• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51095
+
-

1+5 نکته درباره اکران نوروزی 7 فیلم

حواستان به انتخاب‌تان باشد

حواستان به انتخاب‌تان باشد

مسعود میر/روزنامه‌نگار

هرچند دیر ولی بالاخره گام اول سینماها در سال98 برداشته ‌شد. تکلیف فیلم‌هایی که قرار است رنگ اکران به‌خود ببینند مشخص شده و از این به بعد می‌ماند رونمایی و البته آغاز ماراتن جذب تماشاگر. حرف و حدیث‌ها درباره تعداد فیلم‌ها و البته اسامی‌شان بسیار زیاد بود اما آنچه در شرایط فعلی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد، از این قرار است: جدول فیلم‌های اکران نوروز بسته شده‌است، تماشاگر عزیز لااقل حواست باشد در ایام نوروز پولت را برای تماشای چه فیلمی خرج می‌کنی.

متری شیش و نیم پر از حاشیه بود اما داستانش از متن زندگی می‌آید. تولید و فروش مواد‌مخدر و مبارزه با آن حکایتی قدیمی است که سعید روستایی با ظرافت تمام یک برش تلخ اما دیدنی از آن را برای فیلمش بازخوانی کرده است. فیلم از نظر مقبولیت عام در جشنواره در جایگاه ممتاز قرار داشت و اگر آن اشتیاق در مقیاس کوچک جشنواره برای تماشای فیلم دوم روستایی در اکران عمومی هم تکرار شود باید از همین حالا فروش خوبی را برای متری شیش و نیم پیش‌بینی کنیم. تجربه هم نشان داده که فیلم‌های خوب حتی اگر تلخ هم باشند باز منعی برای استقبال ازسوی تماشاگران ندارند. مردم تلخی فیلم خوب را به شیرینی فیلم متوسط و ضعیف ترجیح می‌دهند.

  غلامرضا تختی بی‌تردید از‌ آن فیلم‌هایی است که همه سینماروهای این مملکت باید آن را ببینند. تختی برای همه ما عزیز است و آنقدر لبخند و مردانگی پای برگ‌های خاطرات و تاریخ برای‌مان به جا گذاشته که دیدن برش‌هایی از احوالات زندگی‌اش حکم ملاقات با یکی از مردان واقعی این مملکت را داشته باشد. پس باید به ملاقات این مرد برویم؛ مردی که اتفاقا روایتش بر عهده کارگردان خوش‌ذوقی قرار گرفته که می‌توان ماحصل کارش را بی‌تردید واقعی‌ترین تصویر از آقاتختی به شمار آورد. بهرام توکلی از کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی غلامرضا تصویری پیش روی ما می‌گذارد که یک پایش در هنر و یک پایش در حقیقت استوار است. از همین حالا حواستان را برای 3،2 پلان معرکه فیلم صابون بزنید که حتما با دیدنش میخکوب می‌شوید: پلان زورآزمایی غلامرضای کودک، پلان‌های مبارزه مرد طلایی کشتی ایران در المپیک و پلان آخر؛ آن لیوان آب درخواستی از خدمتکار هتل... .
  تعارف را بگذارید کنار و با خودتان مرور کنید چطور وقتی روز چهارشنبه فهرست فیلم‌های اکران نوروز قطعی می‌شود فیلمی این امکان را دارد که از یک روز قبل بیلبوردهایش را در سطح شهر به رخ بکشد؟ اگر جواب این سؤال را می‌دانید برای انتخاب فیلم منوچهر هادی به‌عنوان گزینه اصلی برای سینما رفتن‌تان در نوروز لااقل کمی تامل کنید و اگر هم جواب این سؤال را نمی‌دانید می‌توانید کمی جدی‌تر به انتخاب‌تان فکر کنید. کارخانه اسکناس‌سازی‌ آقای منوچهر هادی و شرکای سینمایی‌اش مدت‌هاست با ساخت فیلم‌های گیشه‌پسند روزگار خوشی را سپری می‌کند و در ابرها روزگار می‌گذراند و البته این موضوع اصلا بد نیست اما در این آشفته بازاری که همه فقط به جیب خودشان فکر می‌کنند شاید رحمان 1400 به‌رغم حضور مهران مدیری و البته گلزار به‌عنوان مجری پرهیاهوی این روزهای تلویزیون، چندان جذاب نباشد.

   بدون هیچ توضیح درباره فیلم جدید مسعود ده‌نمکی فقط متن او درباره فیلمش به بهانه انصراف از شرکت در جشنواره فیلم فجر را برایتان دوباره منتشر می‌کنیم: «بعضی کار‌ها و فیلم‌ها از جنس رقابت نیستند و در فضای رقابتی، حرف اصلی آنها گم می‌شود. حرف از معنویت و مفاهیم اخلاقی و عرفانی و فیلم‌هایی از جنس رسوایی ۱ و۲ و حالا هم زندانی‌ها از اینگونه‌اند. وقتی فیلمی جلو‌تر از زمان خودش باشد در چنین فضا‌های رقابتی دیده نمی‌شود؛ حتی اگر قابلیت‌های منحصر به فردی داشته باشد. جنس حرف‌های فیلم «زندانی‌ها» به‌رغم تکرار تروکاژ‌های منحصر به فرد و بازی‌های خوب همکارانم از آن جنس حرف‌هایی است که مخاطب عام بدون پیش‌داوری باید ببیند و تلاش ما بر این است که در نخستین فرصت فیلم راهی اکران شود.» 

تصمیم برای انتخاب تماشای این فیلم با خودتان.
  در تبلیغات فیلم آمده است در هنگام تماشای فیلم 4 انگشت فاصله را حفظ کنید و حالا درباره سومین فیلمی که حامد محمدی ساخته پیش از هرچیز باید گفت بگذارید 4 انگشت فاصله‌تان با اکسیدان حفظ شود. 4 انگشت با همان ترکیب بازیگران اکسیدان که در آن فیلم برای خروج از کشور به هر دری می‌زنند اما این‌بار در کامبوج و تایلند ساخته شده است. زوج جواد عزتی و امیرجعفری باز هم در کنار هم هستند تا بخش دیگری از سوءاستفاده‌ها و ناجنسی‌های خود را به‌عنوان 2 ایرانی در بلاد کفر به نمایش بگذارند.
   - ژن خوک و پیشونی سفید3، 2فیلم دیگر فهرست اکران نوروز هستند. سعید سهیلی فیلم کمدی‌اش را خیلی بی‌سر و صدا ساخت اما وقتی آن را در جشنواره شرکت نداد، سر و صدای زیادی به پا کرد. در کنار این فیلم هم پیشونی سفید3 به کارگردانی جواد هاشمی می‌آید تا کودکان هم از سفره اکران نوروزی بی‌بهره نباشند.
* * * 
بشتابید، سین سینما بهار را تصویر می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید