• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51109
+
-

اتومبیلرانی اردبیل سرعت می‌گیرد

بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی - گردشگری موتورسواری و اتومبیلرانی کشور در اردبیل احداث می‌شود

گزارش ورزشی
اتومبیلرانی اردبیل سرعت می‌گیرد

یاشار پورمجید|‌ اردبیل- خبرنگار:


اتومبیلرانی از رشته‌های مهیج و پرطرفداری است که در اردبیل جایگاه خود را پیدا کرده است. این رشته ورزشی هر چند موفقیت‌هایی هم کسب کرده، اما با برخی محرومیت‌ها روبه‌روست که مانع شکوفایی آن با وجود استقبال قابل توجه علاقه‌مندان به این رشته ورزشی شده است. 


نبود امکانات در مرکز استان 

یکی از فعالان اتومبیلرانی استان اظهار می‌کند: در اردبیل پیست‌های تمرین به اندازه کافی وجود ندارد و تمرین در شهرهای دیگر هم هزینه زیادی به اتومبیلرانان تحمیل می‌کند. «ابراهیم ایزدی» عنوان می‌کند: بیشتر فعالان این رشته با هزینه شخصی خود در این رشته فعالیت می‌کنند و گاه به دلیل تامین نشدن منابع مالی از ادامه مسیر باز می‌مانند. یک کارشناس ارشد مدیریت ورزشی هم با بیان این‌که امکانات در اغلب رشته‌های استان با وجود استعدادهای ورزشی مطلوب نیست، اظهار می‌کند:‌ یکی از راه‌های تامین امکانات و رشد ورزشکاران، کسب میزبانی مسابقات مختلف ملی و بین‌المللی و برگزاری آنها در شهرهای برخوردار از امکانات استان است تا منجر به تامین منابع مالی و ساخت زیرساخت‌های ورزشی باشد. «امیر میرزایی» می‌افزاید: همچنان که در میزبانی والیبال موفق شدیم چند سالن ورزشی اردبیل را در حد استانداردهای بین‌المللی تجهیز کنیم و اکنون ورزشکاران از این امکانات استفاده می‌کنند.


تلاش برای احداث پیست در نیر 

رئیس هیات اتومبیلرانی اردبیل با بیان این‌که هیات‌های ورزشی موظف به ایجاد زیرساخت‌هایی مانند سالن‌ها، زمین‌های ورزشی یا پیست‌های مسابقه نیستند و تنها در بستر زیرساخت‌های موجود فعالیت می‌کنند، اظهار می‌کند: ایجاد این زیرساخت‌ها بر عهده اداره کل ورزش و جوانان است، ولی ما با هدف همدلی و مشارکت با خانواده بزرگ ورزش استان، پیگیر کمک به ایجاد امکانات بیشتر برای رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در استان هستیم.

«عزیزه تراز» با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای احداث پیست اتومبیلرانی اظهار می‌کند: چندی پیش زمینی به وسعت 31 هکتار، شامل چند پیست مختلف در حوالی روستای شیران بین سرعین و نیر مکان‌یابی شده بود، اما با پیگیری «اکبر نگاهی» رئیس وقت اداره ورزش و جوانان شهرستان نیر به ما اعلام شد که این زمین متعلق به منابع طبیعی است. 
تراز می‌افزاید: با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی هیأت استان اردبیل و توجه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور، هزینه تهیه طرح توجیهی و طراحی پیست‌های این مجموعه فراهم شده است و فرمانداری نیر هم قول تامین هزینه زیرسازی طرح را داده است.

این مسئول بیان می‌کند: تمام مراحل اداری مربوط به استان را با همراهی رئیس هیات اتومبیلرانی شهرستان نیر طی کرده‌ایم. مدارک و مستندات هم به همراه طرح ارائه‌شده از سوی فدراسیون آماده و مقرر شده است این مستندات از سوی اداره کل ورزش و جوانان به دفتر برنامه و بودجه ریاست جمهوری ارسال شود.

وی با بیان این‌که این پروژه یک طرح ملی است و در صورت احداث، سرعین و نیر به واسطه این پیست به صورت مستقیم به هم ملحق می‌شوند، می‌افزاید: با این طرح استان اردبیل صاحب مجموعه کاملی از پیست‌های مختلف برای میزبانی از مسابقات مهم کشوری و بین‌المللی می‌شود.


میزبانی مسابقات؛ گامی ‌برای رشد

در خبرها آمده بود که هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اردبیل، موفق به اخذ میزبانی مسابقات بین‌المللی سافاری برای اردبیل شده است. تراز در این باره می‌گوید: در مسابقات کشوری اتومبیلرانی رشته سافاری که در منطقه آزاد ارس برگزار شد، تیم اردبیل در راندهای مختلف توانست مقام‌های اول تا دوم را کسب کند.

بر این اساس و با توجه به عملکرد سال‌های اخیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اردبیل، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم موفق به کسب میزبانی مسابقات بین‌المللی شدیم. این مسئول موافقت فدراسیون اتومبیلرانی کشور با میزبانی اردبیل برای مسابقات بین‌المللی را موفقیتی برای استان در زمینه گردشگری ورزشی عنوان می‌کند و می‌افزاید: قرار است مسابقات بین‌المللی سافاری در بهار آینده با شرکت 89 تا 100 نفر از اتومبیلرانان حرفه‌ای از سراسر ایران و کشور‌های همسایه در شهرستان‌های اردبیل و سرعین برگزار شود. 

وی با بیان این‌که برگزاری این مسابقات در اردبیل به تایید شورای برون‌مرزی وزارت کشور نیز رسیده است، اظهار می‌کند: حضور «شروین اسبقیان» مدیر کل سابق ورزش استان اردبیل به عنوان دبیر شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان موهبتی برای جامعه ورزشی است تا بتوانیم مطالبات ورزشکاران استان را پیگیری کنیم. 

بر این اساس رایزنی‌های اولیه با فرماندار سرعین برای جذب اسپانسر مالی و اسکان ورزشکاران انجام شده است و بقیه هزینه‌ها از طریق ثبت‌نام از خود شرکت‌کنندگان تامین می‌شود. رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اردبیل بیان می‌کند: در مسابقات سافاری هر ماشین شامل 2 سرنشین است که یکی وظیفه نقشه‌خوانی و دیگری رانندگی را برعهده دارد و در این مسابقات یک شب هم برنامه اسکان در طبیعت پیش‌بینی شده است.تراز از تلاش و پیگیری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان برای میزبانی مسابقات کشوری اسلالوم در مجموعه شورابیل اردبیل خبر می‌دهد و می‌گوید: میزبانی این رشته مهارتی و سرعتی ورزش اتومبیلرانی از برنامه‌های آتی هیات است.


پیست‌های موجود و در حال احداث

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اردبیل درباره پیست‌های موجود و در حال احداث می‌گوید: در حال حاضر یک پیست موتورسواری اختصاصی در جاده خلخال داریم. پیست تازه‌سازی هم از سوی یک باشگاه خصوصی در نمین حوالی کارخانه سیمان ایجاد شده که برای برگزاری مسابقات آفرود و موتورکراس مناسب است.  

تراز تاکید می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان در محدوده ورزشگاه علی دایی، پروژه احداث پیست آفرود را کلنگ‌زنی کرده است. همچنین در اطراف روستای ورنیاب سرعین پیستی برای برگزاری مسابقات رشته درگ از سوی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرعین مکان‌یابی شده است تا با حمایت مسئولان احداث شود. وی درباره فعالیت این هیات در شهرستان‌ها عنوان می‌کند: در حال حاضر شهرستان‌های نیر، سرعین، مشگین‌شهر، خلخال، اردبیل و پارس‌آباد با تعامل ادارات ورزش و جوانان و فرمانداران مربوطه در رشته‌های موتورسواری و اتومبیل‌رانی فعال هستند.


فعالسازی موتورسواری بانوان

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اردبیل با اشاره به توسعه و فعالسازی ورزش موتورسواری بانوان در استان اردبیل بیان می‌کند: موتورسواری بانوان در شرف توسعه است. برای شروع، مراحل اداری و هماهنگی تشکیل کارگاه تئوری و آموزشی موتورسواری بانوان انجام شده است که با همراهی اداره کل ورزش و جوانان برگزار می‌شود.

«عزیزه تراز»با بیان این‌که فعالیت بدون پول و تامین نبودن منابع مالی در هیات‌های ورزشی، از جمله هیات موتورسواری و اتومبیلرانی نیازمند صبر، حوصله و صرف وقت زیادی است، می‌افزاید: بنده تنها بانوی کشور هستم که مسئولیت اداره هیات موتورسواری و اتومبیلرانی را عهده‌دار شده‌ام. در سطح خاورمیانه هم تعداد معدودی از بانوان عهده‌دار چنین مسئولیتی هستند.

وی تاکید می‌کند: رشته موتورسواری و اتومبیلرانی در استان اردبیل از لحاظ زیرساختی و استعدادیابی در رشته‌های مختلف با عنوان کمیته‌ها و بخش‌ها توسعه داده شده است و در سطح کشور مطرح شده‌ایم. جوانان اردبیلی در این ورزش نام‌آور شده‌اند و مقام اول و سوم این رشته در کشور امسال به نام اردبیل رقم خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید