• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50645
+
-

وضعیت نرخ بیکاری و اشتغال چگونه است؟

ثبات در نرخ بیکاری با افزایش بیکاران

ثبات در نرخ بیکاری با افزایش بیکاران

نورا عباسی

برای فهمیدن شرایط اقتصادی کشور باید نبض نرخ بیکاری را در دست گرفت. شرایط سخت اقتصادی به‌معنای بیکار شدن بیشتر افراد شاغل و سخت شدن شرایط برای یافتن کار است.

نرخ بیکاری در پایان هر فصل از سوی مرکز آمار ایران منتشر می‌شود و براساس اطلاعات موجود از3 فصل گذشته، باید گفت که سیستان‌و‌بلوچستان با رقم 18.6،بیشترین نرخ بیکاری را در بهار 97داشته است و در فصل‌های تابستان و پاییز هم کرمانشاهی‌ها بیشتر از دیگر استان‌ها با بیکاری گلاویز شده‌اند و نرخ بیکاری 16.2و 18.2برای این استان در 2 فصل تابستان و پاییز ثبت شده است.

در فصل پاییز 27میلیون و 96هزار و 70نفر به‌عنوان جمعیت فعال ایران برای کار معرفی شده‌اند و از این میان 23میلیون و 922هزار و 28نفر توانسته‌اند کاری برای خود پیدا کنند.

در کنار این 23میلیون نفری که شاغل شده‌اند، 2میلیون و 193هزار مرد و همچنین یک میلیون و 908هزار زن شغلی پیدا نکرده‌اند و در جمعیت بیکارهای فصل پاییز جای گرفته‌اند. در واقع باید گفت که نرخ بیکاری مردان در فصل پاییز 97به رقم 10.1درصد رسید که نسبت به پاییز سال گذشته، 0.1بیشتر شده است.

 از سوی دیگر جمعیت زنان بیکار هم از رقم نرخ 19درصدی پاییز96 به 18درصد در پاییز 97ختم شد که نشان از کاهش نرخ بیکاری داشت.

پاییز 97برای جوانان هم با کاهش آمار بیکاری به پایان رسید و تعداد جوانان بیکار از یک میلیون و 689هزار نفر در پاییز سال قبل به تعداد یک میلیون و 670هزار نفر در سال 97رسید. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که 24.5 درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند.

 بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز١٣٩٦) 0.5درصد کاهش یافته است.



آژیر خطر بیکاری
حمید حاجی‌اسماعیلی| کارشناس بازار کار


شرایط خاص اقتصادی ما ناشی از محدودیت‌هایی است که در قالب تحریم‌ها علیه کشور اتفاق افتاده است و این اتفاق به‌عنوان محدود‌کننده بازار کار عمل می‌کند.

از سوی دیگر تورم هم آثار منفی بر بازار کار دارد. تورم موجب کاهش رونق اقتصادی و کند شدن گردش پول در کشور می‌شود و در همین راستا بازار کار را با محدودیت‌هایی مواجه می‌سازد. ناگفته نماند که نوسان در قیمت ارز هم عامل بی‌ثباتی و محدودیت در بازار کار است.

به‌دلیل اینکه ما نتوانستیم فضای کسب‌و‌کار را در بخش خصوصی توسعه دهیم این عواملی که محدودکننده بازار کار هستند، معمولا بر سیاست‌های دولتی و شیوه عمل بخش‌خصوصی اثر می‌گذارند.

در واقع عوامل متعددی در بازار کار ایران در چند‌ماه گذشته رخ داده و موجب محدود شدن این بازار شده‌اند، بنابراین به شکل زنجیره‌وار زمانی که بازار کار توسعه پیدا نکند، نیروهای کار تعدیل می‌شوند و قدرت جذب نیروی کار نیز کاهش پیدا می‌کند. در شرایطی که جذب نیروی کار جدید و ظرفیت‌های بازار کار با محدودیت روبه‌رو شده‌اند، ‌باید منتظر تعدیل نیروی کار باشیم.‌‌بنابراین واضح است که نرخ بیکاری در سال 98افزایش پیدا می‌کند.گاهی ممکن است تغییر این نرخ‌ها کند باشد اما با توجه به شرایط سخت ایران، ‌بازار کار با شوک و افزایش جهشی مواجه خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید