• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51106
+
-

هزینه‌های سنگین دادرسی در نبود فرهنگ مشاوره

نا آگاهی مردم اردبیل در تشکیل پرونده‌های بی‌سرانجام موجب تحمیل هزینه‌های هنگفت می‌شود

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:


اطاله دادرسی یا به زبان ساده‌تر معطل ماندن شاکی و متهم پشت درهای شعب قضایی و پیاده‌روی در راهروهای دادگاه‌ سال‌هاست از دغدغه‌های شهروندان و البته دستگاه قضایی به شمار می‌رود. اما دلیل اصلی این اطاله بیشتر به فرهنگ حقوقی و آگاهی مردم برمی‌گردد. کارشناسان معتقدند اگر مراجعان مشاوره‌های قبلی و در نتیجه آن آگاهی از حق و حقوق خود داشته باشند، از ورود بسیاری از پرونده‌ها که هزینه زمانی و مادی زیادی به مراجعان و دستگاه قضایی تحمیل می‌کنند، جلوگیری می‌شود.


نبود فرهنگ مراجعه به مراکز داوری

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در این باره می‌گوید: سال گذشته بیش از ۳۵ هزار پرونده در مراجع و مراکز قضایی این استان مورد رسیدگی قرار گرفت. رسیدگی به این تعداد پرونده در حالی محقق شد که افزایش ۱۱ درصدی ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی استان را شاهد بودیم. 

حجت‌الاسلام «محمدعلی قاصدی» با بیان این‌که اطاله دادرسی تا حدودی در مراکز قضایی استان کاهش یافته است، می‌افزاید: هم‌اکنون میانگین رسیدگی به پرونده در دادسراهای استان 47 روز، در محاکم کیفری 75 روز، در محاکم حقوقی 97 روز، در محاکم خانواده 50 روز، در دادگاه‌های انقلاب 90 روز و در دادگاه‌های تجدید نظر 53 روز است. 

وی با اشاره به ارجاع پرونده‌های سبک به شورای حل اختلاف و سازش و صلح طرفین در 35 درصد پرونده‌های ارجاعی به این شورا، بیان می‌کند: فرهنگ مراجعه افراد به مراکز داوری در استان آنطور که انتظار می‌رود نهادینه نشده است و همه باید برای بهره‌گیری از ظرفیت این مراکز تلاش کنند.


گام اول برای نتیجه‌گیری سریع

به عقیده صاحبنظران، یکی از راهکارهای نتیجه‌گیری زودهنگام و کاهش پرونده دادگاهی مشاوره با وکیل قبل از تشکیل پرونده و انجام امور دادگاهی با وکلاست. اما این موضوع در استان اردبیل با ضعف‌های زیادی روبه‌روست. هزینه و وقت زیادی صرف اموری می‌شود که در صورت آگاهی و مشاوره یا در شورای حل اختلاف مختومه می‌شود.

 این در حالی است که تعداد زیادی از وکلای استان به دلیل مراجعه کم، وضعیت اقتصادی مناسب ندارند و هزینه‌ها در اطاله دادرسی صرف می‌شود.«علیرضا لطفی» رئیس کانون وکلای استان اردبیل در این باره می‌گوید: تعیین وکالت در پرونده‌های دادگستری اجباری نیست و تنها حدود 10 درصد پرونده‌های ورودی به محاکم دارای وکیل هستند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید