• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50567
+
-

محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در سنندج

سرمایه‎گذاران از نبود زیرساخت‌های قانونی و پیچیده و زمانبر بودن برگزاری فراخوان‌های عمومی گلایه دارند

مدیریت شهری
محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در سنندج

روزیتا قادری|  سنندج- خبرنگار:


سرمایه‎گذاری به‌عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد پایدار شهری اهمیت دارد و ایجاد بسترهای لازم و قانونی برای سرمایه‎گذاران ضروری است. در این زمینه نقش شورای شهر سنندج در تقویت و جذب سرمایه‌گذاران و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم باید بسیار پررنگ باشد. یکی از موانع اصلی موجود در سرمایه‎گذاری شهری در سنندج، کمبود زمین مناسب تحت مالکیت شهرداری است. همچنین از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های موجود در کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبصره 19 قانون بودجه سال 97 است که بیان می‎کند دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد درآمد پایدار می‎توانند ورود پیدا کنند که شامل شهرداری‎ها نیز می‎شود. 


جذب مشارکت ها

رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سنندج به رویکرد اصلی حوزه سرمایه‎گذاری شورا و شهرداری سنندج اشاره و اظهار می‌کند: رویکرد ما تمرکز بر بخش تأمین مالی مبتنی بر سرمایه است که مهم‌ترین روش تأمین آن استفاده از قابلیت‌های مشارکتی عمومی - خصوصی است. 

«آرش اسماعیل‌نسب» بیان می‌کند: با اهتمام شورا و شهرداری در قالب کمیسیون سرمایه‎گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای شهر سنندج و سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری، این فرایند به‌رغم محدودیت‌های موجود و موانع سرمایه‎گذاری، در حال انجام است. در همین راستا طی سال جاری از زمان تأسیس سازمان مذکور با ایجاد دپارتمان سرمایه‎گذاری شش‌گانه، فرصت‌های سرمایه‎گذاری شناسایی و احصا شده و در نهایت تعدادی از فرصت‌های موجود، به بسته سرمایه‎گذاری مبدل شده و در قالب زیرساخت‌های قانونی، سرمایه‌گذار انتخاب می‌شود. 

 وی عنوان می‏کند: فرایند انتخاب سرمایه‌گذار و برگزاری فراخوان‌های عمومی بسیار پیچیده و زمانبر بوده و می‌طلبد که کمیسیون مرتبط با صدور مجوز برای تسهیلگری اقدام کند. انتخاب سرمایه‌گذار دو مرحله‌ای است و پس از تعیین اهلیت در قالب پارامترهای کمی، سرمایه‌گذار در مرحله پیشنهاد قیمت قرار خواهد گرفت. 


مشکلات به وجود آمده بر سر راه سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذار پروژه پارک ملت شهر سنندج درباره مشکلات سرمایه‌گذاران در این شهر اظهار می‌کند: پروژه شهربازی پارک ملت طی فراخوانی در اردیبهشت سال جاری و بستن قرارداد در شهریور ماه، متأسفانه با وقفه زمان 6 ماه مواجه شد و این وقفه برای من سرمایه‌گذار زمان فرسایشی و زیادی است. ‌«بختیار سهرابی» به مشکل به وجود آمده دیگر بر سر راه سرمایه‌گذاران اشاره و عنوان می‎کند: افزایش قیمت‎ها به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت‌ در چند ماه اخیر قراردادهای سال‎های گذشته را با مشکل روبه‌رو کرده است. 

گرچه راهکارهایی توسط کمیسیون سرمایه‎گذاری شورای شهر و شهرداری ارائه شده که امیدواریم با دلگرمی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهیم. ‌وی بیان می‎کند: عملیات خاکبرداری پارک ملت سنندج با مشکلات بسیار و زمان طولانی مواجه شد که اکنون با اتمام آن در حال اجرای آماده‌سازی طرح دستگاه‎ها و شروع ساخت دستگاه‎های استاندارد و به‎روز در شأن مردم سنندج هستیم و امیدواریم تا مرداد یا شهریورماه سال آینده با اتمام ساخت دستگاه‎ها و حل معارض آن، سایت اول شهربازی پارک ملت راه‌اندازی شود.  یکی‌از سرمایه‌گذاران پروژه پارک هوشمند سنندج نیز اظهار می‌کند: شرکت ما در سال 81، اقداماتی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و جوانان تحصیلکرده استانی در حوزه فناوری اطلاعات شروع کرد، اما متأسفانه به دلیل فراهم نبودن زمینه کار در استان، بخشی از این نیروی کار به‌ناچار به تهران مهاجرت کردند. 

«محمدرضا قهرمانی» با بیان این‌که کلیه محصولات این شرکت در بازارهای داخلی و خارجی به نام‌های کُردی معرفی شده، می‌افزاید: زمینه شهر هوشمند و الکترونیک در سال 92 در شهر سنندج کلید خورد و با ارائه طرح به استانداری کردستان و نقش محوری و فراهم شدن شرایط شهرداری و شورای شهر سنندج اکنون مجموعه‌های این شرکت در حال فعالیت است. وی با بیان این‌که شهر هوشمند سنندج یکی از طرح‌های ملی‌ است که مدعیان بسیاری از شهرهای کشور دارد، عنوان می‌کند: پایلوت شهر هوشمند به شهر سنندج واگذار شد. دلیل این واگذاری فاکتورهایی چون ضریب نفوذ تکنولوژی میان مردم و 12 هزار فارغ‌التحصیل ‌آی‌تی بیکار بود. 


ارائه فرصت‌های سرمایه‎گذاری

رئیس کمیسیون سرمایه‎گذاری شورای شهر سنندج نیز با اشاره به ارائه گزارش عملکرد حوزه سرمایه‎گذاری و ارائه فرصت‌های سرمایه‎گذاری و مشوق شورا و شهرداری سنندج اظهار می‌کند: کمیسیون سرمایه‎گذاری شورای شهر سنندج با برگزاری 50 جلسه و تعداد 16مصوبه در صحن شورا و 145 مکاتبات تصویب شده، در یک و سال نیم اخیر فعالیت داشته است و با تلاش و فعالیت خود کمیسیون، سعی شده در راستای تسهیلگری و تسریع کردن فعالیت سرمایه‌گذار نیاز به پروسه طولانی مصوبات مختلف کمتر شود. 

 «ارسطو گویلی» در ادامه با اشاره به چند مورد سرمایه‎گذاری در شهر سنندج می‌افزاید: با توجه به مشکلات، دلگیری و دلزدگی سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته، خوشبختانه با تلاش و انگیزه، اکنون سرمایه‌گذار با اعتماد به شورای شهر و شهردار پای کار آمده‌اند. به گفته وی، با توجه به 200درصد حجم افزایش پروژه در شرایط نامناسب اقتصادی کشور و افزایش بهای دلار، قراردادهای قبلی جوابگوی هزینه‎ها نیست و نیاز است تا 20 میلیارد تومان افزایش اعتبار در برداشته باشد. گویلی به شهربازی روباز پارک ملت سنندج نیز اشاره و بیان می‎کند: با ورود شهردار و اعضای شورای شهر سنندج به موضوع شهربازی روباز پارک ملت، طی طراحی و بازبینی مجدد، فراخوانی با 13 میلیارد تومان هزینه، سرمایه‎گذار بومی استان انتخاب و در حال اجرای این پروژه است، اما ممکن است تا 22 میلیارد تومان نیز افزایش هزینه داشته باشد. 

وی اذعان می‎کند: جلسات و بازدیدهای متعدد برای حل موانع و مشکلات دیگر شهربازی سرپوشیده فامیلی لند صورت گرفته که با توافق جدید شورای شهر سنندج و تصویب آن، امیدواریم مشکلات این شهربازی نیز حل‌وفصل شود.‌رئیس کمیسیون سرمایه‎گذاری شورای شهر سنندج بیان می‎کند: پارک و فضای سبز سوم خرداد سنندج با چند سال بلاتکلیفی و انجام چندین قرارداد، متأسفانه با تغییر شرایط اقتصادی کنونی، کسی حاضر به اجرای آن نشد که طی فراخوان جدید و تغییر کاربری، ممکن است اقداماتی صورت بگیرد. مجتمع تجاری- اداری مرکز مطالعات نیز در آینده نزدیک طی مذاکره و فراخوان برگزار می‎شود. گویلی با اشاره به تدوین و بررسی طرح پارک هوشمند حاشیه‎ای سنندج می‎افزاید: اپلیکیشن پارک حاشیه‎ای با 5 میلیارد تومان می‎تواند پیشرفته‎ترین سامانه پارک اتومبیل در کشور باشد که سرمایه‌گذار با بستن قرارداد در حال اجرای آن است. 


بلاتکلیفی طرح تله کابین آبیدر  

به گفته رئیس کمیسیون سرمایه‎گذاری شورای شهر سنندج، مهم‎ترین موضوع مورد بررسی کمیسیون سرمایه‎گذاری شهر سنندج، نتیجه‎بخش بودن تعدادی از فراخوان‌هاست. همچنین لازم به ذکر می‏دانم که تله‎کابین شهر(آبیدر) سنندج که سال 83 استارت خورد و باید با هزینه کم توسط شهرداری اجرا شود، به دلایل مختلف همچنان بلاتکلیف مانده که با ورود شورای پنجم، طرح بازبینی، ارائه مشوق و امتیازهایی به سرمایه‎گذار، امیدواریم سرمایه‎گذار بتواند این پروژه را به اتمام برساند.  «ارسطو گویلی» با انتقاد از شهرداری در ارتباط با سرمایه‎گذار فیبر نوری و توسعه ارتباطات عنوان می‎کند: متأسفانه به دلیل طولانی بودن روند اجرای طرح توسعه فیبر نوری، سرمایه‎گذار پشیمان شد و کل سرمایه خود را به شهر دیگری برد و با مردد بودن شهردار و تعلل در این زمینه سرمایه‎گذار از سنندج خارج شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید