• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50562
+
-

سیاحت در الموت

معاون میراث فرهنگی قزوین: تعداد اقامتگاه‌های بومگردی این منطقه برای میزبانی بهتر از گردشگران در سال جاری افزایش یافته است

گردشگری
سیاحت در الموت

عاطفه جهان‌بخش|  قزوین - خبرنگار:


الموت که عنوان نگین انگشتری گردشگری استان را یدک می‌کشد، همواره از جاذبه‌های بسیاری برای جذب گردشگری برخوردار و فصول مختلف سال را پذیرای مهمانان خود است، اما معرفی هرچه بیشتر و مهیا کردن شرایط اسکان و پذیرایی بهتر از گردشگران می‌تواند کمک بسزایی برای جذب حداکثری گردشگر کند. الموت با دارا بودن جاذبه‌هایی همچون قلعه حسن صباح، روستاهای خاص و بی‌نظیری چون اندج و طبعیت بکری نظیر دریاچه اوان، آنقدر می‌تواند گردشگر جذب کند که صنعت گردشگری استان را متحول کند و عواید مالی بسیاری برای اهالی و اقتصاد استان به همراه داشته باشد اما نکته اساسی در رسیدن به این هدف، حمایت همه‌جانبه سازمان‌های ذی‌ربط و ایجاد و بهسازی فضاهای اسکان و مسیرهای منتهی به این منطقه پرجاذبه است.
برای رسیدن به یک گردشگری قانونمند و درست نیاز است تا متولیان امر و اهالی منطقه در کنار هم گام بردارند تا این منطقه آن گونه که هست به نمایش درآید و توان گردشگری خود را نشان دهد.


ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی

به گفته معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان، به منظور رفع نیاز گردشگران و مهمانان نوروزی به فضاهای اسکان و اقامت در سال 97 چند اقامتگاه بومگردی به فضاهای اسکان این منطقه افزوده شده و تلاش بر این است تا هر سال با افزودن تعداد این اقامتگاه‌ها شرایط اسکان بهتر و جذاب‌تری برای مسافران به این منطقه فراهم کنیم.
علیرضا زمانی خرقانی با اشاره به همکاری ارگان‌های مختلف استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی به همشهری گفت: تمامی ارگان‌های متولی امر گردشگری و ساماندهی سفرهای نوروزی برای تحقق هدف ما که جذب گردشگر و ایجاد شرایط سفر ایمن برای مسافران است، در کنار هم قرار گرفته‌اند و تلاش‌ها در راه رسیدن به این هدف تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تمامی رستوران‌ها و مراکز گردشگری و خدمات‌رسان تحت نظارت ویژه قرار دارند و در تمامی بناهای تاریخی و طبیعی راهنمایان گردشگر مجرب و توانمند در نظر گرفته شده است تا مسافران و گردشگران بتوانند اطلاعات کافی را از فضا‌ها و امکانات در دسترس کسب کنند.

زمانی خرقانی اضافه کرد: در مسیر منتهی به معلم‌کلایه به عنوان یکی از مسیرهای اصلی تردد مسافران، چند مهمانپذیر آماده شده است تا گردشگران داخلی و خارجی با هر سطح درآمدی امکان اسکان و بهره‌مندی از فضاهای گردشگری منطقه را داشته باشند.


 قلعه حسن صباح

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اظهار کرد: در راستای معرفی قزوین و به طور ویژه الموت از تمامی توان و انرژی خود بهره گرفتیم و با تعاملات انجام‌شده از ظرفیت‌های شبکه‌های رسمی کشوری، نشریات، فضای مجازی و همه مبادی اطلاع‌رسانی رسمی بهره گرفتیم تا بتوانیم گردشگران را برای سفر به قزوین و الموت تشویق کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در مناطق ویژه گردشگری الموت، گفت: قلعه حسن صباح به عنوان شاخص‌ترین و شناخته‌شده‌ترین محدوده گردشگری الموت همچون تمامی روزهای سال آماده پذیرایی از گردشگران و بازدیدکنندگان خواهد بود و تمام مسیر از ابتدا تا پایان پله‌های منتهی به قلعه آماده‌سازی شده است تا بازدید‌کنندگان قلعه بتوانند به راحتی از این بنای تاریخی بازدید کنند و لذت ببرند.
زمانی خرقانی ادامه داد: در اطراف دریاچه اوان نیز اقامتگاه بومگردی ایجاد شده و مراجعان به این محدوده می‌توانند با بهره‌مندی از امکانات اولیه بهداشتی و اسکان‌های موقت در اطراف دریاچه سفر خود را انجام دهند.


نظارت‌های جدی 

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان بیان کرد: از آنجا که الموت یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری استان به حساب می‌آید و همواره در صدر آمارهای ورود و پذیرایی از گردشگران استان بوده است، امکانات رفاهی همواره در دسترس بازدیدکنندگان و مسافران این منطقه قرار دارد و در ایام نوروز آمادگی‌ها برای استقبال از مسافران به حداکثر ظرفیت خواهد رسید.

زمانی خرقانی اضافه کرد: جامعه محلی منطقه به واسطه وجود گردشگر در فصول مختلف سال همواره آماده استقبال از مسافران هستند و اهالی این منطقه نیز شرایط را برای ورود گردشگران آماده می‌کنند و در کنار هم به استقبال مسافران خواهیم رفت.وی اظهار کرد: نظارت‌ها به نوع، میزان و کیفیت خدمات ارائه‌شده در این منطقه شدت خواهد یافت و تمامی ارگان‌ها از جمله هلال احمر، اورژانس، راهداری و... با تمام توان اجرایی خود برای به وجود آوردن شرایط سفر ایمن و آسوده فعالیت خواهند کرد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان بیان کرد: هر گردشگر از نگاه ما یک سفیر به حساب می‌آید و رضایت هر گردشگر می‌تواند میزان گردشگران بیشتری را به منطقه هدایت کند؛ چراکه رضایت خود به خود شرایط تبلیغات را فراهم می‌کند و هر گردشگر تبدیل به یک مبلغ می‌شود و منطقه را معرفی خواهد کرد. تعداد قابل توجهی از گردشگران مراجعه‌کننده به منطقه الموت به واسطه ارتباط با گردشگران قبلی با منطقه آشنا و مشتاق به بازدید شده‌اند و این برای ما یک اتفاق مثبت است.
وی ادامه داد: برای این‌که بتوانیم نظر گردشگران را به منطقه جذب کنیم علاوه بر تبلیغات باید شرایط را نیز برای پذیرایی مهیا کنیم و زیرساخت‌ها را توسعه دهیم؛ بنابراین تمرکز ویژه‌ای بر این موضوع داشته‌ایم.


 آماده‌سازی 21 اثر تاریخی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان با اشاره به آماده‌سازی بناهای تاریخی استان به همشهری گفت: در حال آماده‌سازی 21 بنا و اثر تاریخی در سطح استان هستیم تا بتوانیم در ایام نوروز امکان بازدید گردشگران را فراهم کنیم.
امیر ارجمند افزود: مجموعه الموت نیز همچون سال‌های گذشته در حال آماده‌سازی بوده و از لحاظ حفاظتی، ایمنی و امنیت گردشگران مورد بررسی قرار دارد تا گردشگران نوروزی بتوانند با شرایط مطلوبی امکان بازدید را به دست بیاورند.
وی اضافه کرد: برای ارائه هرچه بهتر اطلاعات به گردشگران، پکیج‌های معرفی شامل نقشه مسیر و مناطق الموت، بوروشور‌ها و کتابچه‌هایی در حال تهیه است تا گردشگران با دریافت آن بتوانند شناخت بهتری از بناها و آثار تاریخی گردشگری منطقه به دست بیاورند.
ارجمند بیان کرد: تمامی مسیرهای منتهی به قلعه الموت و سایر بناهای تاریخی به صورت کاملا حفاظت‌شده و امن در حال آماده‌سازی هستند و راهنمایان گردشگری در طول مسیر در کنار گردشگران خواهند بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اظهار کرد: در مجموعه الموت بناها و آثار تاریخی مهم و خاصی را داریم که از جمله آنها می‌توان به قلعه الموت، خانه‌های تاریخی، عرصه طبیعی روستای اندج و دره و صخره‌های منطقه، خانه تاریخی مومنین و بسیاری آثار ثبتی دیگر اشاره کرد که گردشگران می‌توانند با سفر به منطقه الموت از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن لذت ببرند و یک سفر خاطره‌انگیز داشته باشند.


 قلعه الموت

ارجمند گفت: در محدوده قلعه الموت کاوش‌ها به صورت مرحله به مرحله در حال انجام است و همچون سابق دکتر حمیده چوبک به عنوان سرپرست تیم کاوش‌ها اقدامات باستان‌شناسی انجام می‌دهند.
ارجمند اضافه کرد: یک بخش اندام‌واره‌ای خاص را در قلعه طی کاوش‌ها شناسایی کرده‌ایم که می‌تواند جذابیت‌های خاصی به این قلعه ویژه تاریخی ببخشد و گردشگران بسیاری را جذب کند.
وی ادامه داد: برای بهره‌مندی بهتر گردشگران از ویژگی‌های تاریخی این محدوده یک سالن و ورودی در قلعه تعبیه شده که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به صورت یک نمایشگاه مراحل کاوش قلعه در آن به نمایش درخواهد آمد.


اقامت در قزوین

معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گفت: قزوین بیشتر یک استان گذری در مسیر مسافران است اما اگر بتوانیم آن را به عنوان شهری برای اقامت معرفی و حداقل یک شب اقامت را جذب کنیم، گام‌های خوبی به سمت اقامت‌های طولانی‌تر برداشته‌ایم.

علیرضا زمانی خرقانی اضافه کرد: به دنبال توزیع عادلانه سفر هستیم و این برنامه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد. هدف آنها معرفی جاذبه‌های گردشگری تمامی استان‌هاست و این‌که به گردشگران نشان دهیم صرفا سفر معطوف به مناطق ساحلی یا شهرهای صاحب‌نام نیست و هر استانی می‌تواند به اندازه این مناطق جذاب باشد و قزوین نیز به عنوان یک شهر شاهراهی در مسیرهای ارتباطی اصلی کشور، توان جذب گردشگر را دارد و می‌تواند خاطره یک سفر دلچسب را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید