• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51103
+
-

اولین پیروزی بزرگ میراسماعیلی پس از 15سال

اولین پیروزی بزرگ میراسماعیلی پس از 15سال

آرش میراسماعیلی، یکی از نامدارترین چهره‌های رزمی ایران در 2دهه اخیر، دیروز رئیس فدراسیون جودو و کوراش شد. این انتخاب نزدیک به 3‌ماه پس از آن بود که با پادرمیانی مدیران کمیته ملی المپیک ایران، محرومیت 5ساله او توسط فدراسیون جهانی کوراش بخشیده شد.
در مجمع انتخاباتی فدراسیون جودو که دیروز به ریاست محمدرضا داورزنی برگزار شد، میراسماعیلی از مجموع 43رای اعضای مجمع، 32رای به‌دست آورد. در این انتخابات 8نفر به امیرحسین سیاحی، 2نفر به توفیق کابلی و یک نفر هم به عبدالله جعفری، رأی دادند.
   میراسماعیلی: برای استعفا عجله نکنید
محمد منصوری(سرمربی تیم ملی) و محمدرضا رودکی(مدیر تیم‌های ملی جودو) دیروز ساعتی پس از انتخاب میراسماعیلی، از سمت‌هایشان استعفا کردند، بدون آنکه به روشنی به دلایل این استعفاها اشاره کنند. میراسماعیلی در واکنش به استعفای منصوری گفت:«فروردین‌ماه مسابقات قهرمانی آسیا را داریم و طبیعتا باید دوستان بمانند و به‌کار ادامه بدهند. بنده به‌عنوان خدمتگزار از همه می‌خواهم بمانند و کار کنند. هر کسی می‌توانسته از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کند و همه‌‌چیز دیگر تمام‌شده است. حامی این دوستان هستم و امیدوارم بمانند و کار کنند.» 
رئیس جدید فدراسیون جودو همچنین درباره اختلافات با برخی قهرمانان این رشته گفت:«بحث اختلاف نیست و هر عزیزی می‌تواند به کاندیدای مورد نظر خود رأی بدهد. خودم قهرمان بودم و به‌خوبی آن را درک می‌کنم و از آنها حمایت ویژه خواهم کرد.» رئیس فدراسیون جودو درباره استعفای رودکی( مدیر تیم‌های ملی) نیز گفت:«ای کاش دوستان اجازه بدهند نشستی برگزار کنیم بعد تصمیم بگیرند. دوستان عجله نکنند و ابتدا صحبت‌های من را بشنوند. اینکه بخواهیم از روز اول برای فدراسیون حاشیه درست کنیم به صلاح نیست. جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و ان‌شاالله حرف‌های همدیگر را بشنویم و بعد تصمیم‌گیری کنند.»
   داورزنی: مهندسی بود یا نبود؟
تا 2روز پیش از انتخابات، از امیرحسین سیاحی به‌عنوان نامزدی نام برده می‌شد که غیرمستقیم از حمایت محمدرضا داورزنی- معاون وزارت ورزش و جوانان- برخوردار است. سیاحی کاندیدای منتسب به محمد درخشان- رئیس سابق فدراسیون جودو- بود. ارتباط دوستانه و قدیمی درخشان و داورزنی هم شائبه حمایت وزارت ورزش از سیاحی را تقویت می‌کرد. اتفاقات پشت پرده روزهای آخر قبل از انتخابات داستان را تغییر داد. گفته می‌شود که برخی توصیه‌های بیرون از ورزش، در تغییر نظر اعضای مجمع جودو بی‌تأثیر 
نبوده است.
با وجود این شائبه‌ها، دیروز محمدرضا داورزنی، وانمود کرد که هیچ دخالتی در کار نبوده است. او گفت:« آیا امروز هم مهندسی بود یا نبود؟ ما 4فدراسیون صنفی داریم که رئیس، دبیر یا نایب‌رئیس آنها باید در مجامع حضور پیدا کنند و فرستادن آنها امکان ایجاد شائبه دارد. مجامع عادی چندان چالشی نیست، اما مجامع انتخاباتی حرف و حدیث‌های زیادی به همراه دارد. برای اینکه شرایط خوب پیش برود و شاهد رقابت سالم باشیم ما روند را بررسی می‌کنیم.»
داورزنی همچنین تلاش کرد همه مشکلات جودو را در اختلافات درون خانوادگی این رشته خلاصه کند؛« انتظار مردم از جودو بالاست و چند صباحی است کام مردم با مدال‌های ملایی شیرین شده اما آیا ظرفیت جودوی ما در آسیا و جهان همین قدر باید باشد؟خودزنی در جودو و بی‌ثباتی از دلایل افت جودوی ایران بوده است و فرازونشیب جودوی ایران طی چند دهه نشان‌دهنده این است آن وحدت و دوستی که باید در جودو حاکم نبوده است. اگر ما در رشته‌هایی مثل ووشو و تکواندو حرف برای گفتن داریم و قهرمان جهان می‌شویم همدلی است اما علت جایگاه ضعیف جودو اختلافات، تخریب‌ها و خودزنی‌ها بوده است. دنبال مقصر هم نمی‌گردیم و همه اعم از قهرمانان، مدیران و مسئولان مسئولیت داشتند. نیاز به طرحی نو و انقلاب در جودو داریم.» 
 آرش چگونه مدیر شد؟
آرش میراسماعیلی، دارنده 2مدال طلا و 2 برنز مسابقات قهرمانی جهان در رشته جودو است، اما شاید بیرون از خانواده جودو، بسیاری او را با اتفاقات المپیک 2004آتن به یاد بیاورند. در آن مسابقات، میراسماعیلی که یکی از بخت‌های قهرمانی بود، از رویارویی با حریف اسرائیلی انصراف داد. پس از بازی‌های المپیک، مدیران وقت سازمان تربیت بدنی از او مانند یک مدال‌آور المپیک تجلیل کردند. این شیوه تجلیل از آن پس در ورزش ایران بارها تکرار شد.
پس از المپیک 2004آتن آرش میراسماعیلی غیراز 2 برنز جهانی، موفقیت چشمگیری در جودو به‌دست نیاورد. او در المپیک2008 حتی به مدال هم نزدیک نشد، با وجود این پررنگ شدن انصرافش از مبارزه با ورزشکار رژیم صهیونیستی، باعث شد همچنان نامش سر زبان‌ها باشد.
9سال پس از المپیک آتن، میراسماعیلی کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران شد اما رأی نیاورد. این سناریو در انتخابات مجلس دهم هم تکرار شد و قهرمان سابق جودو جهان نتوانست اعتماد همشهریانش در خرم‌آباد را به‌دست بیاورد. به فاصله چند‌ماه پس از انتخابات مجلس، در مهرماه سال 95میراسماعیلی در یک انتخابات ورزشی هم شکست خورد. رقیبش محمد درخشان بود که توانست با 3رای بیشتر صندلی ریاست فدراسیون جودو را به‌دست بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :