• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 23 اسفند 1397
کد مطلب : 50874
+
-

داور؛ از باختر تا خاور

پرسپولیس بازی با السد را به تلخ‌ترین شکل ممکن به حریف واگذار کرد. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که کلکسیونی از فرصت‌‎های عالی گلزنی را از دست بدهی و نهایتا در آخرین ثانیه بازی با گل آفساید ببازی. اتفاقا اصل مطلب همین نکته آخر است؛ همین «آفساید» بودن گل که یک امتیاز حیاتی را از سرخپوشان گرفت و 2امتیاز اضافی به رقیب مستقیم‌شان تقدیم کرد. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد سوت‌های اشتباه و مرگبار در آسیا، به یک سنت علیه برانکو و تیمش تبدیل شده باشد. پرسپولیس اگرچه در 2سال گذشته به نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان رسیده اما سوت‌های اشتباه بسیار مهمی علیه این تیم نواخته شده است که شاید موفقیت‌های تاریخی را از قرمزها گرفته باشد. ظاهرا اما این نهضت همچنان ادامه دارد.
گل آفساید الهلال
2سال پیش پرسپولیس در حالی وارد بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الهلال عربستان شد که با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. از جمله این گرفتاری‌ها، محرومیت و مصدومیت کمال کامیابی‌نیا و جلال حسینی بود؛ آنچه ساختار دفاعی قرمزها را به‌شدت تضعیف می‌کرد. در عین حال مشکل اصلی را تیم داوری به‌وجود آورد؛ جایی که بعد از 30دقیقه مقاومت و درحالی‌که بازی می‌رفت به تعادل کشیده شود، گل آفساید عمر خربین پذیرفته شد تا شیرازه سرخپوشان از هم بپاشد. این آغازی برای یک تراژدی بود و تا پایان بازی 3 گل دیگر هم برای الهلال از راه رسید. ضربه اول را اما داور بازی زد.
پنالتی خنده‌دار برای الهلال
بازی برگشت نیمه‌نهایی پارسال، پرسپولیس کورسوی امیدش را برای رقم زدن یک بازگشت بزرگ برابر الهلال جست‌وجو می‌کرد. آنها باید باخت 4بر صفر را جبران می‌کردند. اصلا آسان نبود اما خب فوتبال است دیگر. اتفاقا پرسپولیس عالی شروع کرد و خیلی زود توسط گادوین منشا به گل رسید تا همه امیدوار شوند اما دقایقی بعد داور مسابقه یکی از شگفت‌انگیزترین تصمیمات تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را گرفت. آقای الکاف که همین سه‌شنبه هم داور بازی استقلال و العین بود، برخورد محمد انصاری با مهاجم حریف را در حالی پنالتی تشخیص داد که این برخورد حداقل نیم‌متر پشت محوطه جریمه اتفاق افتاده بود. با وجود این الکاف پنالتی گرفت و به محمد انصاری هم کارت زرد داد. الهلال گل زد و آب سرد را بر پیکر سرخپوشان فرو ریخت. به این ترتیب مسابقه‌ای که شاید می‌توانست یک بازگشت بزرگ و تاریخی برای قرمزها در دل داشته باشد، نهایتا با نتیجه مساوی 2بر 2به پایان رسید.
گل دوم کاشیما آفساید بود
فصل گذشته پرسپولیس با مشقات فراوان به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت اما در بازی رفت 2بر صفر برابر کاشیماآنتلرز شکست خورد و به نوعی در همان ژاپن کار برایش تمام شد. این اتفاق در حالی رخ داد که به اذعان اکثر قریب به اتفاق کارشناسان داوری، گل دوم کاشیما در موقعیت آفساید به ثمر رسید. در این صحنه گلزن در آفساید نبود اما بازیکنی که در آفساید قرار داشت به وضوح روی مدافع پرسپولیس اثر گذاشت و این گل باید مردود اعلام می‌شد. شاید اگر پرسپولیس فقط با اختلاف یک گل در آن بازی شکست می‌خورد، قصه مسابقه تهران خیلی فرق می‌کرد، اما باخت دو گله حتی امید کسانی را که بلیت 200هزار تومانی خریده بودند را هم کاملا کمرنگ کرد.
روز از نو، روزی از نو
این داستان تمام نمی‌شود. فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در حالی شروع شده که پرسپولیس در هر 2بازی نخستش از سوی داوران نقره‌داغ شده است. گلی که قرمزها در دقایق آغازین بازی با پاختاکور خوردند، هم خطا بود و هم آفساید. گل دقیقه 94السد به این تیم هم که یک آفساید آشکار به شمار می‌آمد. بدون این دو اشتباه، پرسپولیس 4امتیازی می‌شد و امتیازات پاختاکور و السد هم به 3و 1تنزل می‌کرد اما حالا صدرنشین در قعر جدول گروه جا گرفته و کار بسیار سختی برای صعود خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید