• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50615
+
-

روحانی در نشست خبری با عادل عبدالمهدی از تصمیم ایران و عراق برای رایگان شدن ویزا خبر داد

ایران وعراق برادرتر از همیشه

دیپلماسی
ایران وعراق برادرتر از همیشه


      برهم صالح: ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود می‌دانیم

      روحانی: هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند درروابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تاثیرداشته باشد

اگر رئیس‌جمهور آمریکا شبانه و چند‌ساعته و با هواپیمای چراغ خاموش و بدون دیدار با مقامات عراقی به این کشور سفر کرد،  عراقی‌ها با طبل و سرنا و برای سفری سه‌روزه از حسن روحانی استقبال کردند. این تفاوت روابط عراق با ایران و آمریکا‌ست.  حسن روحانی دیروز در رأس هیأتی تهران را به مقصد بغداد ترک کرد و در فرودگاه بغداد مورد استقبال مقامات عراقی قرار گرفت و سپس مراسم استقبال رسمی از او در کاخ ریاست‌جمهوری عراق برگزار شد.  سران 2کشور پس از انجام مراسم تشریفات استقبال، مذاکرات خود را آغاز کردند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

از حواشی جالب مراسم زمانی بود که گروه موزیک ارتش عراق در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور ایران سرود ملی کشورمان را در قصر‌السلام،  کاخ به‌جای مانده از صدام طنین‌انداز کرد.

روحانی در دیدار برهم صالح رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه تقویت بانک‌های مرکزی 2کشور و توسعه همکاری‌های تجاری با استفاده از پول‌های ملی،  ما را از ارزهای خارجی بی‌نیاز خواهد کرد، گفت: پیام این سفر این است که هیچ بوروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تاثیر داشته و مانع اراده رهبران 2کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود. رئیس‌جمهور عراق هم خاطر‌نشان کرد: هرگز حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در روزهای سخت را فراموش نخواهیم کرد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق همچنین روابط و همکاری‌های ایران و عراق را تاریخی و مستحکم دانست و گفت: ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود می‌دانیم.

 او 2روز قبل از سفر روحانی هم در دیدار با خبرنگاران ایرانی در پاسخ به خبرنگار همشهری گفته بود: برای تشکر از ایران راهی جز اینکه در کنار‌تان باشیم، نداریم.

برهم صالح پس از دیدار با روحانی نیز در حضور خبرنگاران از نقش ایران برای غلبه بر داعش تقدیر کرد و از چارچوب‌های جدید برای همکاری 2کشور سخن گفت.

او گفت که ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود می دانیم. در حاشیه مذاکرات تصاویری از حلقه 4نفره روحانی، برهم صالح،  محمد‌علی حکیم و محمد‌جواد ظریف منتشر شد که مشغول خوش‌و‌بش و بگو‌و‌بخند هستند؛  تصاویری که خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و خیلی‌ها آن را با سفر ترامپ به عراق مقایسه کردند. ‌ترامپ برای شرکت در مراسم جشن سربازان آمریکایی در سال نوی میلادی یواشکی عازم عراق شد. کارل بیلدت، وزیر امورخارجه پیشین سوئد در این رابطه به ترامپ کنایه زد و در توییتر نوشت: در حالی که ترامپ تنها با سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی دورافتاده دیدار کرد و با رهبران عراق ملاقاتی نداشت،  روحانی رئیس‌جمهوری ایران، 3روز را به سفر به عراق اختصاص داد. روحانی قبل از پرواز کنایه‌ای به آن ماجرا زد و گفت: «رابطه ایران و عراق با یک کشور اشغالگر همچون آمریکا قابل مقایسه نیست؛ آمریکا کشور اشغالگر و در منطقه منفور است».

حسن روحانی در ادامه دیدارهای خود در عراق با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور رایزنی کرد.

روحانی قرار است در نجف با آیت‌الله سیستانی هم دیدار داشته باشد که این دیدار نیز بی‌سابقه است.

ویزای عراق رایگان شد
همزمان با سفر روحانی به عراق دو کشور توافق کردند روادید ایران و عراق به‌صورت همزمان از اواسط فروردین سال‌98 رایگان شود.

   فرصت طلایی برای بازسازی ایوان مدائن


تصاویری از فروریختن بنای تاریخی و باستانی طاق کسری یا ایوان مدائن که از آثار باقیمانده از سلسله ساسانیان است دیروز از شبکه‌های تلویزیونی عراق پخش شده است. جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی با توجه به سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به عراق این فرصت طلایی را مجالی برای گفت‌وگو درباره بازسازی این اثر درخشان که نماد تمدن ایرانی است دانسته و از رئیس‌جمهور خواستند در این‌باره با مقامات عراق مذاکره کند. سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در حساب شخصی توییتر خود نوشت: آقای روحانی برای نخستین بار در دوران ریاست‌جمهوری‌اش عازم عراق است. همزمان خبر رسیده که ایوان مدائن(طاق کسری) یادگار سرزمین پارس در عراق، در حال فروریختن است. کاش ایشان از همتایان عراقی خود روند بازسازی آن را پیگیر شوند تا بدانند ایوان مدائن برای ما هویتی عبرت‌آموز و مهم است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید