• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50734
+
-

فوق تخصص «بازگشت»

فوق تخصص «بازگشت»

وقتی عبدالرزاق حمدالله برای دومین بار پشت ضربه پنالتی النصر عربستان قرار گرفت تا در دقایق پایانی برای زدن گل سوم تیمش تلاش کند، به‌نظر می‌رسید ذوبی‌ها در مسیر نخستین شکست آسیایی هستند اما پایان این مسابقه، دراماتیک‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد. حرکات مداوم رشید مظاهری روی خط، تمرکز ستاره حریف را از بین برد و ضربه او راهی به درون چارچوب نداشت. تا همین‌جا، تساوی 2-2در زمین رقیب نتیجه خوبی برای ذوب‌آهن به شمار می‌رفت اما جشن این تیم با ضربه سر فرصت‌طلبانه امیرارسلان مطهری تکمیل شد و آنها نخستین پیروزی‌شان را در مرحله گروهی این فصل لیگ قهرمانان جشن گرفتند. نخستین برد ایرانی‌ها در دور گروهی، در شرایطی به‌دست آمد که کمتر کسی روی علیمنصور و شاگردانش حساب ویژه‌ای باز می‌کرد. آنها در نبرد با نماینده عربستان، خیلی زود گل خوردند اما تسلیم نشدند و با 2گل، پاسخ دادند. رشید مظاهری در یک شب درخشان، نخستین ضربه پنالتی حمدالله را نیز مهار کرد اما داور دستور به تکرار ضربه داد تا النصر کار را به تساوی بکشاند. آخرین گل بازی اما برای ایرانی‌ها به‌دست آمد تا ذوب‌آهن با تصاحب 4امتیاز در 2 بازی اول مرحله گروهی، شروع بسیار خوبی را در آسیا برای خودش رقم زده باشد.
در پروسه تبدیل‌شدن ذوب از کم‌امیدترین نماینده ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به پرامیدترین نماینده ایران در مرحله گروهی،«سیدبندی» خاص و باور نکردنی AFC بی‌تأثیر نبوده است. پرسپولیس به‌عنوان قهرمان لیگ برتر و استقلال به‌عنوان قهرمان جام حذفی فوتبال ایران، طبیعتا باید در سیدهای بالاتری باشند و در گروه‌های ساده‌تری قرار بگیرند اما گروه هر دو تیم به‌مراتب سخت‌تر از نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر به‌نظر می‌رسد. استقلال به شکل حیرت‌آوری با قهرمانان امارات، قطر و عربستان همگروه شده و پرسپولیس برای عبور از مرحله گروهی، باید با پاختاکور، السد قطر و الاهلی عربستان مسابقه بدهد. ذوب اما تنها رقبایی مثل الزورای عراق، النصر عربستان و الوصل امارات دارد. صدرنشینی نماینده عراق در این گروه، سطح رقابت در آن را به وضوح نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد برای ذوب و سایپا، صعود از پلی‌آف دشوارتر از صعود از دور گروهی بوده است. نارنجی‌ها نیز اگر به این مرحله راه پیدا می‌کردند، با الوحده، الاتحاد و لکوموتیو تاشکند روبه‌رو می‌شدند. در پایان هفته دوم بازی‌های این گروه، هر تیم به یک پیروزی دست پیدا کرده است.
البته که شیوه‌ گروه‌بندی و برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا، انتقادآمیز به‌نظر می‌رسد اما نباید ارزش‌های کار ذوب را تا همین امروز نادیده گرفت. آنها از یک مسیر نسبتا سخت، راه‌شان را به طرف دور گروهی هموار کردند. ذوب پس از کنار زدن الکویت کویت در اصفهان، باید در زمین الغرافه به میدان می‌رفت. آنها با یک بازگشت تماشایی، الغرافه را مبهوت کردند و حالا توانسته‌اند این سرنوشت را برای النصر عربستان نیز رقم بزنند. راه این باشگاه برای صعود از این مرحله هموار به‌نظر می‌رسد و شاید آنها بتوانند از یک هشتم نهایی نیز به سلامت عبور کنند. تیمی که در لیگ، یک فصل فاجعه‌بار را پشت سر گذاشته، اگر در تابستان تقویت شود و مهره‌های بزرگ بیشتری را در اختیار بگیرد، این شانس را خواهد داشت که تا مراحل پایانی به ماجراجویی آسیایی ادامه بدهد. آنها یک دهه قبل با منصور ابراهیم‌زاده به فینال آسیا رسیدند و حالا امیدوارند این تجربه باشکوه را با علیمنصور تکرار کنند. برای رسیدن به این جایگاه، هنوز راه درازی در پیش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید