• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50766
+
-

کوچه‌‌ آشتی‌کنان میزبان گردشگران نوروزی

با تکمیل عملیات نورپردازی و گلکاری، کوچه‌ آشتی‌کنان و بوستان چهارباغ ایرانی در شمال تهران برای استفاده عموم آماده شده است. این کوچه که در محله حصارک و مهماندوست واقع شده پیش از این، محل تخلیه نخاله و زباله شده بود و بعضا کارتن‌خواب‌ها و بزهکاران در این محل تجمع می‌کردند.

به گزارش همشهری، شهرداری ناحیه یک منطقه یک با همکاری ساکنان اطراف و شورایاران بر رفع مشکلات این کوچه دست به‌کار شدند تا با کمترین هزینه، کوچه‌ای به سبک معماری ایرانی - اسلامی و به‌صورت سنتی آماده کنند. به همین منظور دالانی سنتی با استفاده از آجرهای خشتی و بدون هیچ‌گونه سازه فلزی و بتنی بنا شد و سپس بخش شمالی کوچه آشتی‌کنان، با عملیات موزاییک‌کاری، ایجاد باغچه‌های نو و احداث جوی‌های آب سنتی تبدیل به یک‌بوستان کوچک به نام باغ ایرانی (مریم) شد. حالا چند روزی است که درون جوی‌های بوستان از طریق قنات موجود در محله حصاربوعلی، جان گرفته و به محله حال و هوای خاصی بخشیده است.

این اقدام در راستای پیاده‌محوری و با رویکرد حفظ هویت محله صورت گرفته و عید نوروز امسال با قرار‌گرفتن نیمکت‌هایی در بوستان، برای حضور گردشگران آماده می‌شود. همچنین در بوستان مریم و باغچه‌های ساختمان‌های اطراف کوچه آشتی‌کنان اخیرا با تامین مالی از سوی خود مردم، چنارهایی با بن 40کاشته شده است.
 شایان ذکر است که مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی، استاد دانشگاه استنفورد نیز متولد محله‌ای است که کوچه آشتی‌کنان در آن قرار دارد. میرزاخانی 23تیرماه96 در 40سالگی به‌دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید