• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50715
+
-

تنظیم بازار با نمایشگاه بهاره

کالاهای اساسی شامل گوشت، مرغ، شکر و برنج با قیمت مصوب تنظیم بازار در نمایشگاه بهاره عرضه می‌شود

بازار
تنظیم بازار با نمایشگاه بهاره

‌عاطفه جهان‌بخش|  قزوین- خبرنگار:


گرانی گوشت و مرغ و اقلام ضروری در ماه‌های اخیر توان خرید مردم را به شدت کاهش داده است. در روزهای پایانی سال که مردم برای سال نو آماده می‌شوند، این گرانی‌ها نگرانی‌هایی برای اقشار گوناگون مردم به وجود آورده است. 
از نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا با ارائه اقلام تنظیم بازار، به مردم کمک شود و سبد خانوار از گوشت و مرغ و کالاهایی از این دست خالی نشود.


توزیع گوشت و مرغ درنمایشگاه بهاره 

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر برای تنظیم بازار گفت: مهم‌ترین بحثی که طی ماه‌های اخیر داشتیم توزیع گوشت قرمز و مرغ بود که تا امروز با چند دوره توزیع گوشت و مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار سعی در کمک به مردم برای خرید این اقلام داشتیم.
شهرام رحمانی افزود: در حال حاضر نیز در نمایشگاه بهاره (20 تا 25 اسفند) که برای فروش کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم در آستانه سال نو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین برپا شده، به صورت روزانه توزیع و فروش گوشت قرمز و مرغ را داریم. وی اضافه کرد: در نمایشگاه بهاره گوشت قرمز منجمد هر کیلوگرم سردست 31 هزار تومان، ران 32500 و مرغ 11500 تومان عرضه می‌شود.رحمانی بیان کرد: به دلیل افزایش میزان خرید میوه در آستانه سال نو تمهیداتی اندیشیده شده است و به این منظور میوه به اندازه نیاز ذخیره کرده‌ایم تا شهروندان برای تهیه میوه شب عید مشکلی نداشته باشند. قیمت میوه شب عید پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار و با رصد کردن سایر استان‌ها و برگزاری جلسات مرتبط اعلام خواهد شد.


 طرح نظارتی ویژه

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به نظارت دقیق بر بازار در آستانه سال نو به همشهری گفت: برای تنظیم بازار یک طرح نظارتی ویژه از ابتدای بهمن ماه تا پایان فروردین در حال اجراست که بر اقلامی نظیر گوشت، مرغ و پوشاک و سایر اقلام ضروری مردم نظارت ویژه‌ای انجام داده‌ایم.

سیامک بابایی‌فر افزود: واحدهای صنفی مستقر در شهر با دقت کنترل و با متخلفان، کم‌فروشان و گران‌فروشان برخوردهای جدی می‌شود. چند فروشگاه به دلیل تکرار تخلف طی این مدت محکوم به پلمب واحد تجاری خود شده‌اند.
وی اضافه کرد: نمایشگاه بهاره نیز از دیگر طرح‌های در حال اجراست و کالاهای اساسی نظیر گوشت، مرغ، شکر و برنج با قیمت مصوب تنظیم بازار در آن عرضه می‌شود. بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعزیرات حکومتی به صورت مداوم در نمایشگاه حاضر هستند و بر عرضه کالاها نظارت خواهند کرد.


نظارت مردم

بابایی‌فر ادامه داد: برخی کالاها با قیمت‌های مصوبی که از سوی نهادهای ذی‌ربط ارائه می‌شود در بازار عرضه می‌شوند و به راحتی می‌توان متخلفان را شناسایی و با آنها برخورد کرد اما برخی اقلام نظیر پوشاک هیچ قیمت مصوبی ندارند و برخی افراد سودجو از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند و نرخ‌های نامتعارف را برای کالاهای خود نمایش می‌دهند. شهروندان می‌توانند به راحتی این افراد را شناسایی کنند که در صورت ارائه هر گونه گزارش یا مشاهده به صورت جدی با این متخلفان برخورد خواهد شد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: تلفن‌های 124 سازمان نیز به صورت مداوم در خدمت شهروندان هستند تا در صورت مشاهده هر گونه مشکل به بازرسان ما اطلاع دهند تا با آنها برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد.


حرف مردم

با وجود تأکید مسئولان بر نظارت و ارائه کالاهای تنظیم بازار، یکی از شهروندان به همشهری گفت: این‌که صرفا در چند فروشگاه به صورت محدود گوشت و مرغ تنظیم بازار عرضه شود، دردی از مردم دوا نمی‌کند.
رضا سعیدی افزود: نظارت به شرطی می‌تواند موفق باشد که فروشنده از جریمه واهمه داشته باشد نه این‌که با جریمه‌های کوچک نظارت انجام شود، چرا که فروشنده با پرداخت جریمه مجددا به تخلف خود ادامه می‌دهد.

این شهروند قزوینی بیان کرد: اگر نظارت به صورت اساسی انجام شود، باید نرخ‌های مصوب کاهش یابند؛ چراکه صرفا با بازدید‌های دوره‌ای نمی‌توان مانع تخلف و گران‌فروشی شد.
وی بیان کرد: نرخ‌های مصوب بالاست و با عرضه موقتی برخی اقلام با قیمت‌های پایین‌تر مشکل تامین کالاهای اساسی مردم حل نمی‌شود، همان طور که طی ماه‌های اخیر حل نشده است.
یکی از فروشندگان نیز با اشاره به افزایش قیمت خرید کالا به همشهری گفت: برخی اقلام به شدت با افزایش قیمت رو‌به‌رو بوده است که به عنوان خریداران سطح اول آنها مجبور به تهیه اقلام با قیمت‌های بالا هستیم و برای این‌که از این خرید سودی هم کسب کنیم، مجبور به بالا بردن قیمت‌ها هستیم. در این میان هم ما و هم خریداران نهایی یعنی مردم متضرر می‌شویم.

محمد اسلامی بیان کرد: طی 6 ماه گذشته برخی اقلام با افزایش 2 یا 3 برابری قیمت مواجه شده‌اند که حتی برای ما به عنوان فروشنده نیز تهیه و ارائه آنها به خریداران مشکل بوده است و نمی‌دانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید