• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50718
+
-

مازندران کمبود کالا ندارد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت: محدودیت اماکن عرضه کالاهای دولتی به دلیل نظارت بهتر بر فرایند عرضه است

بازار
مازندران کمبود کالا ندارد

اشکان جهان‌آرای|  ساری-خبرنگار:


تب و تاب بازار در روزهای پایانی سال روز به روز بیشتر از قبل می‌شود. با این‌که وضعیت اقتصادی مردم به دلیل بحران‌های اقتصادی اخیر چندان مساعد نیست، اما پویایی بازار دست‌کم در ظاهر حفظ شده و می‌توان در شلوغی بازارها و خیابان‌های شهرهای مازندران، جنب و جوش برای استقبال از سال نو را دید.

 با این حال نمی‌توان تفاوت بین فضای پایان سال بازار امسال را نسبت به سال‌های گذشته نادیده گرفت. هم فروشندگان از کم شدن میزان فروش کالاهایشان گلایه دارند و هم اقشار مختلف مردم می‌گویند توان خرید سال‌های گذشته را ندارند. برخی هم نوروز امسال قید خرید آجیل را زده‌اند.  بازار اسفند امسال با بازار سال‌های قبل تفاوت‌های دیگری هم دارد و موجب ایجاد نگرانی شده است. مثل نگرانی بابت افزایش قیمت میوه در چند روز پایانی سال و تعطیلات نوروز یا کمبود اقلام غذایی اساسی مورد نیاز هر خانوار که گاهی به صورت صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌های خاص و گاهی هم در قالب اعتراضات و گلایه‌های مردم به چشم می‌آید. 

ماجرای صف‌های طولانی مربوط به چند کالای اساسی، میوه شب عید، قیمت شیرینی و آجیل، میزان ذخایر کالاهای اساسی برای نوروز در مازندران و سهمیه استان از این کالاها عمده مسائلی هستند که نگرانی‌های مازندرانی‌ها را در مورد تهیه مایحتاج غذایی تشکیل می‌دهند.«حسین اصغرزاده» معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با همشهری به چند پرسش در مورد همین دغدغه‌ها پاسخ داد.


در روزهای اخیر مانند سراسر کشور صف‌های متعدد و گاهی طولانی مقابل برخی فروشگاه‌های سراسر استان دیده شد. عمده این صف‌ها ناشی از نگرانی بابت کمبود کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، شکر و برنج دولتی است. وضعیت ذخایر مازندران در این بخش چگونه است؟

در مورد هیچ یک از کالاها و محصولات نگرانی بابت نبودشان را نداریم، اما به دلایلی با تفاوت قیمت در برخی کالاها مواجه شدیم و همین تفاوت و دوگانگی قیمت سبب شده که صف‌ ایجاد شود. در زمینه عرضه محصولات، این نیاز احساس شد که بخشی از کالاها با نظارت دقیق توزیع شود تا بدانیم کالاها با قیمت مصوب و بدون مشکل یا سوءاستفاده توزیع می‌شود. چون در برخی از این مکان‌ها شکر، مرغ و گوشت با قیمت مصوب دولتی توزیع می‌شود، تقاضا برای خرید در این مکان‌ها افزایش می‌یابد و مراجعه تعداد زیادی از متقاضیان باعث تشکیل صف می‌شود.

با افزایش تعداد اماکن ارائه این محصولات، حجم صف‌ها کم می‌شود. امکان این‌که تعداد مراکز عرضه افزایش یابد وجود ندارد؟

در شرایط کنونی که بازار به صورت فوری نیاز به دریافت این کالاها دارد، اگر بخواهیم تعداد مکان‌ها را افزایش دهیم، امکان این‌که به درستی نظارت شود وجود ندارد. به همین علت مجبوریم با محدودیت در تعداد مکان‌های توزیع، از درست بودن وضعیت توزیع اطمینان حاصل کنیم. به همین دلیل در کل کشور و استان متاسفانه این صف‌ها ایجاد می‌شوند. امیدواریم در شیوه توزیع تدابیر جدیدی اتخاذ شود تا مردم بدون ایستادن در صف بتوانند کالاهای اساسی را با قیمت مناسب و مصوب دولتی دریافت کنند. صحبت‌هایی شده مبنی بر این‌که عرضه محصولات در آینده از طریق کارت‌های الکترونیکی انجام شود، اما فعلا با همکاری همه دستگاه‌های مسئول از جمله استانداری، اتاق اصناف و سایر نهادهای مرتبط، عرضه کالاها به این شکل مدیریت می‌شود.

جدیدترین نگرانی جامعه، کمبود شکر و افزایش قیمت آن است. شکر به اندازه کافی برای نیاز جامعه مازندران وجود دارد؟

پس از پیگیری‌هایی که از شرکت بازرگانی دولتی ایران داشتیم، 2100 تن شکر با قیمت مصوب دولتی در مرحله نخست به مازندران تحویل داده شد. اخیرا 3 هزار و 500 تن دیگر نیز شکر به استان تخصیص داده شده که با قیمت مصوب به بازار استان عرضه می‌شود. با توجه به شرایط خاص جمعیتی مازندران، حتی اعلام آمادگی شد تا 10 هزار تن شکر به استان تحویل داده شود. هم مسئولان ملی و هم مدیران استانی تاکید دارند که وضعیت بازار به بهترین شکل ممکن مدیریت و نیاز جامعه با تزریق کالاهایی با قیمت مناسب برطرف شود.

بازار مرغ در استان ما که قطب تولید مرغ کشور است، هنوز متلاطم است. برای این بازار در آستانه نوروز چه برنامه‌ای تدارک دیده شده است؟

تولید مرغ در کل کشورمان به خودکفایی رسیده و در مرز صادرات قرار دارد. به عبارتی بیش از میزان نیاز در کشور تولید انجام می‌شود. بنابراین در این حوزه کمبودی نداریم و فقط هم بحث دوگانگی قیمت‌ها مطرح است که با در نظر گرفتن سهمیه با قیمت مصوب دولتی، تنظیم بازار در حال انجام است. در تامین گوشت قرمز گرم نیز در تمام قصابی‌ها گوشت وجود دارد و کمبودی نداریم، اما بخشی از قاچاق دام زنده موجب شد که برای پوشش تقاضای بازار نیاز به واردات گوشت از خارج باشد که آن هم در حال انجام است. واردات دام زنده، گوشت گرم و گوشت منجمد از سوی دامپزشکی و شرکت پشتیبانی دام در حال انجام است. در عین حال تقاضای زیاد سبب شده که بازار گوشت نیز دچار نوسان شود.

با توجه به این‌که امسال نیز مانند سال گذشته نمایشگاه‌های بهاره به شکل گسترده برگزار نمی‌شوند، وضعیت بازار شب عید مازندران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت عمومی کالاها و خدمات دیگر مشابه سایر استان‌هاست. البته در برخی شهرهای استان مثل ساری، بابل، آمل، تنکابن و نور، نمایشگاه بهاره برگزار کردیم و تا 27 اسفند هم برقرار هستند. علاوه بر این، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی استان توزیع سیب و پرتقال شب عید را به عهده دارند که برای تنظیم بازار از پنجشنبه این هفته عرضه این میوه‌ها به بازار استان آغاز خواهد شد. قرار است از 23 اسفند، 600 تن سیب و 500 پرتقال با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در سراسر استان توزیع شود. این میوه‌ها از قبل خریداری و ذخیره‌سازی شده و با قیمت مصوب توزیع می‌شود.

احتمالا 1100 تن میوه برای مازندران کافی نیست. تدابیری برای افزایش این میزان در بازار شب عید اندیشیده شده است؟

متولیان این بخش جهاد کشاورزی و تعاون روستایی هستند، اما مکاتبه‌ کردیم و با اشاره به همین احتمال درخواست کردیم که سهم استان را افزایش دهند. با توجه به این‌که بازار استان از نظر تامین پرتقال از استان‌های دیگر مناسب‌تر است، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

نگرانی دیگر مردم قیمت شیرینی‌هاست. زمزمه‌های افزایش قیمت در برخی قنادی‌ها شنیده می‌شود. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

هرگونه عرضه محصولات قنادی‌ها از نظر قیمت باید بر اساس مصوبات باشد. شیرینی دارای نرخ مصوب است و قنادی‌ها اجازه تغییر قیمت ندارند. کمیسیون نظارت شهرستان‌ها بر این موضوع نظارت دارد. از شهروندان نیز می‌خواهیم که هرگونه تخلف را در بازار به شماره 124 اطلاع دهند تا در طرح ویژه نظارت بر بازار استان مورد بررسی قرار بگیرد و با متخلفان برخورد شود.


توزیع مرغ دولتی تا نوروز ادامه دارد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از افزایش 4برابری عرضه مرغ گرم برای تنظیم بازار خبر داد و گفت: شنبه این هفته حجم مرغ گرم تحویل داده شده به شهروندان نسبت به چهارشنبه هفته گذشته با 4برابر افزایش به 170 تن رسید که با نرخ مصوب دولتی در اختیار آنان قرار گرفت.
«مهدی گلچوب» افزود: برای تنظیم بازار بیش از 100 فروشگاه بزرگ و واحدهای صنفی منتخب از رامسر تا گلوگاه برای عرضه مرغ گرم با قیمت مصوب دولتی به شهروندان انتخاب شده‌اند که در حال عرضه مرغ گرم هستند و این روند تا نوروز ادامه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های میان دستگاه‌ها مشکلی در تامین و توزیع مرغ گرم در مازندران وجود ندارد. در این طرح زنجیره‌های تولید و اتحادیه مرغداران مشارکت می‌کنند تا در تولید و عرضه مرغ گرم مشکلی به‌ وجود نیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید