• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50640
+
-

معاملات زعفران از سال آینده بین‌المللی می‌شود

مدیرعامل بورس‌کالا گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده معاملات بین‌المللی زعفران بر مبنای دلار یا دیگر ارزهای بین‌المللی در یکی از مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش کالاخبر، با توجه به عوامل مختلف ازجمله هزینه‌های بالای تولید زعفران در دیگر کشورها ایران گوی سبقت را از آنها ربوده و هم‌اکنون ۹۰‌درصد زعفران جهان در کشور تولید می‌شود اما عواملی نظیر صادرات فله‌ای، نبود نظارت و ایجاد انگیزه در تولید محصول با کیفیت، حضور دلالان و واسطه‌ها در این بازار، نبود نظارت و مدیریت مناسب و نبود بسته‌بندی مناسب، زمینه را برای فروش زعفران ایران با نام کشورهایی ازجمله اسپانیا و امارات در بازارهای جهانی فراهم کرده که بر این اساس، بورس‌کالا با دارا بودن ابزارهای نوین مالی به‌عنوان مناسب‌ترین کلید برای رفع این مشکل انتخاب شد. عرضه زعفران در بورس‌کالا در بلندمدت اثراتی همچون حضور مستقیم در بازارهای بین‌المللی و عرضه محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب در کشورهای هدف را نیز به همراه خواهد داشت که این امر میزان امیدواری نسبت به در اختیار گرفتن بورس بین‌المللی زعفران و نیز انتخاب ایران به‌عنوان مرجع قیمتی را در کشور افزایش می‌دهد اما در این راستا مسئولین باید زمینه هایی را برای هدایت خریداران خارجی زعفران به سمت بورس‌کالا فراهم کنند که فروش این محصول با نرخ‌های درج شده بر تابلوی بورس به این دسته از خریداران راهکاری برای رفع این مشکل محسوب می‌شود که کوتاهی دست دلالان از آن بازار را نیز به همراه خواهد داشت.
از سوی دیگر براساس تجربیات دیگر کشورها عرضه محصولات در تالار نقره‌ای راهکاری مناسب جهت رفع مشکلات مربوط به عرضه و فروش کالاهای مختلف ازجمله زعفران محسوب می‌شود که در ایران نیز پس از ورود طلای سرخ به تالار نقره‌ای، فرش قرمزی به گستره قراردادهای آتی و نیز قراردادهای آپشن زعفران نگین برای این محصول ارزشمند راه‌اندازی شد که نظرهمه فعالان اقتصادی به‌خصوص زعفران‌کاران را به‌خود جلب کرده اما بین‌المللی شدن معاملات طلای سرخ قطعا نیازمند ابزارها و راهکارهای دیگری نیز خواهد بود که مسئولین باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. 

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران دراین باره گفت: برای کشف قیمت طلای سرخ در بازارهای مختلف بین‌المللی شدن معاملات آن نیز امکان پذیر خواهد بود.
او اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده بازار معاملات بین‌المللی زعفران بر مبنای دلار یا دیگر ارزهای بین‌المللی در یکی از مناطق آزاد تاسیس می‌شود. سلطانی نژاد افزود: برای تسویه این معاملات نیز راهکاری همچون ایجاد اتاق پایاپای با بانک‌های داخلی که فعالیت‌های بین‌المللی داشته و در لیست تحریم قرار ندارند، برای این معاملات درنظر گرفته شده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید