• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51073
+
-

پیشنهاد نهایی کارگران برای دستمزد 98

در جریان مذاکرات تعیین مزد98، طرف کارگری، اولویت را بر جبران هزینه تحمیل‌شده به معیشت کارگران گذاشته است


معادله آسانی است؛ هزینه معیشت حداقلی کارگران در بهمن‌ماه امسال 3میلیون و ۷۶۰هزار تومان تعیین شده که یک‌میلیون و 89هزار تومان نسبت به سال قبل بیشتر شده و نمایندگان دولت و کارفرمایی نیز آن را تصدیق کرده‌اند. پس برای حفظ وضعیت معیشتی کارگران، چاره‌ای جز این نیست که دستمزد98 آنها به‌اندازه هزینه تحمیل‌شده به معیشتشان افزایش یابد تا تازه مصداق این مثل باشند که «نه خانی آمده و نه خانی رفته».

به گزارش همشهری، این حرف آخر نمایندگان کارگری برای تعیین مزد98 کارگران است که البته سناریوهای مختلفی هم برای آن تهیه شده تا با اجرای آن، هزینه بارشده به معیشت تمام ردیف‌های شغلی کارگری جبران شود. علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، به همشهری می‌گوید: هدف ما جبران قدرت خرید ازدست‌رفته کارگران در سال97 است که رقم حداقلی آن یک‌میلیون و 89هزار تومان بوده و شرکای اجتماعی نیز آن را تأیید کرده‌اند؛ اما لزوما جبران این هزینه به‌منزله افزودن یک رقم خاص به حقوق98 کارگران نیست و می‌تواند تلفیقی از رقم ثابت و درصد افزایش باشد که بتواند هزینه تحمیل‌شده به همه ردیف‌های شغلی را جبران کند. خدایی در تشریح پیشنهاد نهایی گروه کارگری در مذاکرات مزدی98 می‌افزاید: منظور ما این نیست که یک‌میلیون و 89هزار تومان به پایه حقوق اداره کار اضافه شود و این فرمول تمام ردیف‌های شغلی را دربر بگیرد بلکه هدف، جبران هزینه تحمیلی به همه ردیف‌های شغلی است و باید فرمولی اعمال شود که به نسبت هزینه اضافه‌شده، به حقوق آنها افزوده شود.

کارفرمایان چه می‌گویند؟
کارفرمایان که تا پیش‌ازاین درصد معقول افزایش حقوق کارگران در سال98 را کمتر از 10درصد می‌دانستند، در جلسه قبلی شورای‌عالی کار که سه‌شنبه گذشته برگزار شد با افزایش حداقل حقوق کارگری تا سقف 23.5درصد (تورم 12‌ماه منتهی به بهمن97) موافقت کردند اما خدایی می‌گوید: گروه کارگری هنوز منتظر اعلام پیشنهاد واقعی گروه کارفرمایی است تا پس‌ازآن فرمول‌های تهیه‌شده برای جبران هزینه معیشت کارگران را ارائه کند. به عقیده او، تجربه مذاکرات مزدی نشان داده که گروه کارفرمایی همواره با پیشنهاد‌های افزایش حداقلی وارد مذاکرات می‌شود و نظر واقعی خود را تا آخر کار اعلام نمی‌کند که البته این موضوع به طولانی شدن مذاکرات می‌انجامد؛ اما گروه کارگری عجله زمانی برای تعیین دستمزد ندارد و روی رقم پیشنهادی خود مصمم می‌ماند. عضو کارگری شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه با به تأخیر افتادن تعیین مزد سال آینده، گروه‌های کارگری با استرس و جو روانی سنگینی مواجه می‌شوند، می‌گوید: اگر یک‌طرف نیازمند تسریع در تعیین مزد سال جدید باشد، آن طرف کارفرمایی است که می‌خواهد سال مالی را ببندد و گزارش پیش‌بینی سال آینده را تهیه کند، اما آنها زیرک‌تر از کارگرها هستند و حتی در این مورد هم به‌گونه‌ای بازی می‌کنند که گویا کارگران باید برای تعیین مزد عجله داشته باشند درحالی‌که اگر تعیین مزد به سال آینده هم موکول شود طرف کارگری چیزی را از دست نمی‌دهد و حقوق سال هرزمانی که تصویب شود، ملاک حقوق کل سال98 خواهد بود.

چه خواهد شد؟
گروه کارگری در جلسه قبلی شورای‌عالی کار پیشنهاد نهایی خود را برای تعیین دستمزد98 براساس فرمول افزایش ترکیبی «رقم ثابت به ‌اضافه درصد مشخص» ارائه داد که با پیشنهاد افزایش 23.5درصدی کارفرمایان تفاوت فاحشی داشت و منجر به توافق نهایی نشد اما شواهد امر حاکی از این است که وزیر کار، به‌عنوان رئیس شورای‌عالی کار و یکی از نمایندگان دولت از این پیشنهاد استقبال کرده است. سناریوی ارائه‌شده از سوی نمایندگان کارگری برای افزایش ترکیبی مزد98 کارگران از جهاتی کاملا مشابه سناریوی اجراشده برای کارمندان دولت است اما از جهاتی نیز کاملا متفاوت به‌نظر می‌رسد. در فرمول نمایندگان مجلس، حقوق کارکنان دولت 400هزار تومان به‌اضافه 5درصد افزایش یافت، درنتیجه حقوق حداقلی‌بگیران بیش از 40درصد و حقوق حداکثربگیران کمتر از 10درصد رشد کرد اما نمایندگان کارگری می‌گویند: در افزایش حقوق عدالت مزدی را مدنظر دارند نه مساوات را، پس فرمول نهایی باید به‌نوعی تهیه شود که همه رده‌های شغلی به نسبت هزینه‌ای که به معیشتشان اضافه شده، مشمول افزایش دریافتی شوند. فعلا گروه کارگری سناریوهای پیش‌بینی‌شده برای افزایش ترکیبی حقوق را به‌صورت عمومی اعلام نکرده، اما علی خدایی، عضو کارگری شورای‌عالی کار می‌گوید: استدلال‌های مورد استفاده در تهیه فرمول افزایش ترکیبی حقوق به‌حدی محکم و قابل استناد است که جایی برای عقب‌نشینی از این خواسته باقی نمانده، زیرا اگر این خواسته مورد موافقت قرار گیرد، تازه وضعیت معیشتی کارگران به همان وضعیت ابتدای سال97 بازمی‌گردد و بازهم در برابر تورم انتظاری سال98 که براساس برآورد وزارت اقتصاد به 30درصد می‌رسد، هیچ‌گونه افزایش حقوقی نداشته‌اند.


هزینه معیشت حداقلی کارگران در بهمن‌ماه امسال 3میلیون و ۷۶۰هزار تومان تعیین شده که یک‌میلیون و 89هزار تومان نسبت به سال قبل بیشتر شده و پیشنهاد نهایی کارگران این است که این هزینه باید متناسب با  همه ردیف‌های شغلی در دستمزد98 جبران شود

این خبر را به اشتراک بگذارید