• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 50976
+
-

بازگشت فرانسوی با ژن روسی

معاون وزیر صنعت در تازه‌ترین اظهارات خود بازگشت رنو به ایران را قطعی دانست

خودرو
بازگشت فرانسوی با ژن روسی


«رنو به ایران بازمی‌گردد»؛ این خبری است که از زبان معاون وزیر صنعت نقل شده و هرچند زمان دقیق آن معلوم نیست و به روشن شدن تکلیف تحریم‌ها موکول شده اما شواهد حاکی از این است که این خودروساز فرانسوی، هم به‌خاطر سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری‌اش در ایران و هم به‌خاطر سهم بالایی که در بازار کشورمان داشته، در تلاش است در نخستین فرصت، دوباره جای پایش را در این بازار محکم کند.

به گزارش همشهری، همانگونه که در دوره قبلی تحریم‌ها نیز تجربه شد، خودروسازان فرانسوی امسال نیز برای فرار از تحریم‌های آمریکا، همکاری با صنعت خودروی ایران را رها کردند و دست شرکای خود را در پوست گردو گذاشتند اما جنس خروج رنو از ایران، هم در دوره قبلی و هم در دوره اخیر تحریم‌ها تفاوت‌هایی با شرکت پژو دارد که باعث شده بازگشت آن پیش از رفع تحریم‌ها محتمل‌تر باشد. فعلا سناریویی که هفته پیش، در گزارش «نسخه روسی همکاری رنو با خودروسازان ایرانی» همشهری به آن پرداخته شده بود، قوی‌ترین سناریوی بازگشت رنو به ایران است که از طریق تولید مشترک محصولات لادا زیرمجموعه شرکت آوتوواز روسیه محقق خواهد شد؛

شرکتی که 67درصد سهام آن متعلق به شرکت رنو است و براساس آن تولید لادای روسی نیز به‌نوعی متضمن حضور رنو در ایران خواهد بود و این می‌تواند دریچه‌ای برای حضور دوباره رنو در خطوط تولید محصولات اختصاصی این شرکت در خودروسازی‌های ایران باشد یا حتی به آغاز فعالیت خطوط تولید اختصاصی این شرکت بینجامد. این موضوع در نگاهی به سخنان مدیرعامل رنو در نشست سالانه سهامداران این شرکت در خردادماه امسال نیز بازخورد دارد. کارلوس گون، با تأکید بر ادامه فعالیت این شرکت در ایران گفته بود: ما ایران را ترک نمی‌کنیم حتی اگر مجبور شویم که مقیاس کار در ایران را به‌شدت کوچک کنیم. این موضع‌گیری در حالی بود که 2خودروساز فرانسوی دیگر یعنی شرکت‌های «سیتروئن» و «پژو» که براساس توافق‌های پسابرجامی، تولید خودرو با سرمایه‌گذاری مشترک در ایران را در دستور کار قرار داده بودند، اعلام کردند که با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از ایران خواهند رفت.

بازگشت رنو بدون قید زمان
اخیرا فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت در کرمان گفته بود: در پی مذاکرات و رایزنی‌های صورت‌گرفته و با توجه به میزان سرمایه‌گذاری رنو در ایران، این نوید را خواهیم داد که این شرکت خودروسازی دوباره به ایران بازخواهد گشت و برای این بازگشت مکانیسمی درنظر گرفته شده تا تولید این نوع خودرو دوباره از سر گرفته شود. البته پس‌ازاین اظهارنظر که توسط خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شد، وزارت صنعت این خبر را اصلاح کرد و در مصاحبه با معاون وزیر صنعت، خبر منعکس‌شده در رسانه‌ها درخصوص بازگشت رنو به ایران را اینگونه اصلاح کرد که شرکت رنو سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری در کشور انجام داده و با توجه به حجم فعالیت‌های انجام‌شده، قطعا پس از مشخص شدن شرایط تحریم به ایران بازمی‌گردد.

مقیمی در این گفت‌وگو اظهار کرده است که به‌تازگی هیچ مذاکره‌ای با شرکت رنو انجام نشده اما تحلیل ما بازگشت آن در آینده به بازار ایران است. به‌هرحال، فعلا برایند همه خبرهای موجود، بازگشت رنو به بازار ایران است که اتفاقا استقبال خوبی نیز از محصولات این خودروساز فرانسوی دارد. البته ازنظر زمانی هنوز ضرب‌الاجلی برای آن وجود ندارد و در این میان به‌نظر می‌رسد تغییر موضع معاون وزیر در ماجرای خبر بازگشت این خودروساز، بیش از آنکه ناشی از انحراف رسانه‌ای در انعکاس اظهارات او باشد، نشانه احتیاط مجموعه این وزارتخانه در موضوع خودروسازی باشد که دلیل آن یا هراس از سنگ‌اندازی تحریمی آمریکاست یا جلوگیری از تزریق شوک مبهم به بازار خودرو.

این خبر را به اشتراک بگذارید