• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51037
+
-

سال ۹۸، سال پرتلاطمی برای دارو است

گرانی، کمبود و نبود دارو؛ چالش بزرگ این سال‌های وزارت بهداشت و درمان بوده است به‌خصوص در سال‌جاری که با رشد افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی و حجم بالای مطالبات بیمه‌ای این دغدغه چندین برابر شد و حالا وزیر بهداشت در نشست خبری خود که روزگذشته برگزار شد سال ۹۸ را سال نسبتا پرتلاطمی می‌خواند و می‌گوید: اگرچه تمهیداتی را در زمینه تهیه دارو و تجهیزات اساسی اندیشیده‌ایم اما با فشار تحریم‌های ظالمانه در سال آینده ممکن است شرایط ویژه‌ای را تجربه کنیم.
 سعید نمکی به همشهری می‌گوید: البته نگرانی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم. همچنین پیگیر ارزی که مقرر شده به حوزه دارو اختصاص یابد هستیم و تا پایان بهار ارز مورد نیاز دارو را تامین خواهیم کرد. همچنین بیماران خاص و صعب‌العلاج نگرانی در زمینه دارو نداشته باشند.
وی درباره افزایش احتمالی قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در سال پیش رو نیز چنین توضیح داد و افزود: دارو افزایش قیمتی به جز همان افزایش معمول سالانه که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است را نخواهد داشت. در واقع تمام تلاش ما در حوزه وزارت بهداشت و درمان این است که فشاری به مردم وارد نشود. ضمن اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو محاسبه می‌شود.
استقرار پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار
نمکی در ادامه به استقرار پرونده الکترونیک سلامت تأکید کرد و افزود: تا پایان بهار آینده پرونده الکترونیک سلامت را مستقر می‌کنیم. به این علت که پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده، نظام ارجاع و...نه تنها از تکالیف قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه است بلکه استقرار پرونده الکترونیک سلامت اصلی‌ترین ریل سیستم ارجاع و پزشک خانواده است. البته اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک از سوی بیمه سلامت در شهرها آغاز شده است.

بدهی 7هزار میلیاردی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت
بدهی‌های تامین اجتماعی ازجمله موضوعاتی است که سبب ایجاد دغدغه برای وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بوده است. نمکی در این‌باره هم گفت: هم‌اکنون ما ۷۰۰۰ میلیارد از تامین اجتماعی طلب داریم البته مبلغی را از تامین اجتماعی دریافت کرده‌ایم و قرار است این هفته هم پرداختی داشته باشند. با این پرداخت از سوی تامین اجتماعی، نخستین قدم ما به‌روز کردن پرداخت‌هایمان در رابطه با کارانه‌های پرستاران است و بعد هم پرداخت معوقات بازنشستگان را آغاز می‌کنیم.

از افسرده‌ترین جوامع جهان هستیم
نمکی درباره سلامت روان در کشور گفت: وضع بهداشت روان در مملکت بسیار پریشان است و ما یکی از افسرده‌ترین جوامع جهان هستیم؛ چرا که به بهداشت روان توجه نمی‌کنیم. متأسفانه در کشور ما برنامه‌های فرح‌زا به‌مراتب کمتر از برنامه‌های ماتم‌زاست. این چه شیوه‌ای است که سریال می‌گذاریم و در پایان آن از پزشکی قانونی، بهشت زهرا و ... تشکر می‌شود. این تفکر، تفکر ماتم‌زاست. باید به سمت نشاط‌آفرینی حرکت شود؛ مبحثی که بارها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند.
وزیر بهداشت درباره طرح تحول سلامت هم گفت: حمایت از ساکنان نقاط محروم و فرودستان به‌عنوان نخستین اولویت طرح تحول سلامت مطرح بوده و هست. کاهش آسیب‌پذیری مردم به‌ویژه در تحولات سال آتی، مدنظر است. بر همین اساس در قالب طرح تحول اقتصادی در طرح تحول سلامت، ساماندهی در ارائه خدمات، کاهش هزینه‌های القایی و کاهش پرداخت از جیب بیماران را پیگیریم. اما اینکه کاهش پرداخت از جیب بیماران را چگونه مدیریت خواهیم کرد باید بگویم تردید نکنید که تمام انرژی ما به سمت کاهش هزینه‌های مردم خواهد بود. بر همین اساس 3 بسته اصلی را در این زمینه مدنظر داریم؛ کاهش پرداخت از جیب بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط کمتر برخوردار که البته مدل جدیدی را به این منظور خواهیم داشت و از این 3 بسته به‌شدت حمایت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید