• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50618
+
-

جلد سفید آخرین پناه روزنامه‌های کشمیری

جهان‌نما
جلد سفید آخرین پناه روزنامه‌های کشمیری

روزنامه‌های معتبر انگلیسی و اردو‌زبان در کشمیر تحت کنترل هند، در اعتراض به قطع چاپ آگهی‌های دولتی در 2 روزنامه، صفحه یک سفید چاپ کردند.
به گزارش الجزیره، این روزنامه‌ها یکشنبه به جای اینکه صفحه یک خود را مثل همیشه با تیتر اخبار مهم چاپ کنند، پیامی را در اعتراض به «قطع بدون توضیح آگهی‌های دولتی» در 2 روزنامه «گریتر کشمیر» و «کشمیر ریدر» چاپ کردند. تعدادی از روزنامه‌نگاران هندی هم در اعتراض به این اقدام دولت مرکزی هند، در شهر سرینگر تظاهرات کردند و خواستار پایان این اقدام دولت شدند.
روزنامه‌ها در هند به‌شدت به درآمد آگهی‌های دولتی وابسته هستند و قطع آگهی‌های دولتی در این 2روزنامه از 16فوریه (27بهمن)، حیات آنها را به خطر انداخته است؛ از آن زمان «گریترکشمیر»صفحات خود را از 20 به 12رسانده و «کشمیر ریدر» هم صفحاتش را از 16 به 12 کاهش داده است.
از بهار امسال که دولت محلی در کشمیر به‌خاطر ائتلاف شکننده آن فروپاشید، اوضاع در این ایالت مستقیما توسط دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اداره می‌شود.
بشیر منظر، دبیرکل هیأت انجمن سردبیران کشمیر، این اقدام دولت را انتقام‌گیری سیاسی خوانده است. او در این‌باره به الجزیره گفته است: «ما از دولت خواستار توضیح شده‌ایم اما جوابی دریافت نکرده‌ایم. امروز مجبور شدیم صفحه‌هایمان را سفید چاپ کنیم. این تمام کاری است که می‌توانیم در روزنامه‌هایمان انجام دهیم.»
او همچنین به شرایط کاری سخت روزنامه‌نگاران در یک ‌ماه اخیر اشاره کرده است. بعد از حمله انتحاری 14فوریه در پولواما در کشمیر که 42کشته به جا گذاشت و هند و پاکستان را در آستانه جنگ قرار داد، سختگیری به روزنامه‌نگاران در منطقه افزایش یافته است. منظر در این‌باره به الجزیره گفته است: «وقتی که گزارشگران ما برای تهیه گزارش بیرون می‌روند، کتک می‌خورند و بعضی با گلوله‌های پلاستیکی هدف قرار می‌گیرند. این فضا 30روز است که ادامه دارد. این کار، وظیفه پیام‌رسانی ما را می‌کشد.»
سازمان گزارشگران بدون مرز هم این اقدام دولت هند را محکوم کرده است. هند در فهرست آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز، در رده صد‌و‌سی‌و‌هشتم در بین 180کشور قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید