• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50561
+
-

چشمِ ‌‌ نگران بازار به قیمت مرغ

رئیس اتحادیه مرغداران مرکزی: مسئولان به جای کاهش دستوری قیمت مرغ، به دنبال کاهش قیمت نهاده‌ها با ارز دولتی باشند

چشمِ ‌‌ نگران بازار به قیمت مرغ

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:



 چندی پیش در کارگروه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی، مسئولان این استان با هدف  کنترل قیمت در بازار، قیمت عرضه هر کیلوگرم مرغ را 14هزار تومان اعلام کردند، در حالی که بارها از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده که هر کیلوگرم مرغ با قیمت 11 هزار و 500 تومان باید به دست مشتری برسد. سوالی که پیش آمده این است که در استانی که بنا به آمار مدیر کل دام‌پزشکی استان مرکزی تا مهر ماه امسال 220 هزار و 407 کیلوگرم مرغ منجمدمازاد خود را صادر کرده، چطور این افزایش قیمت در بازار آن صورت می‌گیرد. 

در این بین تولیدکنندگان و دامداران افزایش قیمت ارز برای تامین نهاده‌ها را دلیل این افزایش قیمت در بازار می‌دانند و معتقدند تمامی نهاده‌های مورد نیاز در تولید مرغ از جمله ذرت، سویا و ریزمغذی‌، واکسن و... که با ارز دولتی وارد کشور شده، با نرخ ارز به‌روز و آزاد در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تولید مرغ با کاهش قیمت برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.


لزوم تهیه نهاده‌ها با ارز دولتی 

در این زمینه رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران استان مرکزی می‌گوید: اگر قرار است مرغ با قیمت 11 هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کننده برسد، باید 100 درصد نهاده‌های تولید با ارز دولتی تأمین و در اختیار تولیدکننده قرار گیرد. اگر این‌گونه باشد ما نیز هیچ اعتراضی برای عرضه مرغ با قیمت تعیین شده از سوی دولت را نداریم.

«غلامرضا قلمی» بیان می‌کند: اگر این اتفاق رخ بدهد مرغ زنده را کیلویی 8 هزار و 500 تومان به کشتارگاه خواهیم داد و در نهایت با قیمت 11 هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید، اما این‌که مسئولان بخواهند دستوری قیمت مرغ را کاهش دهند، غیرممکن است. مسئولان باید همه سازوکارهای لازم و ابزار مورد نیاز در تأمین مرغ از جمله نهاده ارزان قیمت را در اختیار تولیدکننده قرار دهند تا تولیدکننده بتواند بدون این‌که متضرر شود در مدت زمان 52 روز از زمان جوجه‌ریزی، مرغ را تولید و آن را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران استان مرکزی می‌افزاید: متأسفانه اگر ‌اکنون از ابزار دستوری در زمینه کاهش مرغ با این شرایط استفاده شود، در مدت زمان 2 ماه آینده علاوه بر کاهش تولید با افزایش بی‌رویه قیمت مرغ مواجه خواهیم شد.قلمی اظهار می‌کند: اگر قرار است دولت یارانه‌ای را به مصرف‌کننده برای خرید مرغ بدهد، باید این یارانه از شروع تولید در اختیار تولیدکننده قرار گیرد. بی‌شک این اقدام به سود مصرف‌کننده خواهد بود و مردم می‌توانند محصول نهایی را با قیمت کمتری تهیه کنند.

وی عنوان می‌کند: دولت تهیه نهاده را با ارز دولتی در دستور کار قرار داده، اما هنوز به طور کامل این اقدام محقق نشده و تنها 700 گرم سویا و یک کیلوگرم ذرت به دست تولیدکننده رسیده است. در حالی که یک جوجه برای تبدیل شدن به مرغ حدود 5 کیلو دان باید مصرف کند.


کاهش دستوری قیمت و تاثیر آن بر بازار 

رئیس اتحادیه مرغداران استان مرکزی نیز در این زمینه می‌گوید: کاهش قیمت مرغ به صورت دستوری توسط مسئولان به نفع تولیدکننده و بازار نیست، زیرا قیمت همه نهاده‌ها از جمله ذرت، سویا و همچنین ویتامین‌ها، واکسن‌ها، داروها و... در این مدت چند برابر شده است.

«علی‌اکبر حیدری» بیان می‌کند: دولت و مسئولان زمانی می‌توانند مرغدار و تولیدکننده را مجبور به کاهش قیمت مرغ کنند که همه این اقلام را به قیمت مصوب دولتی در اختیار تولیدکننده قرار دهند، در غیر این صورت نه تنها مشکلی برطرف نخواهد شد بلکه مشکلات برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و مسئولان چند برابر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: اگر تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد و قرار باشد ضرر کند، دیگر جوجه‌‌ریزی را انجام نخواهد داد و در ماه‌های آینده با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهیم بود. بنابراین اگر دولت نهاده‌ها را با ارز دولتی در اختیار اتحادیه قرار دهد، قطعاً تولیدکننده و مرغدار از این پیشنهاد استقبال و مرغ را با قیمت مناسب به دست تولیدکننده می‌رساند.


مرغ 14هزار و 100 تومانی در بازار

در ادامه به سراغ مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی رفتیم. او نیز با اشاره به این‌که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و تصمیم‌گیری مدیر ارشد استان، قرار شد مرغ زنده با قیمت 9 تا 9 هزار 500 تومان به کشتارگاه‌ها عرضه شود، می‌گوید: با توجه به کمبود ارز دولتی در تامین نهاده‌ها، قیمت هر کیلوگرم مرغ 14 هزار تومان مصوب شده و ‌اکنون به‌طور سیستماتیک قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار 14 هزار و 100 تومان است.
«محمود نعمتی» به همشهری بیان می‌کند: در این زمینه جلسات متعددی با مرغداران و اتحادیه مرغداران برگزار شده تا از فروش مرغ در استان با بیش از این قیمت جلوگیری شود. اگر مرغ در استان بیشتر از رقم 14 هزار و 100 تومان فروخته شود، قطعاً از تصمیمات تنبیهی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که احتمال خروج مرغ از استان با این تصمیم به صورت قاچاق وجود دارد، باید از ظرفیت نیروی انتظامی برای مقابله نیز استفاده شود. همچنین دامپزشکی باید در این زمینه ورود و سامانه را تحت نظارت قرار دهد تا خروج مرغ از استان کنترل شود.


قیمت مرغ برای تولید‌کننده مناسب است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی درباره تولید مرغ در استان مرکزی می‌گوید: با توجه به این‌که قیمت مرغ سود خوبی برای تولیدکننده دارد و ما نیز در استان مازاد تولید داریم، قطعاً کاهش قیمت مرغ باید در بازار رخ بدهد.«مجید آذر» به همشهری می‌گوید: پیشنهاد کاهش مصرف مرغ در کارگروه ستاد تنظیم بازار توسط مدیریت ارشد استان به منظور تعامل بیشتر با مصرف‌کننده مطرح شد که در ایام پایانی سال اقدام بسیار مثبت و تأثیرگذاری بود. دولت با مشکلات فراوان اقدام به تأمین نهاده با ارز دولتی کرده و این نهاده را در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد. بنابراین تولیدکننده نیز باید مرغ را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید