• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 50943
+
-

رودست نوروزی به مجرمان

رودست نوروزی به مجرمان

ایام عید نوروز با همه شیرینی‌هایش، برای بسیاری از خانواده‌ها دغدغه‌هایی ایجاد می‌کند. اینکه وقتی برای خرید به بازار شب عید می‌رویم چطور از شر جیب‌برها در امان بمانیم؟ یا وقتی برای خانه‌تکانی قرار است نظافت‌چی خبر کنیم، از چه‌کسی استفاده کنیم که مورد اعتماد باشد؟ هرچه به عید نزدیک‌تر می‌شویم این دغدغه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. مثلا وقتی قرار است بلیت هواپیما و قطار بخریم به کدام آژانس‌ها دقت کنیم و چطور اسیر کلاهبرداری‌های پیامکی نشویم؟ یا زمانی که سوار قطار و اتوبوس هستیم مبادا سارقانی که در پوشش همسفر به ما آبمیوه مسموم تعارف می‌کنند و هدف‌شان سرقت است بتوانند فریبمان دهند. اما احتمالا مهم‌ترین دغدغه این ایام این است که وقتی به سفر می‌رویم آیا خانه‌مان از دست سارقان در امان می‌ماند یا نه؟ از این دست دغدغه‌ها زیاد است اما اگر به نکاتی ساده اما در عین حال کلیدی و مهم توجه کنیم می‌توانیم در ایام نوروز به تبهکاران رودست بزنیم.


چطور خانه‌ای ضد‌سرقت داشته باشیم؟
کدام خانه برای سرقت مناسب‌تر است و در آنجا پول و اشیای قیمتی بیشتری نصیبم می‌شود؟ این مهم‌ترین سؤال سارقان منزل در ایام نوروز است. آنها که ریسک دزدشدن را به جان خریده‌اند دوست دارند به خانه‌ای دستبرد بزنند که پول بیشتری گیرشان بیاید. اما چطور می‌شود مانع آنها شد؟ سارقان معمولا از قبل در کوچه پس‌کوچه‌ها پرسه می‌زنند و خانه‌ای که رفت‌وآمد کمتری داشته باشد برای سرقت انتخاب می‌کنند. یکی از شیوه‌هایشان قرار دادن کاغذهای تبلیغاتی بین در خانه‌هاست. چند ساعت بعد از گذاشتن کاغذ به همان خانه برمی‌گردند و اگر کاغذ هنوز سر جایش بود معنی‌اش این است که کسی هنوز وارد خانه نشده. زنگ زدن خانه و اینکه کسی جواب بدهد یا نه و کنترل چراغ خانه که روشن یا خاموش است اما مهم‌ترین راه برای پی بردن به حضور صاحبخانه است. بعد از این مرحله سارقان امنیت خانه را کنترل می‌کنند و معمولا خانه‌هایی در طبقات اول یا آخر را انتخاب می‌کنند. اینکه پنجره و بالکن خانه حفاظ دارد یا نه، در ورودی واحد حفاظ آکاردئونی دارد یا نه، اگر در ضدسرقت دارد استاندارد است یا نه، همه و همه در انتخاب آن خانه اهمیت دارد. بعد از این 2مرحله یعنی انتخاب و ورود به خانه، سارقان می‌خواهند در کمترین زمان ممکن به اشیای قیمتی برسند. بوفه و کمدها مهم‌ترین جایی است که شهروندان اشیای قیمتی‌شان را در آنجا می‌گذارند و سارقان هم یکراست سراغ آنجا می‌روند. حالا که این نکات را می‌دانیم لازم است از نگهداری پول نقد زیاد در منزل خودداری کنیم، حتما روی دیوارها و پنجره‌های خانه حفاظ مقاوم نصب کنیم، در پشت بام منزل را قفل کنیم، برنامه سفرمان را به افراد ناشناس نگوییم و وقتی در خانه نیستیم آنجا را به یکی از همسایه‌های معتمد بسپاریم و قبل از سفر، علائم خالی بودن خانه را از بین ببریم.

چگونه تورهای قلابی را بشناسیم؟
ایام نوروز بهترین موقعیت برای مسافرت است و در این بین خیلی‌ها به‌دنبال تورها و بلیت‌های ارزان‌قیمت هستند. اما افراد کلاهبردار هم به‌دنبال طعمه‌هایی مناسب هستند تا سرشان را کلاه بگذارند. نخستین قدم کلاهبرداران تبلیغات از طریق ارسال پیامک، شبکه‌های اجتماعی و... است. آنها با پیشنهادهایی وسوسه‌انگیز در مورد قیمت بلیت‌ها و تورها طعمه‌هایشان را فریب می‌دهند. بارها دیده شده افرادی بعد از خرید بلیت هواپیما از سایت‌ها و برنامه‌ریزی برای سفر زمانی که به فرودگاه می‌روند متوجه تقلبی بودن بلیتشان می‌شوند. در این‌باره بهترین راه این است که قبل از خرید بلیت هواپیما با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.cao.ir مجوز سایتی را که می‌خواهیم از آنجا بلیت بخریم بررسی کنیم. در این سایت علاوه بر معرفی سایت‌های مجاز فروش بلیت، دفاتر معتبر فروش به همراه وضعیت مجوزها معرفی شده‌اند.


شیوه‌هایی برای رودست زدن به دزدان اسکیمری
این روزها به همان اندازه که کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارتخوان خرید کردن و نقل و انتقال پول را راحت‌تر کرده، خطرات سوءاستفاده از همین کارت‌ها هم بیشتر از گذشته حساب بانکی‌مان را تهدید می‌کند. این خطر وقتی جدی‌تر می‌شود که بخواهیم از فروشندگان بین‌راهی و بی‌نام و نشان خرید کنیم و پول‌شان را با دستگاه پوز پرداخت کنیم. اما چرا؟  یکی از شگردهای تازه دزدان اسکیمری، بازی‌کردن در نقش دستفروش یا میوه‌فروش است. حتما شما هم تا حالا افرادی را دیده‌اید که کنار خیابان بساط کرده و میوه و کالاهای دیگر را حتی زیر قیمت بازار به‌فروش می‌رسانند و به‌جای دریافت پول نقد، از کارتخوان‌های سیار استفاده می‌کنند. آنها پس از پرسیدن رمز کارت، مبلغی را از حساب مشتری برداشت می‌کنند. در آن زمان کسی از نقشه دزدان خبر ندارد اما آنها با استفاده از دستگاهی که در کارتخوان قرارداده‌اند اقدام به کپی‌کردن اطلاعات کارت مشتریان می‌کنند و رمز کارت را هم که از مشتری پرسیده‌اند در گوشه‌ای یادداشت می‌‌کنند. پس از آن هم با کپی کردن این اطلاعات در کارت‌های خام، کارتی شبیه کارت مشتریان تهیه می‌کنند و حساب صاحب کارت را خالی می‌کنند. اما در چنین مواقعی چه باید کرد؟ دستگاه‌های کارتخوان مجهز به اسکیمر، معمولا چسب خورده و یا شکسته‌اند و یا قطعه اضافه‌ای دارند. بنابراین با نگاه کردن به دستگاه می‌توانیم از وجود اسکیمر مطلع شویم اما بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری این است که هرگز رمز خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهیم و ماهانه و دوره‌ای رمز کارتمان را عوض کنیم.

خیریه‌های تقلبی
همه ما معمولا به مؤسسه‌های خیریه کمک می‌کنیم اما این کمک‌ها در ایام نوروز بیشتر از قبل می‌شود. این نکته را افراد شیاد هم به‌خوبی می‌دانند. پس در این روزها دست‌به‌کار می‌شوند و برای فریب افرادی که نیت خیر دارند و می‌خواهند به نیازمندان کمک کنند نقشه‌های گوناگونی می‌کشند. صحبت از بیماری خاص و صعب‌العلاج یا کودکی بی‌سرپرست و... اصلی‌ترین بخش از حرف‌های آنها و مهم‌ترین بخش از نقشه‌شان احساساتی کردن و در ادامه جلب اعتماد طعمه‌هایشان است. بعد از آن طعمه‌شان حاضر است دودستی پولی تقدیم‌شان کند. لطفا فریب چنین افرادی را نخورید. به خیریه‌های معتبر کمک کنید و از افرادی که ادعا می‌کنند نماینده خیریه هستند کارت شناسایی معتبر بخواهید.

3راه کلیدی برای خرید بی‌دغدغه نوروزی
یکی از روش‌های آسان برای فرار از شلوغی و ترافیک خیابان‌ها در شب عید، خرید اینترنتی است؛ اما به شرطی که خریدی امن داشته باشیم. برای خرید اینترنتی امن کافی است به چند نکته مهم توجه کنیم. در پرداخت‌های آنلاین وقتی می‌خواهیم پول را از طریق کارت پرداخت کنیم وارد سایت دومی می‌شویم که سایت بانک است. بسیاری از سارقان اینترنتی با ساختن سایت‌هایی شبیه به سایت‌های اصلی بانک و آدرس‌های مشابه کاری می‌کنند که به‌جای سایت بانک وارد سایت جعلی آنها شویم که به محض وارد کردن اطلاعات بانکی، حساب‌مان را خالی کنند. نکته مهم دیگر اینکه اگر از مرورگر IE استفاده می‌کنیم بعد از ورود به صفحه پرداخت بانک، تصویر یک قفل زرد رنگ در پایین صفحه مشاهده می‌شود که باید روی آن قفل دوبار کلیک کنیم تا گواهینامه سایت باز شود. اگر وارد قسمت پرداخت شدیم و قفل زردرنگ را ندیدیم یا نام داده‌شده در قسمت Issuedto درست نبود، نباید شماره کارت و رمز خود را وارد کنیم چراکه این سایت جعلی و نیت گردانندگان آن خالی کردن حسابمان است. راه سوم این است که از سایت‌هایی که اطلاعات مبادله‌شده بین ما و سرور را رمزنگاری می‌کنند استفاده کنیم که مشخصه این سایت‌ها شروع آدرس آن با https به‌جای http است.

دست جیب‌برها وارد چه جیب‌هایی نمی‌شود؟
جیب‌برها در شب‌های عید و شلوغی خیابان‌ها و بازارها روزهای پرکاری را می‌گذرانند. مکان‌های شلوغ مثل اتوبوس، مراکز خرید، زیارتگاه‌ها و پارک‌ها، بهترین جا برای جیب‌بری است. اما جیب‌برها جیب همه را نمی‌زنند. آنها به‌دنبال افرادی هستند که معمولا با بی‌احتیاطی پول زیادی در جیب‌شان می‌گذارند و راه می‌افتند توی خیابان. اما دست جیب‌برها وارد جیب چه کسانی نمی‌شود؟ افرادی که پول زیادی داخل جیب‌هایشان نمی‌گذارند، وسایل باارزش‌شان را در جیب‌های مخفی لباس و جیب‌های زیپ‌دار قرار می‌دهند، از کیف‌های کمری یا کیف‌های زیپ‌دار برای حمل پول استفاده می‌کنند، از نوشتن رمز در کنار کارت خودداری می‌کنند، هنگام سوار شدن به اتوبوس، بلیت یا پول خود را از قبل آماده می‌کنند و... این افراد می‌توانند خیال‌شان راحت باشد که جیب‌برها معمولا دستشان به سمت جیب آنها نمی‌رود.

اعتماد نکنید؛ امن سفر کنید
خیلی‌ها در نوروز به سفر می‌روند و از وسیله‌های نقلیه عمومی مثل قطار و اتوبوس استفاده می‌کنند. از خطرات سفر در جاده‌ها که بگذریم باید مراقب اموالمان هم باشیم؛ چراکه برخی سارقان در همین وسیله‌های عمومی نقشه‌هایشان را عملی می‌کنند. یکی از این ترفندها تعارف کردن آبمیوه‌های مسموم است. آنها از قبل داروی بیهوشی یا خواب‌آور را به خوردنی که معمولا آبمیوه است اضافه کرده‌اند و برخورد صمیمی و خیلی گرمی با طعمه‌هایشان دارند تا به آنها نزدیک شوند. این مهم‌ترین بخش از نقشه آنهاست، چراکه اگر طعمه‌شان به آنها اطمینان کرد و آبمیوه مسموم را نوشید، چند لحظه بعد بیهوش می‌شود و آنها می‌توانند همه اموال باارزش او را سرقت کنند. برای پیشگیری از وقوع چنین حادثه تلخی آن هم در سفر فقط یک راه‌حل وجود دارد؛ «به افراد غریبه اعتماد نکنید و هرگز از آنها هیچ خوردنی‌ای را قبول نکنید.»

از کف‌زن‌ها دوری کنید
وقتی به مراکز خرید می‌روید اگر فردی که ظاهرا توریست است جلو آمد و خواست پول ایرانی ببیند یا برایش پول خارجی را تبدیل یا خرد کنید مراقب باشید؛ چراکه ممکن است او یک کف‌زن باشد و نقشه سرقت پول‌هایتان را کشیده باشد. اما کف‌زن‌ها چه افرادی هستند و چطور نقشه‌شان را اجرا می‌کنند؟ این افراد معمولا وانمود می‌کنند خارجی هستند و پول‌های ایرانی را نمی‌شناسند و از طعمه‌هایشان کمک می‌خواهند. این افراد معمولا هنگام مبادله اسکناس درحالی‌که جلوی چشمان طعمه‌شان پول‌ها را می‌شمارند، به شکلی برق‌آسا تعدادی از اسکناس‌ها را سرقت می‌کنند؛ طوری که اگر 100مرتبه دیگر هم جلوی چشمان‌تان این کار را انجام دهند متوجه نخواهید شد. پس اگر در برابر چنین افرادی قرار گرفتید، عاقلانه‌ترین راه این است که با آنها وارد صحبت یا معامله نشوید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید