• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 23 اسفند 1397
کد مطلب : 50850
+
-

این عید همان عید است

این عید همان عید است

مجتبی یارزمان/دبیر اجرایی روز هفتم

اسفند که به نیمه می‌رسد دست و دل‌مان به‌کار نمی‌رود و بوی بهار رمق کار کردن را می‌گیرد. اما از آن‌طرف برای بیشتر آدم‌ها جزو شلوغ‌ترین روزهای کاری‌شان محسوب می‌شود که تنها تعطیلات عید می‌تواند انگیزه عبور از آخرین پیچ زمستان را مهیا کند.

این روزها هر سال تکرار می‌شود و برای رسیدن به نوروز جنب و جوش آدم‌ها درون و برون خانه رنگ و بویی متفاوت دارد. از خانه‌تکانی که برای آقایان سخت‌ترین کار دنیا به‌حساب می‌آید تا خریدهای شب عید که در نوع خودش حال آدم را خوب می‌کند. از نو نوار کردن برخی از وسایل خانه تا لباس و کفش نو برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها و دم‌دمای عید هم، آماده کردن سفره هفت‌سین و میوه و شیرینی و سبزی‌پلو با ماهی که همه نوید رسیدن بهار و سال نو خورشیدی را می‌دهند. از همه اینها هم که بگذریم و زیرپوستی به روی خودمان نیاوریم، از دید و بازدیدهای عیدانه و عیدی گرفتن از بزرگ‌ترهای فامیل نمی‌شود گذشت. شب‌نشینی‌هایی که کسی به ساعت نگاه نمی‌کند و تنها چیزی که مهم نیست زمان است و فقط صدای خنده از خانه‌ها به گوش می‌رسد. رفت‌وآمدهایی که گاهی سالی یک‌بار اتفاق می‌افتد و همان یک‌بار هم آنچنان مزه می‌دهد که همه قول می‌دهند به‌زودی این جمع دوباره پا بگیرد، اما متأسفانه می‌رود و با سال بعد برمی‌گردد! و این روزهای خوب و خوش و سراسر حال خوب ادامه دارد تا به سیزدهمین روز از بهار می‌رسیم که طبیعت پذیرای آدم‌هایی است که می‌خواهند خستگی استراحت تعطیلات نوروز را درکنند و آماده شوند برای شروعی به بلندای یک سال خورشیدی.

همه و همه این روزها و اتفاقات سالی یک‌بار است و فقط چند روز فرصت داریم تا به بهترین شکل ممکن لذت ببریم. امسال هم همان عید تکرار می‌شود، درست مثل تمام عیدها و نوروزهای گذشته نه بیشتر و نه کمتر و این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم تا عید را چطور و چگونه بگذرانیم! خوش باشیم و از با هم بودن لذت ببریم و یا ناراحت باشیم و چه کنم سال بعد را مرور کنیم! عید بدون سبزی پلو با ماهی یا باقالی پلو با گوشت هم می‌گذرد، عید بدون پسته درجه یک خدا تومان و میوه‌های رنگین کمانی فلان قیمت هم می‌گذرد، عید بدون عیدی گرفتن و نرفتن به عیددیدنی فامیل درجه یک که فقط سالی یک‌بار شاید دور هم باشیم هم می‌گذرد... امسال هم عید قرار است مثل تمام سال‌های گذشته بگذرد، اما اجازه ندهیم متفاوت از تمام سال‌های قبل تمام شود. همه بخواهیم و به هم کمک کنیم تا بار مشکلات اقتصادی سال 97 تأثیری بر گذراندن نوروز 98 نداشته باشد. امسال توقع نداشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید