• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50769
+
-

همه چالش‌های شهر در آیینه رسانه‌ها

گزارش
همه چالش‌های شهر در آیینه رسانه‌ها


شهردار تهران عصر دیروز با جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها دیدار کرد. در این جلسه مهم‌ترین چالش‌های پایتخت به بحث و بررسی گذاشته شد.
به‌گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی  به تغییر پارادایم مدیریت شهری در تهران اشاره کرد و گفت: در روش قبلی اداره پایتخت بیشتر مبتنی بر فروش شهر و تمرکزگرایی بود که ترافیک و آلودگی هوا را به ارمغان آورد. مصداق بارز تمرکزگرایی در تهران نیز این است که حدود ۲۷درصد تولید از ناخالص ملی و 30درصد از گردش ناخالص ملی در این شهر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه 80درصد از نخبگان و به‌طور کلی 20درصد جمعیت کشور در ۲درصد از مساحت آن سکونت دارند.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه 80درصد از درآمدهای شهرداری تهران به ساخت‌وساز وابسته است و با تغییر نگرش در مدیریت شهری این میزان درآمد به نصف کاهش پیدا کرده، گفت: با وجود آنکه میزان صدور پروانه کاهش یافته اما معتقدم می‌توان در رویه تغییر شکل درآمدزایی موفق بود. مهم این است که هم جهت شویم و مردم را در صحنه داشته باشیم.


      حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات: اینکه تصمیم گرفته‌اید یک روز در هفته با دوچرخه یا حمل‌ونقل عمومی به محل کار خود بروید، قابل تقدیر است. از دیگر ابتکارات خوب شما این است که با شهرداران پیشین نشست برگزار کردید و از آنها رهنمود خواستید. خوشحالم که کسی تصدی مدیریت شهری را برعهده گرفته است که هم از تخصص لازم برخوردار است و هم خصلت و ظرفیت پذیرش هر حرفی ولو تلخ و انتقادی را دارد.

      امیر محبیان، مدیرعامل خبرگزاری آریا: همواره ذهنیتی منفی علیه شهرداری تهران وجود دارد. شهرداری باید به سمت خنثی‌سازی‌ فضای ذهنی برود و از بدنامی خارج شود. برای تحقق آن لازم است شهرداری غیرسیاسی شود و به سمت مسئولیت‌های خود در مدیریت شهری حرکت کند. از سوی دیگر شهرداری به ثبات مدیریتی نیاز دارد و توصیه می‌کنم از جنجال‌ها و استفاده و به‌کارگیری مدیران جنجالی اجتناب کنید.

      عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان: از همان ابتدا احساس کردیم شما برای سیاسی کاری نیامده‌اید و قصد دارید واقعا کار کنید و به همین دلیل از شما حمایت کرده‌ایم، اما پیشنهاد می‌کنم از روشنفکران در مدیریت شهری استفاده نکنید چراکه طبع آنها تنش‌زاست و موجب ایجاد دوگانگی می‌شوند. آنها دوست دارند در نقش اپوزیسیون ظاهر شوند و از کار برای شهر و شهروندان غافل می‌شوند.

      نادری، نماینده مدیرعامل خبرگزاری ایرنا: از شهرداری می‌خواهیم به‌ویژه در سال98 نشاط و شادابی را در پایتخت ایجاد کند. تهران تبدیل به شهر آسفالت و آهن و دود شده و حتی در پارک‌ها هم به عناوین مختلف ساخت‌وساز می‌شود.

      داریوش آرمان، قائم‌مقام مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت: با استفاده از IT و توسعه شهر هوشمند می‌توان به شفافیت و ارائه اطلاعات نزدیک شد و از این طریق بخشی از اعتماد از دست رفته مردم به ساختار شهرداری و سیستم دولتی بازگردانده خواهد شد. شهرداری در اذهان اغلب مردم نهادی فاسد است که باید برای تغییر این دیدگاه و ارائه تصویری روشن از عملکرد این مجموعه اقدامات عاجلی صورت گیرد.

      محمد مبین، مدیرعامل خبرگزاری برنا: از شهردار می‌خواهیم با فساد و بدنامی در شهرداری مقابله کند. آقای شهردار به وضعیت نامناسب پارکینگ‌ها رسیدگی کنید. قرار بود هزینه‌های پارکومترها به ساخت پارکینگ اختصاص یابد که از نحوه انجام آن اطلاعی نداریم.

      علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا: از شما می‌خواهم شهر را سیاسی و طبقه‌بندی نکنید. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم برای شهرداری سخنگو انتخاب کنید تا بسیاری از مشکلات حل شود و تعامل رسانه‌ها با سخنگوی شهرداری موجب عمیق‌تر شدن زمینه‌های همکاری خواهد شد.

      خانم شیخ‌الاسلامی از مسئولان پایگاه خبری - تحلیلی پارسینه: بهتر است شهردار تهران راه ارتباطی مستقیمی را درنظر بگیرد تا اصحاب رسانه و مردم درصورت مشاهده هر نوع تخلف، موضوع را بدون هیچ‌گونه واسطه به گوش شهردار برسانند.

      مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق: از شما می‌خواهم که دست به اقدام جدیدی نزنید؛ کمااینکه در دوره آقای احمدی‌نژاد تصمیم به ساخت مونوریل بود و این امر نه‌تنها محقق نشد بلکه مدت زمانی طول کشید تا تبعات این تصمیم مدیریت شود. پیشنهاد من این است که شهرداری همان کارهای قبل را خالصانه انجام دهد و در خدمت مردم باشد.

      الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد: با توجه به وضعیت مالی نامناسب شهرداری تهران، برای مدیریت شهری آرزوی موفقیت می‌کنم.

   نیازمند زبان مشترکیم
پیروز حناچی، شهردار تهران:
      ممکن است فساد در کمتر از 5درصد از کارکنان شهری وجود داشته باشد و تلاش هم می‌شود که برخوردها و اصطکاک‌ها کاهش یابد و از میزان فساد کاسته شود، اما هنوز به نتیجه موردنظرمان نرسیده‌ایم.

      از دوستان می‌خواهم که در کنار مدیریت شهری باشند تا با کمک یکدیگر به زبانی مشترک برای تغییر در شیوه زندگی برسیم.

      درآمدزایی به جای فروش شهر مستلزم تغییر نگاه است و باید خلاقانه به موضوع بنگریم. به‌طور مثال، در گذشته در شهر حجم زیادی از صنایع را داشتیم که به‌واسطه آنها شهر توسعه یافت؛ صنعت دخانیات، چیت‌سازی‌، سیمان‌سازی‌ و... هم‌اکنون این صنایع دیگر فعال نیستند، اما اثر و خاطره آنهاباقی مانده است؛ اینها فرصتی است برای تغییر. به این معنی که می‌توان کارخانه‌ها را به جاذبه توریستی و موزه تبدیل کرد.

      خیابان ولیعصر از دیگر ظرفیت‌های شهر است. این خیابان می‌تواند یکی از منابع تولید ثروت در تهران باشد، البته درصورتی که ارزش‌های آن را بشناسیم و احیا کنیم. به‌طور مثال، می‌توان از میدان منیریه تا میدان ولیعصر پیاده‌راه‌های روزانه ایجاد و کسب درآمد کرد.

      تهران هم‌اکنون خاکستری است، اما می‌توان پروژه‌هایی تعریف کرد که با رنگ، سرنوشت شهر عوض شود. تلاش می‌کنیم با استفاده از هنرمندان و تأکید بر زیبایی‌شناسی با هزینه‌های کم وضعیت شهر را بهبود ببخشیم.

      لغو مصوبه برج‌باغ‌ها و صدور مجوز ساخت‌وساز در 62 باغ در این روزها باعث مباحث گسترده‌شده‌است.شورای شهر به درستی تصمیم گرفت تا مصوبه برج‌باغ‌ها را لغو کند. با اجرای این مصوبه حدود 100هکتار از باغ‌های تهران در فاصله سال‌های 86 تا 96 از بین رفتند.

      لغو مصوبه برج‌باغ‌ها و در عین حال اجازه ساخت‌وساز در 62 باغ مانند کشیدن ترمز قطار است که تا ایست کامل باز هم حرکت دارد و این تعداد مجوز به مثابه خط ترمز است.
  من از ابتدا با مصوبه برج‌باغ مخالف بودم و مکتوبات خود را هم در زمان تصویب این مصوبه که در دوره شهرداری آقای احمدی‌نژاد بود، در اختیار دارم. البته اجازه نداریم یک اقدام را به‌صورت مطلق متوقف کنیم.

      در اینکه شهر ما حال خوبی ندارد، شکی نیست و من به‌عنوان شهردار دست یاری خود را به سوی همه دراز می‌کنم و می‌خواهم که کمک کنید تا مردم پیام لزوم استفاده از حمل ونقل عمومی و تغییر در سبک زندگی را دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید