• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50668
+
-

پرفشارترین سال اقتصادی

میثم هاشم‌خانی 
کارشناس اقتصادی 


سال 98، به لحاظ اقتصادی، احتمالاً پرفشارترین سال اقتصادی برای کشور ما در کل سال‌های پس از جنگ خواهد بود. این فشار اقتصادی در قالب تورم بالا، کاهش موقعیت‌های شغلی، رشد اقتصادی منفی و نیز شتاب گرفتن فرار سرمایه از کشور نمود خواهد یافت.

در کنار تحریم‌های ظالمانه خارجی، بخشی از ریشه‌های فشار اقتصادی در سال 98، ناشی از عوامل درونی خواهد بود. فشار شدید برای چاپ پول توسط بانک مرکزی، به معنای ایجاد تورمی است که پول را از جیب عامه مردم برمی‌دارد و به جیب حیف‌ومیل کنندگان واریز می‌کند.

یکی دیگر از ریشه‌هایی که زمینه‌ساز فشار اقتصادی شدید در سال 98 خواهد بود، به سیاست دولت در زمینه توزیع دلار دولتی مربوط می‌شود؛ سیاستی که تقریباً هیچ اثری بر کاهش قیمت هیچ کالایی نداشته و در مقابل بساطی لذیذ برای کسب انبوه ثروت‌های بادآورده بوده است. هر چه دولت دیرتر این سیاست مخرب را متوقف کند، ذخایر ارزی کشور زودتر از بین می‌رود و ابعاد چالش اقتصادی در سال 98 شدیدتر خواهد بود.

در مجموع، اگر دولت در حوزه‌های ذکرشده تجدید نظر زیربنایی انجام ندهد، حتی اگر همین امروز کل تحریم‌های ظالمانه خارجی لغو شوند، باز هم رشد اقتصادی در سال 98 منفی و تورم ما بیش از 15 برابر میانگین تورم کشورهای خاورمیانه (2/2%) خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید