• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50637
+
-

صعود پرقدرت بورس با اهرم امید به آینده

شاخص کل بورس تهران دیروز در آستانه سال جدید با یک صعود پرقدرت، 2900واحد معادل 1.8درصد افزایش یافت

گزارش
صعود پرقدرت بورس با اهرم امید به آینده

شاخص کل بورس تهران، دیروز تحت‌تأثیر رشد ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس ازجمله شرکت‌های حاضر در بخش معادن، فلزات، نفت و پتروشیمی بایک صعود پر‌قدرت معادل 1.8درصد افزایش یافت.

به گزارش همشهری، جنگ تجاری رو به پایان است و جوانه‌های رشد قیمت مواد و محصولات پایه درجهان زده شده است. این رویداد‌ها، امید‌ها را برای رشد بورس بیشتر کرده است. قیمت جهانی مواد خام و پایه که اصطلاحا از آن با نام کامودیتی یاد می‌شود اثر زیادی بر بازار سهام دارد؛ زیرا اقتصاد ایران عمدتا مواد خام شامل نفت، فولاد، پتروشیمی و محصولات معدنی صادر می‌کند و بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هم در همین بخش فعال هستند به همین دلیل هر نوع تحول در این حوزه می‌تواند به‌صورت مستقیم بر بازار سهام اثر بگذارد. موضوع دیگری که بر بازار سهام اثر زیادی دارد، قیمت دلار آمریکاست که در کوتاه‌ترین زمان روی شاخص‌های بورس اثر می‌گذارد. بر همین اساس روزگذشته شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر تثبیت قیمت دلار در محدوده 13هزار تومان و همچنین احتمال توافق میان چین و آمریکا و بر سر تعرفه‌های تجاری با رشد مواجه شد. آمریکا در تلاش است تراز تجاری خود را با چین به یک سطح متعادل برساند و به‌نظر می‌رسد چین در این زمینه به توافق‌هایی با آمریکا دست یافته و این موضوع می‌تواند به افزایش سطح تقاضا برای مواد خام و محصولات پایه در سطح جهان منجر شود و اثر مناسبی بر فروش شرکت‌های ایرانی داشته باشد. درصورت توافق دو طرف که احتمال می‌رود ظرف روز‌های آینده به وقوع بپیوندد و جنگ تجاری به پایان برسد اقتصاد جهانی از فضای رکود فاصله می‌گیرد و قیمت مواد خام و پایه در سطح جهان هم رشد می‌کند.

تحت‌تأثیر همین رویداد‌ها، دیروز شاخص کل بورس تهران 2900واحد معادل 1.8درصد افزایش یافت و به 167هزارو 371واحد رسید. در این میان شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی‌ صنایع‌ مس، گل گهر، پالایش نفت اصفهان، تاپیکو، پالایش نفت تهران، پتروشیمی مبین، پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت، چادرملو، پتروشیمی پارس، پتروشیمی جم و پالایش نفت تبریز بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند و رشد ارزش سهام این شرکت‌ها در مجموع 2250واحد اثر مثبت روی شاخص بر جای گذاشت. تحلیلگران بر این باورند با وجود رشد پر قدرت بورس در روز یکشنبه و در آستانه سال جدید، بازار سهام درسال‌جاری شرایط پیچیده‌ای را سپری کرده و این شرایط پیچیده احتمالا سال آینده هم ادامه خواهد یافت. در همین رابطه سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری ایران گفت:امسال با وجود رشد‌های عددی، بورس از ریسک‌های فضای کلی اقتصاد متأثر شد. از همین رو شرایط پیچیده‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران جدید رقم خورد. او تأکید کرد: سال آینده سال سختی برای اقتصاد کشور است و از همین رو باید برای سیاستگذاران کشور این موضوع را تبیین کرد که اهمیت بازار سرمایه در سال آینده بیش از گذشته خواهد بود. حسین ایزدی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم درباره آینده بازار سهام در سال آینده گفت: در مورد پیش‌بینی بازار سهام در سال آینده باید درنگ کرد زیرا معافیت‌هایی که برای 6کشور خریدار نفتی بوده رو به اتمام است و احتمال آن می‌رود که در این زمینه اقتصاد ایران تحت فشار قرار بگیرد اما اگر تمهیداتی اندیشیده شود که در بحران روزهای خطرناک قرار نگیریم، می‌توان فضای مساعدی را پیش برد. او با بیان اینکه اگر لوایح مرتبط با FATF به تصویب نرسد مراودات بین‌المللی به صفر خواهد رسید، گفت: تصویب لوایح مرتبط با FATF اثر مثبتی بر بورس دارد در نهایت شرکت‌هایی که فروش ارزی دارند با مسئله ورود ارز مواجه می‌شوند.

محمد نوربخش، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد مبین هم در این‌باره گفت: مهم‌ترین مشکل بازار سهام وجود ریسک‌های سیستماتیک است وگرنه بازار از نظر بنیادین با مشکل خاصی روبه‌رو نیست. او با بیان اینکه نوسانات موجود در بازار چندان ادامه دار نیست و بورس رشد آنچنانی نخواهد داشت افزود: به‌دلیل ریسک‌های سیستماتیک نسبت قیمت به درآمد بازار سهام با کاهش زیادی مواجه شده است و تصور نمی‌شود تا اواسط بهار این مشکل برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید