• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50720
+
-

راه‌آهن خرم‌آباد - دورود تامین اعتبار می‌شود

معاون امور عمرانی استاندار لرستان: قرارگاه خاتم به اجرا و تکمیل پروژه موظف شده است

راه
راه‌آهن خرم‌آباد - دورود تامین اعتبار می‌شود

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


توسعه اتصال لرستان به شبکه سراسری راه‌آهن هم موجب توسعه حمل ‌و‌ نقل ریلی خواهد شد و هم پیامدهای مثبت بسیاری برای استان خواهد داشت. متصل نبودن بسیاری از شهرهای لرستان به شبکه ریلی سراسری مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان به وجود آورده است. مسئولان استانی مدت‌هاست از این موضوع آگاهند و به همین دلیل طرح توسعه راه‌آهن استان در 10 سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سال 90 با حضور رئیس‌جمهوری کلنگ این پروژه به زمین زده شد، اما ادامه کار (بعد از کلنگ‌زنی) بیش از 2 سال به طول انجامید. 

این پروژه تاکنون پیشرفت‌هایی داشته اما وجود مسائلی باعث تعطیلی یا وقفه در اجرای آن هم شده است. در این سال‌ها برخی از مشکلات از جمله تملک اراضی تاحدودی برطرف شد و اسناد و اوراق خزانه برای پرداخت مطالبات در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت. اما موضوع اصلی، قراردادهای اولیه پروژه بود که استان را موظف می‌کرد در کنار سرمایه‌گذار اصلی، شریکی را معرفی کند تا کار آغاز شود. 
 

پیشرفت 40 درصدی پروژه

یک کارشناس راه‌سازی می‌گوید: قرار بود راه‌آهن دورود - خرم‌آباد و بروجرد – دورود - ملایر در لرستان ساخته شود‍. راه‌آهن خرم‌آباد - دورود 114 کیلومتر طول و 7 ایستگاه، 52 پل بزرگ و 26 تقاطع دارد و عملیات اجرایی آن از زمستان 92 با اعتبار اولیه 469 میلیارد تومان آغاز و مقرر شد ظرف 4 سال تکمیل و بهره‌برداری شود. 

 «مصطفی یاری‌نژاد» می‌افزاید: مانند بسیاری از طرح‌ها، در مراحل اجرا مشکلاتی به وجود آمد که موجب شد این پروژه در زمان و موعد مقرر به سرانجام نرسد به طوری که در حال حاضر پیشرفتی حدود 40 درصدی دارد. 
وی بیان می‌کند: صرفه‌جویی در سوخت، افزایش سرعت و سهولت جابه‌جایی بار و مسافر، ایجاد اشتغال، رونق کسب و کار و افزایش میزان صادرات از مزایای ساخت راه‌آهن خرم‌آباد - دورود و توسعه اتصال لرستان به شبکه سراسری ریلی کشور است. 


تخصیص اعتبار 30 میلیارد تومانی 

نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات راه‌آهن خرم‌آباد - دورود می‌گوید: قرار بود تامین مالی این پروژه که در دوره هشتم مجلس و با پیگیری نمایندگان کلنگ‌زنی شد، از محل فروش محصولات فولاد خوزستان انجام شود. «محمدرضا ملکشاهی‌راد» بیان می‌کند: بر این اساس 340 میلیارد تومان از فروش فولاد خوزستان برای راه‌آهن خرم‌آباد - دورود در نظر گرفته شد. این اعتبار تا امسال جوابگوی پروژه بود و امسال نیز 30 میلیارد تومان پایانی تخصیص داده شد. 

وی می‌افزاید: برای تامین اعتبارات جدید پروژه از محل بودجه عمومی پیگیری‌هایی انجام دادیم، اما در نهایت در جلساتی که در سطح کلان برگزار شد، تصمیم بر این شد که این پروژه انتفاعی و اوراق مشارکت برای آن در نظر گرفته شود. 
این نماینده یادآور می‌شود: سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اوراق مشارکت به این پروژه در سال 98 موافقت و از طرفی وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده است از اوراق باقیمانده از سال 97 نیز برای آن استفاده خواهد کرد. 

ملکشاهی‌راد تصریح می‌کند: تایید نهایی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تامین اوراق مشارکت پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود اعلام شده است و این پروژه در سال 98 اوراق خواهد گرفت. وی ادامه می‌دهد: مشکل اصلی راه‌آهن خرم‌آباد - دورود حل شده است بنابراین 98 سال بهتری برای این پروژه خواهد بود. با این شرایط باید منتظر آغاز فعالیت مجدد و بازگشت به کار کارگران باشیم.


راه‌آهن؛ زیرساختی جدی در کشور

 معاون امور عمرانی استاندار لرستان درباره راه‌آهن خرم‌آباد - دورود می‌گوید: اتصال به شبکه ریلی سراسری کشور نه تنها در حمل ‌و ‌نقل و جابه‌جایی بار و مسافر نقش مهمی دارد، بلکه با توجه به کوهستانی بودن و طبیعت بکر لرستان می‌تواند جاذبه‌ گردشگری نیز ایجاد کند. 
 «احمد مرادپور» می‌افزاید: لرستان امکانات و ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی و معادن بسیاری دارد برای جابه‌جایی مواد اولیه یا محصولات آنها باید هزینه حمل زیادی پرداخت شود در نتیجه هزینه تمام شده افزایش می‌یابد و قدرت رقابت کاهش پیدا می‌کند. این مساله برای تولید‌کننده و فروشنده به‌صرفه نیست. 

وی بیان می‌کند: زمانی که راه‌آهن استان تکمیل شود، حداقل هزینه جابه‌جایی وسایل را خواهیم داشت. لرستان دارای معادن سنگی است که هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت ارزش بسیاری دارند. اما هزینه بالای حمل ‌و ‌نقل اجازه رقابت نمی‌دهد و راه‌اندازی قطار می‌تواند این مشکل را برطرف کند. 

مرادپور ادامه می‌دهد: سال گذشته یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس خواستار سنگ، شن و ماسه لرستان بود و فرصت خوبی برای حضور در بازار کشورهای عربی داشتیم. اما هزینه حمل ‌و ‌نقل محصولات تا بنادر جنوبی موجب افزایش هزینه تمام‌شده می‌شد و فروش آن برای شرکت‌ها به‌صرفه نبود. به همین راحتی این فرصت را از دست دادیم. 


آخرین وضعیت پروژه

معاون امور عمرانی استاندار لرستان اظهار می‌کند: در چند سال اخیر پروژه  توسعه راه‌آهن لرستان پیشرفت کندی داشت و حتی در برهه‌هایی نیز متوقف شد. یکی از دلایل اصلی این موضوع بندی بود که در قرارداد وجود داشت.
«احمد مرادپور» می‌گوید: بر اساس قراردادهای اولیه، استان موظف بود یک سرمایه‌گذار به عنوان شریک قرارگاه خاتم‌الانبیا (مجری اصلی پروژه) پیدا و معرفی کند. این موضوع باعث شد این پروژه با تعطیلی یا وقفه‌ مواجه 
شود. 

وی می‌افزاید: البته، با پیگیری‌های مستمر، مجوز انتفاعی شدن پروژه صادر و قرارگاه خاتم موظف به اجرا و تکمیل این پروژه شد. با این حساب و بر اساس مفاد قرارداد اولیه، پروژه تا زمان تکمیل متوقف نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید