• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51042
+
-

نیوزیلند، یک روز بعد از فاجعه

رویداد
نیوزیلند، یک روز بعد از فاجعه

متهم اصلی حمله تروریستی مرگبار به  2 مسجد در جنوب نیوزیلند که 49کشته به جا گذاشت، دیروز همزمان با ابراز همدردی مردم این کشور با جامعه مسلمانان به اتهام قتل در دادگاه حاضر شد.
به گزارش بی‌بی‌سی، برنتون تارانت 28ساله که تابعیت استرالیایی دارد، در لباس سفید زندان و با دستبند به دادگاه برده شد. قرار است در جلسات بعدی دادگاه به اتهام‌های دیگر او هم رسیدگی شود.پلیس نیوزیلند 2 نفر دیگر را هم در رابطه با این حمله تروریستی بازداشت کرده است.جلسه دادگاه این ملی‌گرای افراطی در حالی برگزار شد که بسیاری از مردم در کرایست‌چرچ، ‌ شهر وقوع حمله تروریستی با خانواده‌های قربانیان همدردی کردند و با اهدای دسته‌گل در مساجد و دیگر مکان‌ها، ضمن زنده
نگه داشتن یاد قربانیان، خشم خود را از این واقعه نشان دادند.این فاجعه، جامعه نیوزیلند را در شوک فرو برده و تقاضاها برای بازنگری در قانون اسلحه را افزایش داده است. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس خبری درباره این کشتار گفت که مهاجم 5اسلحه داشته است. او همچنین اضافه کرد: «قوانین اسلحه ما تغییر خواهد یافت.»

به یاد قهرمانان
از همان لحظه انتشار خبر، بسیاری در رسانه‌های رسمی و غیررسمی بر این موضوع تأکید کردند که به جای پرداختن به مهاجمان، به قربانیان پرداخته شود. با همین ذهنیت، رسانه‌های اصلی کمتر عکسی از مهاجم منتشر کردند و واکنش‌های قهرمانانه بسیاری از قربانیان با استقبال زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی مواجه شد. نخستین قربانی‌ای که دنیا از این حمله شناخت، داوود نبی پیرمرد 71ساله اصالتا افغانستانی است که به‌خاطر فعالیت‌هایش در حمایت از مهاجران در نیوزیلند شناخته شده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که هنگامی که مهاجم آتش گشوده است، او خود را در مقابل دیگر نمازگزاران سپر کرده و جانش را اینگونه از دست داده است. در میان قربانیانی که شناسایی شده‌اند، ‌داستان یک کودک سه ساله، یک مهاجم سوری که همین چند‌ماه پیش از سوریه به نیوزیلند مهاجرت کرده بود و همسری که با سپر کردن خود در برابر همسر معلولش جانش را از دست داده با استقبال زیادی مواجه شده است. تا عصر دیروز، تعدادی از قربانیان شناسایی نشده بودند.

اتحاد جهانی مساجد
بعد از این حمله در نیوزیلند، یک نگرانی امنیتی بزرگ در سراسر جهان، حمله مشابه به دیگر مساجد توسط دیگر اسلام‌هراسان بود. به همین‌خاطر اقدامات امنیتی ویژه‌ای در کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا و فرانسه اعمال شد. ساعاتی بعد از حمله نیوزیلند، رسانه‌ها در انگلیس از حمله یک مهاجم به یک نمازگزار در شرق لندن خبر دادند. بر این اساس، گروهی از افراد نژادپرست، ‌با تجمع در مقابل یک مسجد، علیه نمازگزاران شعارهای نژادپرستانه دادند و آنها را تروریست خطاب کردند. یک نفر از آنها با چکش نمازگزاری 28ساله را مجروح کرد. با این حال، مساجد در سراسر دنیا، بیشتر صحنه همبستگی مسلمانان و پیروان دیگر مذاهب با قربانیان حمله تروریستی نیوزیلند بود. به گزارش گاردین، در خود نیوزیلند، مردم در شهرهایی مانند ولینگتون و اوکلند به مساجد رفتند و با اهدای دسته گل، یاد قربانیان را گرامی داشتند. در استرالیا، کانادا و آمریکا هم مساجد، محل ابراز همدردی مردم با قربانیان این حمله بود.

تحقیق ترکیه درباره مهاجم
برنتون تارانت پیش از حمله وحشیانه خود، متنی بلند را در اینترنت منتشر کرده بود که درواقع مانیفست او به شمار می‌رود. او درحالی در این متن به ترکیه به‌خاطر اشغال سرزمین‌های اروپاییان حمله کرده است که به گفته یکی از مقامات ترکیه‌ای، بارها به این کشور سفر کرده و ‌مدتی را در آنجا ساکن بوده است. به گزارش الجزیره، گفته می‌شود که او از ترکیه به چند کشور دیگر در اروپا، آسیا و آفریقا سفر کرده است.


استاندارد دوگانه رسانه‌ها
حمله تروریستی در نیوزیلند درحالی این روزها به خبر اول رسانه‌های بزرگ دنیا تبدیل شده است که براساس یک تحقیق در دانشگاه آلاباما، رویکرد رسانه‌ها در آمریکا به این رویدادها کاملا گزینشی است و حملاتی که توسط مسلمانان انجام می‌شود، 375درصد بیشتر از حملاتی که توسط غیرمسلمانان انجام می‌شود مورد توجه آنها قرار می‌گیرد. به گزارش گاردین، حملاتی که توسط غیرمسلمانان انجام می‌شود، به‌صورت میانگین 15تیتر را به‌خود اختصاص می‌دهد درحالی‌که حملات مسلمانان افراطی، به‌صورت میانگین 105بار در رسانه‌های آمریکایی تیتر می‌شود. این تحقیق دانشگاهی، حملات تروریستی بین سال‌های 2006تا 2015را بررسی کرده است. این توجه رسانه‌ای البته با واقعیت همخوان نیست چون بین سال‌های 2008تا 2016، حملاتی که توسط سفیدپوست‌ها و راستگرایان افراطی انجام شده، تقریبا دو برابر حملاتی است که مسلمانان افراطی انجام داده‌اند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید