغ» شروع می‌شدند یا با «باغ» تمام: «باغمیشه»، «قره‌آغاج»، کوچه‌باغ»، «حکم‌آباد باغلاری».
حالا اگرچه اسم‌شان پابرجاست، اما باد مدرنیته و مدیریت‌ نادرست شهری در دوره‌های مختلف تمام سبزی‌شان را با خود برده است. چندروز پیش اما خبری از شهردار تبریز به گوش رسید: «مجتمع مسکونی صفاری که یکی از مجتمع‌های قدیمی تبریز به شمار می‌آید، به پارک و فضای سبز تبدیل می‌شود.»
مجتمع مسکونی صفاری، خانه‌های سازمانی یکی از ارگان‌های دولتی بود که در سال‌های اخیر برای خشک‌کردن درختان آن و تبدیل باغ به مجتمع مسکونی تلاش‌های فراوانی شد و همین موضوع اذهان عمومی را مکدر کرد، اما حالا شهرداری تبریز تصمیم به خرید زمین و احیای آن گرفته است.
چند روز پیش هم شهردار تبریز با حضور دوباره در مجتمع صفاری از وعده‌ای که داده بود، بازدید کرد. ایرج شهین‌باهر در بازدیدی که به همراه رئیس کمیسیون محیط‌‌زیست و توسعه پایدار شورای شهر تبری از مراحل پاکسازی باغ صفاری داشت، گفت: «در نظر داریم باغ صفاری را در قالب معماری باغ‌های ایرانی احیا و بازسازی کنیم.»
سامان احمدزاده، شهردار منطقه ۶ تبریز هم گفت: «مساحت کل باغ صفاری 5/1هکتار است که توسط شهرداری تبریز خریداری شده است و در حال حاضر مشغول پاکسازی و خاکبرداری چندقطعه واحدمسکونی آن هستیم.»
به گفته او، مشاورانی برای طراحی باغ صفاری به شکل باغ‌های سنتی ایرانی تلاش می‌کنند و پیاده‌راه و حوض از بخش‌های این باغ در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید