• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50707
+
-

عیدِ سادگی

کبری سعادتی|  اردبیل - روزنامه‌نگار:


عید نوروز همیشه نوید نو شدن می‌دهد و دل‌های مرده را دوباره زنده می‌کند. این عید باستانی همه را بر سر ذوق می‌آورد. از آغازین روز آخرین ماه زمستان همه به تکاپو می‌افتند تا مهیاتر به استقبال نو شدن سال بروند. در این میان، آداب و رسومی هم هست که در گذر زمان شاخ و برگ تجمل به خود می‌گیرد و با چشم و همچشمی گاهی هزینه‌های کلانی بر دوش خانواده‌ها تحمیل می‌‌کند که گاه کمرشکن است و گاه لذت و شیرینی سال نو را به کام مردم تلخ می‌کند.

 این‌‌ روزها که مشکلات اقتصادی، هزینه‌های نوروزی را بیشتر کرده است و قیمت‌‌ها در بازار عید با جیب‌های اکثر مردم نمی‌خواند، آمدن عید برای مردان خانواده‌ کابوس شده است. با توجه به این‌که سفرۀ مردم کم‌بضاعت به‌تدریج کوچک‌تر می‌شود، هزینه‌های عید نوروز گاه به اقشار ضعیف جامعه دهن‌کجی می‌کند. دیگر اقشار جامعه هم درگیر هزینه‌های بی‌مورد و تشریفاتی می‌شوند. این تشریفات ممکن است علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی بر مردم، خانواده‌های کم‌‌درآمد را زیر فشار بیشتری قرار دهد. 

چه خوب می‌شود اگر همه این شاخ و برگ‌های اضافی را از پیکرۀ عید نوروز هرس و خانواده‌ها افکار و عقاید نامطلوبشان را در اساس خانه‌تکانی کنند و گرد و خاک تجمل را از روی عید امسال بزدایند. مردم می‌توانند تارهای مخارج تشریفاتی را از گوشه‌های اتاق باورشان بگیرند تا زیبایی عید در نظر همگان به صورت ساده و بی‌تکلف خودنمایی کند.

آیت‌الله «سید حسن عاملی» نمایندۀ ولی فقیه در اردبیل پیشنهاد خوبی برای عید امسال مطرح کردند. آن سخن در واقع عیدی غافلگیرکننده‌ای برای نان‌‌آورانی بود که در تأمین مخارج سال نو خانواده دچار مشکل جدی هستند. این پیشنهاد که با عنوان «کمپین عید ساده و بی‌تکلف» مطرح شد، بازخورد خوبی در فضای مجازی و در میان اقشار مردم داشت و همه بدون فوت وقت زیر بیرق این کمپین رفتند تا برگزاری عید ساده را مشق کنند.

 مهم این‌که مراسم عیدِ طبقه کم‌درآمد جامعه خواسته یا ناخواسته ساده است و اگر بخواهند هم، جیب‌های خالی‌شان اجازه ریخت و پاش آن‌‌چنانی به آنان نمی‌دهد. در این میان، اگر طبقه مرفه جامعه نیز با این کمپین همراهی کنند، شکاف این دو طبقه پر می‌شود و به‌یقین، عید نوروز ۹۸ را در اذهان همگان ماندگارتر می‌کند. از آن‌‌جا که همیشه تاثیر بانوان در توسعه و پیشرفت هر جامعه سرآمد است، این‌‌جا هم نقش بانوان نمود بیشتری پیدا می‌کند و می‌توانند تحولی اساسی در دکوراسیون عید نوروز شکل بدهند.  می‌توان تشریفات اضافی و دست‌وپاگیر مرسوم هر سال را به انبار سال کهنه انتقال داد و سال جدید را ساده و بی‌تکلف نو کرد. امیدواریم با همدلی و همراهی مردم یک تحول اساسی با تحویل سال در عادت‌‌هایمان شکل بگیرد و حال همه مردم بدون تقابل طبقاتی به بهترین حال تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید