• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51086
+
-

نامه شورا به معاون اول رئیس‌جمهور

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار صدور دستور احیا و اجرای سند مجموعه شهری تهران و شهرهای پیرامونی شد.
محمد سالاری طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور از چالش‌ها و مشکلات مجموعه کلانشهری تهران و شهرهای پیرامونی نوشت و در این نامه خواستار ایجاد مدیریت هماهنگ و یکپارچه با احیا و اجرای سند مجموعه شهری تهران و تحقق حکمرانی منطقه‌ای شد.

در بخش‌هایی از نامه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به اسحاق جهانگیری آمده است:
  بارگذاری‌های جمعیتی در مجموعه شهری تهران و شهرهای پیرامون از ظرفیت اکولوژیکی آن فراتر رفته و اگر این روند متوقف نشود به‌دلیل عدم‌تأمین زیرساخت‌های اساسی، زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنین در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

  در عرض ۶۰ سال درصد شهرنشینی در کشور از ۳۲ درصد در سال ۱۳۳۵ به ۷۴ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. توزیع ناهمگون جمعیت و فعالیت و عدم‌اجرای سیاست‌های کلی آمایش سرزمین در طول سالیان متمادی گذشته موجب شده بیش از ۱۷ درصد از جمعیت کشور در یک درصد از مساحت سرزمین یعنی محدوده مجموعه شهری تهران ساکن شوند. در فاصله سال‌های ۴۵ تا ۹۵ جمعیت شهر تهران ۳ برابر و جمعیت پیرامون آن ۵ برابر شده است.

  کیفیت زندگی در استان تهران به‌شدت افت کرده است به‌طوری‌که تنها در بعد کالبدی دارای 4میلیون و 500 هزار نفر بدمسکن است.
  نگاه جامعی در حمل‌ونقل مجموعه شهری وجود نداشته و حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و یکپارچه نیز در این مجموعه شهری به سرانجام نرسیده است.
  روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر با ۵۳۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه از شهرهای اطراف به تهران وارد و از آن خارج می‌شوند و حجم زیادی از ترافیک، آلودگی و هزینه حمل‌ونقل و انرژی را به محیط‌زیست و اقتصاد تحمیل می‌کنند.

  مجموعه مشکلات موجود در کلانشهر تهران حاصل تفرق سیاسی تمام‌عیار و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای این محدوده‌ سرزمینی است؛ به‌نحوی که حدود 1200مرجع صدور پروانه ساختمانی در این محدوده سرزمینی وجود دارد.
  سند مجموعه شهری تهران که اول‌بار در دولت اصلاحات تهیه شد، اگر به اجرا درمی‌آمد، می‌توانست گام مهمی در جهت تحقق حکمرانی منطقه‌ای باشد که متأسفانه با پایان دولت اصلاحات، این سند به بوته فراموشی سپرده شد.

  ضرورت دارد هرچه سریع‌تر مدیریت هماهنگ و یکپارچه با احیا و اجرای سند مجموعه شهری تهران و تحقق حکمرانی منطقه‌ای تحقق یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید