• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51115
+
-

پرونده سال 97

سال 97 به رغم همه سختی ها و مشکلاتی که مردم استان های کردستان و کرمانشاه تحمل کردند اتفاقات خوبی هم داشت که در این گزارش می‌خوانید

پرونده
پرونده سال 97

 فرحناز چراغی-  روح‌الله زرین|   خبرنگار:


سال 97 را با همه کش‌وقوس‌هایش پشت سر گذاشتیم؛ سالی که با افزایش قیمت‌ها همراه شد و مردم با گرانی‌ها دست‌وپنجه نرم و در نهایت سالی سخت را تجربه کردند. در این میان مردم استان‌های کرمانشاه و کردستان هم با مشکلات بسیار سال را به پایان رساندند. گرچه اتفاقات نیکویی هم در این سال و در این استان‌ها رخ داد. 
 

سال بیم و امید کرمانشاه 



عزل و نصب مدیران در کرمانشاه

 به جرأت می‌توان گفت سال 97 در کرمانشاه، سال عزل و نصب مدیران بود، چراکه مدیران و فرمانداران بسیاری رفتند و آمدند. 13 مدیر و فرماندار در کرمانشاه عزل و نصب شدند. فرماندار قصر، دالاهو، کنگاور، گیلانغرب و جوانرود، همچنین مدیرکل دفتر مدیریت بر عملکرد و بازرسی استان، مدیرکل برنامه و بودجه استان، مدیرکل کار و امور اجتماعی، مدیرکل ورزش و جوانان، معاون اقتصادی استاندار، مدیرکل ثبت اسناد، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرعامل هلال‌احمر، رئیس بنیاد نخبگان، مدیرعامل شرکت توزیع برق، مدیرکل بهزیستی، مدیر کل منابع طبیعی،مدیرکل محیط‌زیست و مدیرکل جهاد کشاورزی نیز تودیع و معارفه شدند. 

مهرداد سالاری نیز که در اواخر دی‌ماه با تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان کار خود را ترک کرده بود، اواسط اسفند با موافقت وزارت کشور، کار خود را دوباره در استانداری کرمانشاه از سر گرفت. 


حضور مسئولان کشوری در کرمانشاه

البته در این سال اتفاقات دیگری هم رخ داد، از جمله حضور پررنگ مسئولان دولتی در کرمانشاه به‌واسطه زلزله‌هایی که در این سال در کرمانشاه رخ داد بیشتر بود. اوایل فروردین 97 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به کرمانشاه آمد و از مناطق زلزله‌زده استان بازدید کرد. وی در حاشیه بازدید از این مناطق خواستار توجه به مسئله معیشت، اشتغال و درآمدزایی زلزله‌زدگان کرمانشاهی شد. «اسحاق جهانگیری» سال 97 دو بار به کرمانشاه سفر کرد. 

معاون اول رئیس‌جمهوری به منظور افتتاح پنج‌هزارمین واحد مسکونی بازسازی شده در روستاهای زلزله‌زده استان و بازدید از این مناطق اوایل مردادماه وارد کرمانشاه شد. 8 آذر نیز معاون اول رئیس‌جمهوری به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و اطلاع از آخرین وضعیت روند امدادرسانی زلزله‌زدگان 4/6ریشتری به کرمانشاه رفت. در پی وقوع زلزله 9/5ریشتری تازه‌آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی در 5شهریور «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور وارد کرمانشاه شد.

وزیر کشور در این سفر یک روزه که همزمان با هفته دولت انجام شد، علاوه بر پیگیری وضعیت زلزله‌زدگان و شرایط کرمانشاه و منطقه آسیب‌دیده پس از زلزله، از سایر طرح‌ها و پروژه‌های این استان نیز بازدید کرد. 2 هزار واحد مسکونی مناطق زلزله‌زده نیز در این سفر افتتاح شد. «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهوری نیز در شهریورماه برای مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه به کرمانشاه آمد. 

سال گذشته همچنین بودجه 12 هزار میلیارد ریالی زلزله هم به کرمانشاه رسید. زلزله مهیب آبان 96 در کرمانشاه نه‌فقط خانه و کاشانه بسیاری از مردم که بخش زیادی از زیرساخت‌های استان را هم ویران کرد؛ دولت برای احیای این زیرساخت‌ها امسال 12 هزار و 560 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفت. البته بخشی از این اعتبار تا امروز اختصاص یافته است. دولت تا مهرماه سال جاری 5هزار و 850میلیارد تومان به مناطق زلزله‌زده در قالب وام‌های بلاعوض، عمرانی، کم‌سود و... پرداخت کرده است.

18 مرداد بود که معاونان عمرانی کشور از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و از روند ساخت‌وسازها و بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده ناشی از زلزله در شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصر شیرین بازدید کردند. از اواخر تیرماه زلزله‌های متعددی در کرمانشاه رخ داد و بازهم خساراتی به دنبال داشت. این زلزله‌ها که بالای 5 ریشتر بودند جز یک نفر، تلفات جانی در پی نداشت. هرچند آمار زخمی‌ها و خسارات مالی در پی داشت. در روزهای پایانی سال 2 هزار و 500 واحد مسکونی مددجویان زلزله‌زده با حضور فتاح، رئیس کمیته امداد کشور افتتاح شد. در زلزله غرب کرمانشاه در مجموع 10 هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد آسیب دید که از این تعداد 5 هزار و 200 واحد آن به طور 100 درصد تخریب شد که تاکنون 5 هزار واحد آن بازسازی شده است.


انهدام تیم تروریستی 

خبر مهم دیگر در سال 97 این بود که وزارت اطلاعات یک تیم تروریستی را در کرمانشاه منهدم کرد. دهه سوم مهر وزارت اطلاعات اعلام کرد: با عنایت خداوند متعال و اقدامات تخصصی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره‏ کل اطلاعات کرمانشاه، یک تیم تروریستی تجزیه‌طلب که از مرزهای غربی وارد و در خانه تیمی مستقر شده بودند، تحت رصد قرار گرفتند و 2 نفر از تروریست‌‏ها در درگیری مسلحانه به هلاکت رسیدند.


چهل‌سالگی انقلاب

به همین مناسبت و بر اساس گفته استاندار کرمانشاه، بیش از 3 هزار پروژه با اعتبار 3 هزار و 550 میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح یا کلنگ‌زنی شد. اجرای مصوبه امهال وام‌های بانکی آسیب‌دیدگان زلزله استان از 21 آبان 96 خبر خوشایندی بود که اوایل سال توسط مدیرکل برنامه و بودجه استان داده شد. این مصوبه اردیبهشت‌ماه تصویب شد. قرار بود اصل تسهیلات اخذ شده خسارت‌دیدگان ناشی از زلزله 21 آبان 96 در استان کرمانشاه به مبلغ 23 هزار و 176 میلیارد ریال به مدت 2 سال یعنی تا سالگرد زلزله در سال 98 امهال شود. شوشمی نیز به عنوان مرز رسمی کولبری معرفی شد. بر اساس گفته فرماندار پاوه، بعد از ارزیابی‌های متعدد و بازرسی و بازدیدهای مکرر مسئولان و مقامات کشوری از مرزهای استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان، از سوی دولت در نهایت این 2 مرز به عنوان پایلوت مرز رسمی کولبری مناسب تشخیص داده شدند.


حمل‌ونقل، راه و مسکن

اردیبهشت‌ماه تهران هم به مقصد قطارهای کرمانشاه اضافه شد. وزیر نیرو اوایل اردیبهشت به کرمانشاه آمد و 3 طرح عمرانی کرمانشاه را افتتاح کرد. آغاز عملیات اجرایی آزادراه کرمانشاه- حمیل با حضور وزیر راه و شهرسازی اواسط بهمن آغاز شد. احداث آزادراه بیستون- کرمانشاه و حمیل در مجموع به طول 141 کیلومتر شروع شد که پیمانکار این طرح بومی است و برای مردم منطقه اشتغالزایی ایجاد می‌کند.
همچنین بیش از هزار واحد مسکن مهر در کرمانشاه با اعتبار 800 میلیارد ریال حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی همزمان با جشن چهل‌سالگی انقلاب به بهره‌برداری رسید. ‌ قطار شهری کرمانشاه نیزجزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور قرار گرفت.

با پیگیری استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، پروژه مهم قطار شهری کرمانشاه در لیست مصوبات سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان قرار گرفت. بر این اساس برای این پروژه اعتبار سالانه از محل اعتبارات سفر علاوه بر موارد مندرج در قانون بودجه مد نظر قرار گرفت.

طبق ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سال جاری و سال آینده برای هر سال 120 میلیارد تومان و در سال 1399 نیز 110 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی شده است. تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان کنگاور، واحدهای اول و دوم نیروگاه داریان و سد شهدای ازگله از جمله این طرح‌ها بود. 

عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب کنگاور شهریور سال 1391 با اعتباری بالغ‌بر 110 میلیارد ریال آغاز شد و ظرفیت نهایی این تصفیه‌خانه در افق طرح (سال 1420) حدود 12 هزار مترمکعب در شبانه‌روز است. عملیات احداث بزرگراه کنگاور - تویسرکان اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شد. عملیات ساخت مسکن مهر «غم تسلی» کنگاور هم در مهر 97 پس از 11 سال پایان یافت. تاکنون بیش از 50 خانوار در خانه‌های خود در غم تسلی سکنی گزیده‌اند.


اخبار خوش اقتصادی 

8 مرداد لایحه منطقه آزاد تجاری قصر شیرین به همراه سایر مناطق هفتگانه اینچه‌برون در استان گلستان، منطقه مهران در ایلام، منطقه اردبیل در استان اردبیل، منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان، منطقه بانه - مریوان در استان کردستان، منطقه جاسک در استان هرمزگان و منطقه بوشهر در استان بوشهر در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد. 

منطقه آزاد تجاری قصر شیرین پیش‌تر تنها منطقه‌ای بود که در لایحه مناطق هفتگانه آزاد تجاری اسمی در آن نبود که با پیگیری‌های نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، مجمع نمایندگان استان و دیگر مسئولان استانی در سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه از سوی دکتر روحانی با آن موافقت شد.

 وی بیان کرد که با موافقت دولت تدبیر و امید با طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری قصر شیرین، دولت به این وعده خود عمل کرد که این مهم در شکوفایی استان کرمانشاه و این شهرستان مرزی نقش مهم و مؤثری دارد. اولین نشست اتاق‌های بازرگانی منطقه 4 (23 تیر) با حضور رئیس اتاق ایران و با هدف کمک به توسعه غرب و جنوب غربی کشور در کرمانشاه برگزار شد.

 اتاق‌های بازرگانی منطقه 4 شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان در این نشست حضور داشتند.  همچنین استاندار کرمانشاه به تصویب احداث بندرخشک در زمینی به مساحت 400 هکتار و با اعتباری بالغ‌بر 9 هزار میلیارد ریال در استان خبر داد و گفت که لازمه جذب سرمایه‌گذار برای احداث بندرخشک فراهم کردن زیرساخت مثل راه‌آهن و آزادراه است، چراکه وجود این شرایط برای حضور بخش خصوصی الزامی است. 


بیم و امید ها در مرز 

قطعی شدن بازگشایی مرز رسمی خسروی از اخباری بود که فرماندار قصر شیرین شهریورماه نوید آن را داد، اما متأسفانه سال 97 نیز سال بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی نبود. 26 آبان ماه بود که استاندار کرمانشاه گفت با وجود تلاش فراوان مسئولان کشور و امضای توافق‌نامه با طرفین عراقی، در نهایت تغییر شرایط سیاسی این کشور باعث شد امسال نیز مرز خسروی به روی زائران ایرانی بسته بماند.

پایان مردادماه عراق با بازگشایی مرز شوشمی موافقت کرد. دولت مرکزی عراق موافقت خود را برای بازگشایی مرز شوشمی نوسود به استانداری حلبچه اعلام و ابلاغ کرد. فرماندار پاوه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران حدود 3 سال است با تردد مسافر از مرز شوشمی موافقت کرده است، تصریح کرد که زیرساخت‌های ابتدایی برای شروع کار در مرز شوشمی آماده است. 

همچنین تیرماه بود که فرماندار قصر شیرین از ارتقای جایگاه سازمانی گمرک مرز رسمی پرویزخان این شهرستان از اداره به اداره کل خبر داد. تا پیش از این جایگاه گمرک مرز رسمی پرویزخان اداره بود که با ابلاغ جدید صادر شده، این اداره به اداره کل ارتقا یافت.  قصر شیرین 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی دارد که 53 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می‌شود.


اخبار کشاورزی استان

انگور کرمانشاه به روسیه صادر شد. مدیر جهاد خودکفایی قرارگاه غرب ارتش جمهوری اسلامی گفت: محصول باغ انگوری که ارتش یک سال قبل در تنگه کنشت کرمانشاه ایجاد کرده بود، امسال به روسیه صادر شد. جهاد خودکفایی ارتش از زمستان سال 95 تصمیم گرفت بخشی از زمین‌های محدوده تنگه کنشت را که در اختیار ارتش قرار دارد، به باغ تبدیل کند. از این رو با همکاری سازمان جهاد کشاورزی 32 هکتار باغ مدرن در تنگه کنشت ایجاد شد.

همچنین در همین زمینه ،همزمان با پنجمین روز از هفته دولت، احداث نخستین باغ مدرن شهرستان کنگاور با اعتباری بالغ‌بر 20 میلیارد ریال و اشتغالزایی 100 نفر با حضور مسئولان کلنگ‌زنی شد.  حسن خمیس آبادی با بیان این‌که تاکنون بیش از هزار هکتار باغ مدرن در استان ایجاد شده، افزود: در باغ مدرن روستای قره بناس شهرستان کنگاور که به مساحت 100 هکتار است، انگور داربستی، گردو پیوندی، آلو و بادام برداشت خواهد شد و طرح این باغ مدرن می‌تواند تا 100 نفر اشتغالزایی به وجود بیاورد.


دیگر وقایع خبرساز 

بخشی از مطالبات مالباختگان گلیم و گبه به حساب آنها واریز شد. مبلغ 38 میلیارد تومان مشتمل بر 39 درصد اصل سپرده اولیه مالباختگان با کسر وجوهی که در مدت فعالیت محکوم علیه تحت عنوان سود دریافت کرده‌اند، 22 آبان به حساب مال‌باختگان نزد بانک ملی واریز شد. 

فروش 3 سیلو با قیمت بسیار پایین در راستای خصوصی‌سازی در کرمانشاه در روزهای پایانی آبان و اوایل آذر خبر ناخوشایندی برای مردم کرمانشاه بود و داغ پالایشگاه را برای مردم از نو تکرار کرد. این موضوع با واکنش و مخالفت استاندار کرمانشاه روبه‌رو شد. 

استاندار کرمانشاه با اشاره به این‌که واگذاری‌ها در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی بوده، گفت: این واگذاری‌ها بر اساس قانون انجام می‌شود اما اگر در قیمت‌گذاری شبهه‌ای وجود دارد باید بررسی شود. همچنین در اواخر سال 97، یک باند بزرگ کلاهبرداری در بهمن‌ماه در کرمانشاه منهدم شد. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری اعضای یک باند کلاهبرداری که اقدام به کپی 3 هزار کارت‌ بانکی شهروندان کرمانشاهی کرده و بیش از 100 میلیارد ریال از حساب آنها به صورت غیرمجاز برداشت کرده بودند، خبر داد. 
 

افزایش اعتبارات

سال 97 اما بیشتر مدیران و نمایندگان مجلس استان پای کار آمدند و موفق شدند با پیگیری و مطالبه همصدا یک جهش مناسب را در رشد اعتبارات استان رقم بزنند؛ از جمله 16 پله صعود در اعتبارات هزینه‌ای، رشد پنج‌پله‌ای در اعتبارات عمرانی استانی، جهش 16 درصدی اعتبارات عمرانی ملی و ارتقای هشت‌پله‌ای در جذب اعتبارات قانون استفاده متوازن. 

 این صعود خوشایند در جدول بودجه‌ای کشور و آوردن سهم بیشتری از کیک بودجه به استان پرمشکل کرمانشاه، بی‌شک حاصل پیگیری مستمر، هم‌افزایی و همفکری مدیریت ارشد استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همکاری بخشی از مدیران اجرایی است. صادرات در کرمانشاه در 11 ماه سپری شده از سال جاری 2 میلیارد و 640 میلیون دلار صادرات از مرزهای استان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 46 درصد رشد نشان می‌دهد. 


حوادث سال 

انفجار 2 مورد مین در قصر، چند مورد اسیدپاشی، غرق 2 کودک در چم‌بشیر و قره‌سو، گرفتاری عامل اصلی قتل 4 زن باغ فردوس و شهادت چندین تن از فرزندان این دیار در حین خدمت،‌از  حوادث ناگوار 97 در کرمانشاه بود. در تصادفات جاده‌ای بیش از 300کشته و 4500 مصدوم داشتیم و بیش از 70 نفر نیز در حوادث درون‌شهری کشته شدند. ‌ برای اجرای این طرح‌ها در مجموع 2 هزار و 950 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

 کشف مزرعه خشخاش در کرمانشاه در بهار از دیگر رویدادهای سال 97 بود. بر اساس گفته دادستان کرمانشاه، این مزرعه در ارتفاعات سختگذر یکی از روستاهای شهرستان کرمانشاه کشف شد. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه نیز در همین ایام از کشف یک کارگاه بزرگ تولید مواد مخدر صنعتی در مرکز استان توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد و گفت عاملان ایجاد آن دستگیر شدند. 


قربانیان قارچ سمی

مصرف قارچ سمی در کرمانشاه از دیگر حوادثی بود که گریبان تعداد زیادی از هم‌استانی‌های ما را در کرمانشاه در بهار سالی که گذشت، گرفت. 5کشته و 223 نفر از مسمومان حاصل مصرف و مسمومیت با قارچ بودند. تعداد زیادی از این بیماران به دلیل نیاز به پیوند کبد راهی شیراز شدند.


مشاهده پلنگ

پلنگ ایرانی نیز برای اولین بار در غرب کشور در جنگل‌های پاوه اواخر خرداد مشاهده و تصویر آن توسط محیط‌بانان ثبت شد.


حاشیه های شهرداری کرمانشاه 

استعفای شهردار کرمانشاه نیز از پرحاشیه‌ترین اخبار سال 97 در کرمانشاه بود که با کش‌وقوس‌های فراوانی همراه شد. آرش رضایی، شهردار کرمانشاه روز پنجم تیرماه استعفای خود را تقدیم شورای شهر کرد. بعد از این‌که تلاش برخی از اعضای شورا برای ماندن شهردار میسر واقع نشد و بالاخره شورای شهر مجبور به قبول استعفای شهردار شدند. قرار شد در آینده نزدیک شورای شهر شهردار جدید معرفی کند، اما به دلیل نرسیدن به یک اشتراک کار خود اعضای شورای پنجم نیز به انحلال و... کشیده شد. 

شورای شهر که دید، فرصتش را از دست می‌دهد، سعید طلوعی را به عنوان شهردار به وزارت کشور معرفی کرد. بالاخره اوایل دی‌ماه حکم طلوعی آمد و سکانداری شهرداری را به دست گرفت. 21 بهمن نیز با افزایش جمعیت کرمانشاه، این شهر در زمره کلان‌شهرهای کشور قرار گرفت.

 جمعیت کرمانشاه در دی‌ماه سال 97 به یک میلیون و 7 هزار و 18 نفر رسید. انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد و در اسفندماه برگزار شد در بخش صنعت کیوان کاشفی، ابراهیم امیدی، بابک ترابی، عبدالله سخن‌سنج و ابوالحسن خلیلی و در بخش بازرگانی هم رضا سلیم ‌ساسانی، جمشید رستمی، غلامرضا امیری، امیر صفیاری و نلسون حضرتی انتخاب شدند. در بخش معدن محمدعارف ابراهیمی و ابراهیم خمیسی و در بخش کشاورزی هم حیدر کدیور، ناصر مرادی و شهریار باوندپور برگزیده شدند.


خسارات سیل و گرانی گوشت 

سال گذشته بر اثر حوادثی چون سیل، تگرگ و سرمازدگی 771 میلیارد و 410 میلیون ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد. گرانی گوشت موضوعی بود که در کرمانشاه از اردیبهشت‌ماه زودتر از دیگر نقاط کشور آغاز شد. در حالی که در دیگر نقاط کشورمان هر کیلوگرم گوشت گوسفندی حدود 40 هزار تومان عرضه می‌شد، در شهر کرمانشاه این میزان به بیش از 50 هزار تومان نیز رسید. آیین‌نامه حمایت از کالای بومی نیز از استانداری کرمانشاه ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه که شامل 6 بند می‌شد، همه دستگاه‌های اجرایی استان موظفند اقلام مورد نیاز خود را از داخل استان خریداری کنند. در سال 97 کشت برنج در استان ممنوع اعلام شد. قول ساخت تله‌کابین کرمانشاه در خرداد 97 توسط بنیاد مستضعفان به مردم کرمانشاه داده شد و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه با شهرداری کرمانشاه بسته شد. 

مرز شیخ صله فعالیت تجاری خود را در اوایل خرداد این سال از سر گرفت. همچنین یک مرداد کرمانشاه به عنوان پایلوت طرح یارانه مزد انتخاب شد. در این طرح کارگاه‌های تولیدی که از نیروهای جدید استفاده کنند علاوه بر معافیت مالیاتی، دولت بخشی از دستمزد نیروی جدیدی را که آن کارخانه یا واحد تولیدی به کار گرفته پرداخت می‌کند. در مردادماه خاموشی‌های برق در کرمانشاه نیز همزمان با سراسر کشور کلید خورد.
 

توسعه کردستان در سال سخت 


سال ۹۷ برای مردم کردستان سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری داشت، با این حال شاهد رشد و توسعه کردستان در زمینه‎های مختلف درمانی، کشاورزی، آب، برق و... هم بودیم. در کنار این اقدامات عمرانی و... سال ۹۷، سال حوادث تلخکام نیز بود، از کشته شدن کولبرهایی که بالاخره تکلیف قانونی‏شان روشن نشده است تا مرگ 11مسافر اتوبوس سنندج به تهران و شهادت شریف باجور و 3 شهید زیست‌محیطی در جنگل‎های مریوان، همچنین مرگ‌های غافلگیر‌کننده هنرمندانی چون امیر سهیلی کارتونیست و رحیم ذبیحی هنرمند سینما. در سطح جهانی و در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی هم کم‌رویداد نبودیم. 

جوایزی به رنج‎ها و زخم‏های کردها اهدا شد. دریافت جایزه صلح نوبل برای نادیا مراد بانوی ایزدی رها یافته از دست داعش و جایزه غیرداستانی ویکتوریا استرالیا برای بهروز بوچانی نویسنده «هیچ دوستی به جز کوه‌ها». سال 97 هم سپری شد و ما در واپسین روزهای پایانی آن هستیم. خوب و بد، زیبا و زشت، کارآمد و ناکارآمد گذشت و آنچه باقی می‌ماند کارنامه‌ مسئولان در دست شهروندان است. 


رفع تصرف از منابع طبیعی

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان می‎گوید: در سال ۹۷، هزار و ۳۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی این استان رفع تصرف شده است. 
«کاوه اورک بختیاری» ادامه می‎دهد: رفع تصرف در اراضی منابع طبیعی استان در هزار و ۴۸۲ فقره و بر اساس اجراییه صادره واحدهای اجرای احکام دادگستری تمام شهرستان‎های کردستان انجام شده است. 

وی می‌افزاید: در یک سال اخیر جرایم و تخلفات ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در مورد قطع اشجار ۱۳۹ فقره پرونده و به میزان ۱۰ هزار و ۷۱۲ اصله درخت و نهال در اجرای ماده ۴۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع ۲۷ فقره پرونده برای ۷۷۸ بوته کنی پرونده تشکیل شده است. 

اورک بختیاری تصریح می‎کند: برای اجرای ماده ۴۸ قانون ۴۷ فقره پرونده مربوط به قاچاق محصولات جنگلی و مرتعی به میزان ۲۶ تن نیز تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شده است. 
وی ادامه می‎دهد: میزان برخورد و تشکیل پرونده تخریب و تصرف در اراضی منابع طبیعی تاکنون هزار و ۵۱۵ فقره پرونده و با مساحت هزار و ۱۲۳ هکتار در اجرای مفاد ماده ۵۵ و تخریب و تصرف عدوانی بوده است که در مقایسه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵۳ فقره افزایش یافته است. 

اورک بختیاری تصریح کرد: در شرایط مطلوب صیانت و حفاظت از هر ۱۰ هزار هکتار جنگل و هر ۵۰ هزار هکتار مرتع به تفکیک یک نفر نیروی آموزش دیده و متخصص نیازاست.  همچنین مردم و فعالان منابع طبیعی نیز به عنوان حافظان انفال الهی در این خصوص همکاری و مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند تا بتوان این ثروت‌های خدادادی را به‌خوبی حفاظت کنیم. 

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان می‌گوید: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان آماده است گزارش‌های تخریب و تصرف و قطع درختان خودرو و جنگلی و آتش‌سوزی‌های احتمالی را از طریق سامانه تلفنی رایگان ۱۵۰۴ دریافت و رسیدگی کند. 


توسعه اورژانس کردستان 

مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: سال ۹۷ شاهد موفقیت‌های چشمگیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث در استان بودیم.  «مصطفی فرامرزی» ادامه می‎دهد: در سال ۹۷ بیش از ۴۰هزار و ۴۲۴ مأموریت توسط اورژانس و فوریت‌های‌ پزشکی استان به ثبت رسیده است. 

وی می‎افزاید: به منظور تسریع و ارائه خدمات مطلوب به بیماران ۳۴۴ مأموریت موتوری انجام شده است‌.  فرامرزی تصریح می‎کند: از مجموع مأموریت‌های انجام شده در سال جاری ۹ هزار و ۷۹۷مورد مربوط به تصادفات شهری، ۸۶ مورد مربوط به فوتی‌های تصادفات جاده‌ای و ۲۳مورد فوتی تصادفات درون‌شهری بوده است. وی ادامه می‎دهد: پایگاه اورژانس هوایی استان از شهریورماه آغاز به کار کرده است. همچنین ۱۳۱ مأموریت توسط بالگرد انجام شده است. 

مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: ۲۵ پایگاه شهری اورژانس ۱۱۵، ۳۲ پایگاه جاده‌ای و ۲پایگاه موتورلانس در استان فعال است. همچنین در سال جاری ۳۴۴ مأموریت توسط موتورلانس‌های دانشگاه علوم پزشکی استان به ثبت رسیده است. 

فرامرزی می‌گوید: ۱۵۵ آمبولانس در ناوگان اورژانس بیمارستان‌های استان در حال خدمات‌رسانی است. از این تعداد حدود ۲۶ دستگاه آمبولانس در تمام نقاط شهری و روستایی استان و ۱۲ دستگاه در مناطق صعب‌العبور فعالیت می‌کنند. 

مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح می‎کند: امسال ۶ پدبالگرد در استان افتتاح شد که در حال حاضر ۷ پد بالگرد در استان وجود دارد.  فرامرزی در مورد راه‌اندازی سامانه آسایار می‌گوید: این سامانه از لحظه تماس با 115 تا لحظه حضور بر بالین بیمار و نحوه ارائه خدمات را به‌صورت الکترونیکی ثبت و پیگیری می‌کند. 

مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه می‎دهد: در سال جاری ۸ پایگاه اورژانس در استان راه‌اندازی شد که از این تعداد ۴ پایگاه توسط خیرین و ۴ پایگاه دیگر توسط دانشگاه علوم پزشکی تجهیز و به بهره‌برداری رسید. همچنین امسال به ۳ هزار نفر در خصوص برخورد با مصدوم آموزش‌های اصولی کمک‌های اولیه رایگان ارائه شده است. 


گسترش آبرسانی

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان می‌گوید: در سال جاری ۴ هزار و ۵۰۰ فقره انشعاب در نواحی حاشیه شهرها واگذار شده است. همچنین بخشی از این انشعاب‌ها غیردائم بوده و بخشی نیز مسائل ساخت‌وسازشان حل شده و انشعاب‌های دائم دریافت کرده‌اند. 

«محمدحسین محمدی» ادامه می‎دهد: در ۲۶ سال پیش کمتر از ۵۴۰ هزار در استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار بودند. این در حالی است که میزان بهره‌مندی مشترکان از آب آشامیدنی سالم به صورت صددرصدی انجام شده است. وی می‎افزاید: در سال‌های نه‌چندان دور تنها یک تصفیه‌خانه و آزمایشگاه با ظرفیت ۵۰ لیتر آب در ثانیه در کل استان وجود داشت. 

محمدی تصریح می‎کند: تا پایان سال جاری۳۵۷ هزار فقره انشعاب آب و 5 هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در کردستان ایجاد شده است. همچنین ۱۵ واحد آزمایشگاه و ۵ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در استان وجود دارد. 

 مدیرعامل شرکت آبفا کردستان می‌گوید: عملیات اجرایی تصفیه‌خانه شماره ۲ سقز و دیواندره در حال اجرا است و عملیات اجرای تصفیه‌خانه کامیاران نیز در سال آینده اجرا می‌شود.  محمدی ادامه می‎دهد: ۷۰درصد فاضلاب شهری کردستان تصفیه می‌شود. این رقم 5/2برابر میانگین کشوری است‌‌. 

وی می‌گوید: ۳۴۰ هزار فقره انشعاب فاضلاب تحت پوشش شرکت آبفاست. همچنین۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۶ شهر استان کار تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب را انجام می‌دهد. 
مدیرعامل شرکت آبفا کردستان ادامه می‌دهد: تا پایان سال ۹۷از جمعیت شهری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کردستان بیش از ۹۵ درصد تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار گرفتند. همچنین حدود ۲ هزار کیلومتر شبکه مدرن فاضلاب نیز در استان وجود دارد. محمدی تصریح می‎کند: امسال پروژه‌هایی نیز در شهر کامیاران به بهره‌برداری رسیدند‌. شامل پروژه نصب دستگاه الکترولیز نمک طعام، 3 خط انتقال فاضلاب، شبکه جمع‌آوری ۵۰ درصد فاضلاب توبره‌ریز، آب‌ژاول ایستگاه بعثت منبع ۲۰۰۰ بوده است. 


رشد صنعت برق ‌ 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان می‌گوید: در سال جاری ۴۶ پروژه بزرگ برق‌رسانی با بیش از ۱۵۷ میلیارد ریال در استان افتتاح شد‌. این ظرفیت‎ها نشان از توسعه شرکت توزیع نیروی برق استان نسبت به سال‎های اخیر بوده است‌. «هیوا لهونیان» ادامه می‎دهد: پروژه‌های افتتاح شده در شهرهای سنندج با ۴ پروژه، قروه ۵ پروژه، سقز ۵ پروژه، دیواندره ۴ پروژه، مریوان ۲ پروژه، بیجار یک پروژه، بانه ۴ پروژه، دهگلان ۷ پروژه، سروآباد ۵ پروژه و کامیاران ۹ پروژه افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است‌.  وی می‎افزاید: شرکت توزیع نیروی برق کردستان دومین دستگاه خدمت رسان در سال گذشته بوده است که بیشترین افتتاحیه‌ها را داشته است. 

لهونیان تصریح می‎کند: افتتاح از پروژه‎های عمرانی، ملی و استانی تا حد چشمگیری موجب پیشرفت این شرکت شده است. طی سال جاری۱۶هزار و ۶۸۳ انشعاب در حوزه مشترکین خانگی و ۶۲انشعاب در حوزه صنعتی در استان واگذار شده است. لهونیان تصریح می‎کند: در ۴۰سال پیش تنها ۳۱ هزار و ۴۸۳ مشترک برق در کردستان وجود داشت‌‌. این رقم در سال جاری به ۶۳۷ هزار و ۵۳۰ مشترک افزایش یافته است. همچنین مصرف برق استان از ۱۷ مگاوات ۴۵۸ مگاوات در سال جاری توسعه داشته است.  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان می‌گوید: یکی از دستاوردهای شرکت توزیع نیروی برق کردستان بهره‎مندی روستاییان از برق بوده است. به نحوی که در سال ۹۷، هزار و ۶۸۹ روستا از نعمت برق در کردستان برخوردار شدند.

 همچنین ۲۸ پست توزیع برق در استان وجود دارد‌.  لهونیان تصریح می‎کند: شرکت‌های نیروی برق استان مسئولیتی در قبال روشنایی معابر ندارد ولی با این اوصاف در نگهداری روشنایی معابر 2 میلیارد تومان به صورت مشارکتی با شهرداری‎ها استان هزینه کرده است. وی می‎افزاید: فروش انرژی برق به صورت کیلووات ساعت ۴۶ درصد در بخش خانگی، ۲۶درصد در بخش کشاورزی و ۱۰ درصد از مصرف کل استان در بخش صنعتی است. 


شکوفایی در بخش کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: در سال گذشته مجتمع پرواربندی گوسفند ۵ هزار رأسی در استان احداث شده است. همچنین یک واحد هزار رأسی گاو شیری و پرورش ماهی ۱۰۰ تنی قزل‌آلا در قفس در سد تلوار احداث شده است‌‌‌‌. «خالد جعفری» ادامه می‎دهد: در سال جاری به منظور بازسازی و جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده، 2 هزار و ۴۷۵ طرح خرید ماشین‌آلات بخش کشاورزی از محل اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون به بانک کشاورزی معرفی شده است. 

وی می‎افزاید: تا پایان بهمن ماه ۹۷ هزار و ۳۵۷ طرح شامل هزار و ۱۵۶ دستگاه انواع تراکتور سبک و سنگین، ۱۶ دستگاه انواع کمباین و ۱۸۵ دستگاه انواع ادوات دنباله بند کشاورزی خریداری شده است‌. همچنین ۱۰۸ میلیارد و ۵۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از محل تسهیلات خط اعتباری در این زمینه هزینه شده است‌‌. ۲۰۱ طرح به مبلغ ۱۷ میلیارد و ۲۷۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بانک مصوب و آماده پرداخت است. 

جعفری تصریح می‎کند: از محل تسهیلات توسعه پایدار روستایی در سال جاری ۱۸ طرح با اعتبار 4 میلیارد و ۱۰۳ میلیون تومان تسهیلات 6 و 4 درصد به منظور خرید ماشین‌آلات سنگین و وارداتی به متقاضیان پرداخت شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: ۱۵ کارگاه تولید ادوات دنباله‌دار کشاورزی در کردستان وجود دارد. این شرایط موجب قیمت محصولات تولید شده یک‌پنجم میانگین جهانی باشد. 
جعفری ادامه می‎دهد: سال جاری ۶۶۵ شغل جدید در حوزه کشاورزی ایجاد شده است. همچنین هزار و ۳۴۶ فرصت شغلی هم در دست اجراست.  وی می‎افزاید: امسال برای توسعه بخش کشاورزی 3 هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان بخش تولید، فرآوری و صنایع کشاورزی در قالب طرح‌های مختلف پرداخت شده است. 

جعفری تصریح می‎کند: صادرات استان کردستان در ۹ ماه سال ۹۷، حدود ۳۸۲ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱. ۷ برابر افزایش داشته است. همچنین ارزش این محموله‌های کشاورزی ۲۴۹ میلیون دلار بوده است که 2/8برابر نسبت به سال قبل روند افزایشی را نشان می‎دهد.


سال حوادث تلخ 

سال ۹۷ در کردستان با حوادث تلخ و دردناکی برای مردم این استان همراه بود، مدیر دفتر استاندار کردستان در این زمینه می‏گوید: حادثه تلخ آتش‎سوزی اتوبوس در تیرماه موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران شد. 

«علی مفاخری» ادامه می‏دهد: یک تانکر حامل نفت با یک اتوبوس مسافربری سنندج- تهران در بلوار دکتر حسینی سنندج برخورد و منجر به آتش‎سوزی اتوبوس حامل مسافران شد. ‌وی ادامه می‌دهد: در این حادثه ۱۱ نفر کشته و ۷ نفر زخمی شدند. همچنین از این ۷ نفر مصدوم ۳ نفر مربوط به خودروهای اطراف منطقه حادثه و ۴ نفر داخل اتوبوس بودند. ‌مفاخری اظهار می‎کند: جدا از مرگ هنرمندان کرد در این سال 4 تن از فعالان و کارمندان منابع طبیعی در پیکار با آتش‎سوزی جنگل‎های مریوان با افتخار جانشان را از دست دادند. ‌

درگذشت «دنیا ویسی» دیگر حادثه تلخ استان در سال 97 بود. 16 روز پس از بازگشایی مدارس تخریب دیوار مدرسه‌ای در روستای گرماش سنندج جان دختربچه‌ای را گرفت. فرسوده بودن و تخریب مدرسه ابتدایی روستای «گرماش» از توابع شهرستان سنندج منجر به فوت دانش‌آموز کلاس اول این روستا شد و اتفاق تلخی را در این روستا رقم زد. 

دنیا ویسی، دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی در حیاط مدرسه براثر فروریختن دیوار مدرسه مجروح و به دلیل شدت جراحات فوت می‌کند. امجد ویسی، پدر دنیا در فوت دخترش بیان کرد: پس از ریزش دیوار مدرسه روی فرزندم معلم مدرسه بلافاصله با ماشین شخصی خود دخترم را به شهر منتقل می‌کند و چون از قبل به آمبولانس اطلاع داده شده بود، آمبولانس نیز در سه‌راهی آرندان به آنها می‌پیوندد اما پس از انتقال به بیمارستان بعثت سنندج براثر شدت جراحات دخترم فوت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید