• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51111
+
-

سیمای مرکزی در سال 97

استاندار: بهره‌برداری از 900 طرح روستایی و ایجاد 2260 فرصت شغلی برای روستاییان از اتفاقات خوب امسال در مرکزی بود

گزارش
سیمای مرکزی در سال 97

آوا صادق|‌ اراک- خبرنگار:


همواره اتفاقات ‌یک ساله اخیر در استان صنعتی مرکزی(به‌عنوان قطب چهارم صنعت کشور) تحت تأثیر رونق یا رکود کارخانه‌ها و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام شهری و عمرانی است. این اتفاقات در سال‌های گذشته نشان داده که تا چه اندازه می‌تواند بر زندگی و اشتغال اکثر مردم این استان که از قشر کارگران هستند، تأثیر مستقیم بگذارد. 

در حقیقت، سال 97 نیز به مانند سال‌های گذشته، اکثر اتفاق‌های مهم این استان تحت تأثیر فعالیت بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک و بزرگ بود و بر زندگی 70 درصد از جمعیت یک‌میلیون و 400 هزار نفری مرکزی اثر گذاشت.

با توجه به انتخاب شعار امسال به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، این سال می‌توانست به عنوان سال جهش بزرگ این استان صنعتی مطرح شود، تا جایی که استاندار مرکزی در ابتدای امسال، پیش‌بینی صادرات یک و نیم میلیارد دلاری را برای استان می‌کرد، اما با وجود تشدید تحریم‌ها و نوسان شدید قیمت ارز در کشور، این میزان صادرات و رونق صنایع با مشکلاتی همراه شد. با وجود این اتفاقات، استان مرکزی سالی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشت که در ادامه نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات سال 97 خواهیم داشت. 


صادرات 5/2 برابری کالا نسبت به واردات 

شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات امسال کاهش میزان واردات و حمایت از کالای ساخت داخل در راستای افزایش صادرات بود. چندی پیش استاندار مرکزی در جلسه کارگروه اشتغال گفت: سال 97 اتفاقات بسیار خوبی در نقاط مختلف استان رخ داد و طرح‌های عمرانی بسیاری با وجود مشکلات مالی به بهره‌برداری رسید. در این سال بازگشت برخی از صنایع مهم از جمله «هپکو» به چرخه تولید، در رونق اقتصادی و امنیت اشتغال تأثیر بسیاری گذاشت. «سیدعلی آقازاده» افزود: بهره‌برداری از 900 طرح روستایی با یک هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و با سود 6 درصد از اتفاقات مثبت دیگر در این استان بود که با بهره‌برداری این طرح‌ها 2 هزار و 260 فرصت شغلی برای روستاییان استان فراهم شد.وی ادامه می‌دهد: در سال جاری 6 طرح آب‌رسانی در مرکزی افتتاح و به بهره‌برداری رسید که شامل شبکه جمع‌آوری فاضلاب ۲ منطقه از شهر اراک، خط انتقال آب 2/2 کیلومتری، شبکه جمع‌آوری فاضلاب ۳۴ کیلومتری، 3 هزار و ۴۸ فقره انشعاب و... بوده است.

استاندار مرکزی اظهار می‌کند: همچنین در سال 97 در حوزه دامپزشکی 4 طرح شامل کشتارگاه صنعتی دام و واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ در زرندیه، مزرعه پرورش بلدرچین در روستای دودهک در دلیجان و کارخانه تولید خوراک آبزیان در بخش زالیان شهرستان شازند به بهره‌برداری رسید. 

آقازاده می‌افزاید: امسال صادرات کالا به خارج از کشور از استان 5/2برابر واردات کالا بوده است. 970 میلیون دلار کالا از ابتدای سال جاری تاکنون از این استان به خارج از کشور صادر و 380 میلیون دلار انواع کالا به استان وارد شد که این موضوع نشان‌دهنده فعالیت مثبت تولیدکنندگان و صادرکنندگان در زمینه تجارت خارجی استان دارد.


42 پروژه در حوزه راه‌سازی 

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز می‌گوید: در سال 97 حدود 42 پروژه در حوزه راه‌سازی فعال شد که نشانگر عملکرد خوب در حوزه راه‌ استان مرکزی است.
«احمد مرزبان» اضافه می‌کند: در سال‌جاری 4 پروژه مشارکتی که شاخص‌ترین آنها پروژه 336 واحدی مسکن «امید» در باغ خلج بود، با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی همراه است. همچنین 11 پروژه در زمینه‌های زیربنایی و روبنایی و 4 پروژه مطالعاتی در استان در سال 97 آغاز و در حال انجام است. علاوه بر این 750 مورد تسهیلات 40 میلیون تومانی در سال 97 برای بافت‌های فرسوده با همکاری بانک مسکن پرداخت شده است.
مدیر‌ کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار می‌کند: در سال 97 حدود 15 طرح عمرانی از جمله ساختمان پزشکی قانونی خمین، ثبت احوال اراک، جاده راهجرد- آشتیان، تقاطع غیر همسطح جاده اراک فرمهین، تعریض جاده فرعی داودآباد، باند دوم جاده دلیجان- نراق و خمین الیگودرز با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.


مقاوم‌سازی ۴۵ درصد از واحدهای روستایی 

در چند سال اخیر یکی از مشکلات مناطق روستایی استان مرکزی، فرسوده و ناایمن بودن خانه‌های روستایی بود که امسال با عزم جهادی مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در دستور کار قرار گرفت و همان‌طور که مدیر کل بنیاد مسکن استان مرکزی می‌گوید: در سال 97 حدود ۴۵ درصد واحدهای روستایی مقاومسازی شد که این واحدها توانستند از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ میلیون تومانی استفاده کنند، البته در سال‌جاری تسهیلاتی برای مقاوم‌سازی منازل مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز در نظر گرفته شد.

«محمدرضا رضافرح» به همشهری اظهار می‌کند: بنیاد مسکن استان در سال 97 توانست گونه‌شناسی مسکن روستایی را انجام دهد تا از این طریق در هر روستا ساخت‌و‌ساز مشخصی مورد بررسی قرار گیرد و این اقدام طوری انجام شود که به بافت فرهنگی روستا آسیب وارد نشود.


طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج)

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز می‌گوید: در سال‌های گذشته تخت‌های بیمارستانی اراک نسبت به متوسط کشوری کمتر بود که برای رفع این مشکل تاکنون 100 تخت در بخش دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری و 100 تخت در بیمارستان خصوصی سینا اضافه شده است.

جمالیان بیان می‌کند: در سال 97 تلاش زیادی برای تکمیل طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک انجام گرفت که امیدواریم این روند ادامه یابد و با تأمین اعتبار در سال 98 طرح توسعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. بهره‌برداری از این طرح بزرگ مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی اراک را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به خدمت‌رسانی بالگرد امداد در استان در سال 97 اظهار می‌کند: خوشبختانه با راه‌اندازی اورژانس بالگرد توانسته‌ایم در کمترین زمان ممکن و در نقاط دورافتاده خدمات اولیه و اورژانسی را به افراد ارائه کنیم.


برگزاری اولین جشنواره موسیقی فجر 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز به اقدامات ارزشمند سال 97 در حوزه فرهنگ و هنر اشاره می‌کند و می‌گوید: برگزاری چندین کنسرت در سال 97 به منظور ایجاد شادی و نشاط و همچنین گذراندن اوقات فراغت برای خانواده‌ها از برنامه‌های این اداره در سال 97 بود که مورد استقبال عموم مردم استان قرار گرفت.

«محسن شریفی» بیان می‌کند: همچنین تئاتر خیابانی «گل یا پوچ» در راستای برنامه کمپین پیشگیری از اعتیاد «کمپین گل» اجرا شد.

 اولین جشنواره موسیقی فجر استان مرکزی نیز با حضور اقشار مختلف مردم، هنرمندان و جمعی از مسئولان در روزهای ١٥و١٦ اسفند ماه در محل سالن سلمان ساوجی ساوه برگزار شد.از دیگر اقدامات ارزشمند این اداره کل، برگزاری اختتامیه نمایشگاه آثار هنری هنرمندان افغانستانی مقیم دلیجان در سال 97 به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در دلیجان بود.


بهره‌برداری از ۱۲ پروژه عمرانی ورزشی

مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در رابطه با شرایطی که حوزه ورزش در سال 97 پشت سر گذاشت، می‌گوید: ۱۲ پروژه عمرانی ورزشی استان در سال 97 با اعتبار بیش از ۱۱۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
«عابد حقدادی» اظهار می‌کند: این پروژه‌ها در شهرستان‌های خمین، خنداب، اراک، کمیجان، زرندیه، ساوه، تفرش، شازند و فراهان به بهره‌برداری رسید.


خروج دیگ‌های فرسوده ایرالکو 

یکی دیگر از اتفاقات مهم امسال که مطالبه چندساله مردم محسوب می‌شد، خروج دیگ‌های فرسوده ایرالکو از مدار تولید بود که سهم مهمی در آلودگی محیط‌زیست استان ایفا می‌کرد. در این رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی می‌گوید: این اقدام از 3 - 4 سال گذشته آغاز شد و یکی از دغدغه‌های دوستداران محیط‌ زیست و شهروندان این استان بود که خوشبختانه در سال‌جاری محقق شد. «مهدی زندیه‌وکیلی» در ادامه با اشاره به مهم‌ترین اقداماتی که در سال 97 در استان در حوزه عمرانی انجام شده می‌گوید: با توجه به کاهش بودجه و اعتبارات عمرانی در استان، توانستیم پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی داشتند تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

وی بیان می‌کند: پروژه‌هایی که در سال 97 مورد بهره‌برداری قرار گرفته شامل پروژه‌های عمرانی در حوزه مدارس، سالن‌های ورزشی، آب‌رسانی، برق‌رسانی و اجرای طرح‌های هادی در روستاها با رویکرد توسعه روستایی بوده است که خوشبختانه در این بخش استان مرکزی توانسته کارنامه بسیار ارزشمندی را از خود بر جای بگذارد. برای ایجاد اشتغال در واحدهای روستایی بیش از 50 میلیارد تومان در سال 97 در استان با هدف ایجاد اشتغال در روستاها و ماندگاری روستاییان به‌ویژه جوانان در روستاها هزینه شده و در این زمینه با سیاست‌گذاری کلانی که وجود داشته تسهیلات بسیار خوبی پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی می‌افزاید: با توجه به رکود حاکم در کشور خوشبختانه خدمات‌رسانی به شهروندان در حوزه عمرانی متوقف نشده و در همه حوزه‌ها به‌ویژه راهداری، شرکت برق و آب و فاضلاب اقدامات خوبی در سال 97 انجام گرفته است. همچنین شهرداری‌ها با توجه به این‌که با رکود موجود نتوانستند به درآمدهای سالیانه دست پیدا کنند خدمت‌رسانی لازم به شهروندان را انجام داده‌اند.

زندیه‌وکیلی اظهار می‌کند: در زمینه توسعه شهری طرح جامع و تفصیلی چندشهر به تصویب رسیده که این طرح از مهم‌ترین اقدامات در زمینه توسعه شهری در سال 97 با توجه به مشکلات و کمبود اعتبارات بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید