• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50634
+
-

سینما در سال97 چه وضعیتی را تجربه کرد؟

افزایش ۱۷درصدی فروش و ۶ درصدی تماشاگر


بررسی آمار فروش فیلم‌ها در 11ماه گذشته از سال۹۷ نشان می‌دهد که میزان فروش فیلم‌ها و تعداد مخاطبان سینما نسبت به‌مدت مشابه در سال۹۶ افزایش داشته است.

 سینمای ایران در ۱۱‌ماه گذشته از سال ۱۳۹۷ به فروشی معادل ۲۳۱ میلیارد و ۶۱۸‌میلیون و ۷۸۲ هزار تومان رسیده و طی این مدت ۲۶ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۸۲۰ نفر به تماشای فیلم‌های درحال اکران نشسته‌اند.  بهمن‌ماه امسال این رقم نسبت به‌مدت زمان سال پیش ۱۲ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان بوده و یک‌میلیون و ۶۵۷ هزار و ۴۸۸ نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند که بر این اساس در بهمن‌ماه ۹۷ سینما ۱۷ درصد افزایش فروش و ۶درصد افزایش تماشاگر را شاهد بوده است.  بودجه سینمای ایران برای سال 98کاهش چشمگیری نداشته، اما با توجه به میزان تورم در سال97 و عدم‌تخصیص درصد قابل‌توجهی از بودجه مصوب سال‌جاری، وضعیت سینما نویدبخش روزهای خوبی برای فیلمسازان نیست. در سال98، 205میلیارد تومان بودجه خواهیم داشت که این رقم سال گذشته در همین بخش هزینه‌ای و تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای 222میلیارد و 800میلیون تومان بود و به این ترتیب کاهشی نسبی در بودجه سینما لحاظ شده است. از سویی هزینه تولید فیلم‌ها در نیمه دوم سال97 بسیار افزایش داشته و به‌نظر این رقم در سال98 بالاتر نیز خواهد بود.


تئاتر چگونه سال97 را گذراند و چه امیدهایی به سال آتی دارد؟

کمبود بودجه و تن نحیف نمایش


امسال به‌طور میانگین هر شب در تهران حدود 130 اجرا روی صحنه ‌رفت. بودجه هنرهای نمایشی در سالی که گذشت 78میلیارد و 400میلیون تومان برآورد شده بود که البته رقم زیادی از آن تاکنون تخصیص نیافته و هنرمندان تئاتر بابت نمایش‌های روی صحنه، هنوز مطالبات زیادی از اداره کل هنرهای نمایشی دارند که پرداخت نشده است. 

در بودجه مربوط به برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی، بخش‌هایی از این زیرمجموعه با کاهش اعتبار روبه‌رو شده‌اند که از آن جمله می‌توان به اعتبار حمایت از خانه تئاتر و راه‌اندازی موزه اشاره کرد.

 به‌طور کلی ورود طیفی جدید از سرمایه‌گذاران در تئاتر و گسترش رقابت میان گروه‌های تئاتری، سبب شد تا حضور سلبریتی‌ها و بازیگران مطرح سینما و تلویزیون در اجراها به‌عنوان ابزار تضمین فروش و سود بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد.

 برهمین اساس در سال گذشته حضور سلبریتی‌ها در صحنه سالن‌های تئاتر افزایش قابل‌توجهی داشت و از ابتدای امسال نیز برخی از مطرح‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون از سالن‌های تئاتر سر‌‌درآورده‌اند. همین موضوع باعث رونق گیشه‌ها نیز شده بود.


کتاب با وضعیتی که امسال داشت چه آینده‌ای برای خود متصور است؟

سراب امید


برای اینکه بدانیم دورنمای صنعت نشر کتاب در سال98 چقدر ناامیدکننده خواهد بود، می‌توانیم به یک پیش‌بینی و یک محاسبه رجوع کنیم: 

پیش‌بینی: خبرگزاری کتاب ایران اخیرا پیش‌بینی کرده قیمت هر صفحه کتاب در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، به‌طور متوسط 246تومان خواهد بود. این در حالی است که متوسط قیمت هر صفحه کتاب در دی‌ماه گذشته حدود 167تومان و البته همین رقم، 27درصد بیشتر از 3‌ماه قبل از خود بوده است؛ این یعنی از ‌ماه گذشته تا به اردیبهشت‌ با افزایش 47درصدی قیمت کتاب مواجه خواهیم بود. قیمت کاغذ تحریر اندونزی 60هم که اغلب کتاب‌ها با آن چاپ می‌شوند از بندی 81هزار تومان به 330هزار تومان در بهمن 97رسیده  است.

محاسبه: چند روز پیش روزنامه جام‌جم، پیرو خبر اختصاص بودجه 15میلیاردی برای نمایشگاه کتاب سال آینده و اینکه این بودجه احتمالا نسبت به نمایشگاه امسال تغییری نکرده، طی محاسبه‌ای اعلام کرده بود نمایشگاه امسال 14میلیارد و 600میلیون‌تومان یعنی براساس دلار 5500تومانی اردیبهشت‌ امسال 2میلیون‌ و 650هزاردلار هزینه دربرداشته و درحالی‌که بودجه نمایشگاه سال آینده 15میلیارد تومان تعیین شده است-یعنی به قرار دلار 13هزار تومانی همین حالا- بودجه یک‌میلیون و 150هزار دلار بیشتر نخواهد بود.


موسیقی با چه مشکلاتی در سال 97مواجه بود؟

شروع سال با امید انحلال دو شورای موسیقی


آمارشش ماهه نخست موسیقی در امسال چندان روشن و مشخص نیست؛ زیرا سازوکاری برای اتفاقاتی که رخ داده بود و مجوزهایی که صادر ‌شده وجود ندارد. اما شش ماهه دوم ماجرا کاملا متفاوت است. 

پاییز امسال قرار شد آمار مجوزها به شکل کامل در سایت معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شود. از زمان برجسته شدن خبرهای مربوط به لغو کنسرت‌های موسیقی، وزارت ارشاد آمار مجوزهای صادر شده از سوی دفتر موسیقی را به‌صورت مداوم و مرتب منتشر کرده است.

با توجه به روال جدید، آمار مجوزها در شش ماهه دوم سال به این شرح است: 164آلبوم تصویری، 1764تک آهنگ، 274 آلبوم صوتی و 253 اجرای صحنه‌ای. هرچند این اتفاق، وضعیت ناامیدکننده کنسرت‌ها و موسیقی در سال 97را به شکل کامل نشان نمی‌دهد، در سال 97، بالا رفتن نرخ دلار، ایران را از میزبانی تور و کنسرت‌های خارجی بی‌نصیب کرد.امسال همچنین تا جایی که تالار وحدت که سال‌های گذشته میزبان نوازندگان و خوانندگان بنام بود امسال در قحطی به سر برد و به چند میزبانی آن هم به دعوت خود خوانندگان بسنده کرد. یعنی کارهای مشترکی چون  صبا علیزاده و آندریاس اشپکتل در برج آزادی. محدودیت‌های بسیاری در کنسرت‌ها رخ داد، ازجمله اینکه نورپردازی در کنسرت‌ها  ممنوع شد و بودجه جشنواره موسیقی فجر به‌شدت کاهش یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید