• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50555
+
-

فوتبال زنان چه سرمایه‌هایی دارد؟

ستاره‌های پا به توپ

امسال بانوان فوتسالیست قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند

شیوا نجفی

امسال برای دومین بار بود که تیم ملی فوتسال بانوان ایران با پیروزی پرگل مقابل ژاپن به قهرمانی فوتسال جام ملت‌های آسیا رسید و بر بام قاره کهن ایستاد تا شایستگی بانوان ما بر جهانیان اثبات شود. خبر این پیروزی در شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای بسیار خوبی داشت و مانورهای خبری و بازتاب‌های جهانی این پیروزی همراه بود با حرف و حدیث‌هایی که در مورد حضور بانوان به ورزشگاه‌ها زده می‌شد. فرزانه توسلی، طاهره مهدی‌پور، لیلا خدا بنده‌پور، فاطمه ارژنگی، سارا شیربیگی، فرشته خسروی، فرشته کریمی، فاطمه پاپی، مهسا کمالی، نسیمه غلامی، نسترن مقیمی، فهیمه زارعی، فاطمه اعتدادی و آرزو صدقیانی‌زاده پا به توپ‌هایی بودند که در این بازی‌ها درخشیدند؛ بانوانی که سال‌های زیادی بود دیده نمی‌شدند اما کار خودشان را در سخت‌ترین شرایط پیش بردند تا برترین عنوان در معتبرترین مسابقات فوتسال قاره کهن را از آن خود کنند. گویی هر قدر محدودیت‌ها و موانع‌شان بیشتر می‌شد ضرباتی که به توپ می‌زدند آهنین‌تر به سمت دروازه شلیک می‌شد؛ ستاره‌هایی که چنان غیرتمندانه در مستطیل سبز می‌جنگند و پیش می‌روند که دنیا نیز لب به تحسینشان گشوده.

خانم گل

سارا شیربیگی را فوتبال‌دوست‌ها خوب می‌شناسند؛ ستاره‌ای که 3گل از 5گل ایران را به ثمر برساند و خانم گل شد؛ دختر 27ساله‌ای که حالا حالا فرصت برای درخشیدن دارد.

ماشین گلزنی

ماشین گلزنی؛ آن‌قدر راحت توپ زیر پایش جفت و جور می‌شود که سایت AFC لقب ماشین گلزنی را به او داده که شایستگی‌اش را هم داشت. فاطمه اعتدادی با ٩ گل زده به همراه سارا شیربیگی و بازیکن ژاپنی در صدر جدول گلزنان آسیا قرار گرفت.

زننده گل‌های زیبا

اهالی فوتسال او را متخصص زدن گل‌های زیبا می‌دانند؛ فاطمه پاپی ٢٨ساله وقتی خیلی معروف شد که یکی از گل‌هایش در لیگ برتر در سال گذشته در جمع بهترین گل‌های‌ ماه فوتبال و فوتسال ایران در برنامه ٩٠ قرار گرفت و در کمال شگفتی از طرف بینندگان این برنامه به‌عنوان بهترین گل انتخاب شد.

با‌اخلاق‌ترین

یکی از مهم‌ترین مهره‌های تیم ملی روی نیمکت است و ذخیره‌ای مطمئن برای فرزانه توسلی محسوب می‌شود؛ لیلا خدابنده‌لو دروازه‌بان تیم ملی فوتسال ایران است که البته به تناوب برای تیم ملی بازی می‌کند. فصل گذشته هم عنوان بااخلاق‌ترین بازیکن لیگ فوتسال بانوان را به‌خود اختصاص داد.

بازیکن شاخص 

از بازیکنان ذخیره است که هر زمان مشکلی برای بازیکنان اصلی تیم ملی پیش بیاید برای درخشش درون زمین آماده است؛ فاطمه ارژنگی بازیکن شاخص دانشگاه آزاد است که 2 سال پیش عنوان بهترین بازیکن لیگ را به‌خود اختصاص داد.

شمالی بااستعداد

از بهترین بازیکنان تیم نفت آبادان در لیگ سال گذشته بود؛ نسترن مقیمی ٢٩ساله که در شمال ایران متولد شده برای پیگیری رویاهای فوتسالی‌اش به جنوب کشور رفته و در آن جا خوش درخشیده.

مسی ایران

یکی از تکنیکی‌ترین‌های خارق‌العاده؛ کاپیتان 33ساله تیم ملی فوتسال ایران به شایستگی لقب مسی فوتسال در آسیا را به‌خود اختصاص داده. غلامی در نخستین قهرمانی تیم متمول نفت آبادان هم نقشی مؤثر داشت.

ستاره کهنه‌کار

ستاره کهنه‌کار تیم ملی، معروف است به زدن گل‌های زیبا. 3سال پیش پایگاه معتبر مترو که به‌طور تخصصی اتفاقات فوتسال را دنبال می‌کند، گل فهیمه زارعی ٣٤ساله به مالزی در دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا را به‌عنوان بهترین گل تاریخ فوتسال بانوان جهان انتخاب کرد.

بهترین دروازه بان آسیا

بهترین دروازه‌بان آسیا؛ فرزانه توسلی ٣٢ساله یکی از ستاره‌های تأثیرگذار تیم ملی فوتسال است که اوج درخشش او در دیدار فینال مقابل ژاپن بود. در سال ٢٠١٥ از طرف سایت فوتسال پلنت در جمع ١٠ دروازه‌بان برتر فوتسال زنان جهان قرار گرفت. بین فوتسالی‌ها لقب عقاب آسیا را به‌خود اختصاص داده است.

ملی‌پوش ١٥ساله

پدیده فوتسال ایران. آرزو صدقیانی‌زاده فقط ٢٢سال دارد اما آن‌قدر خوب است که سرمربی تیم ملی نتوانست او را به مسابقات قهرمانی آسیا نبرد. یکی از مستعدترین فوتسالیست‌های زن ایران است که توانست در ١٥سالگی به تیم ملی دعوت شود.

رویای لژیونر‌شدن

درحال حاضر جایگاه ثابتی در تیم ملی ندارد اما این استعداد و شانس را دارد که پا جای ستاره‌های بزرگ تیم ملی بگذارد. او فصل پیش بارها به‌عنوان بهترین بازیکن لیگ فوتسال در هفته‌های مختلف انتخاب شد. مهسا کمالی ٢٣ساله بازی در اروپا و لژیونرشدن را در سر می‌پروراند.

به‌دنبال جایگاه فیکس

بازیکن ایذه‌ای فوتسال ایران سال گذشته به همراه نفت آبادان قهرمان لیگ شد و همین موضوع دلیل خوبی بود برای دعوتش به تیم ملی. فرشته خسروی ٢٤ساله سابقه زیادی در تیم ملی ندارد اما از بازیکنانی است که استعداد زیادی دارد و می‌تواند جایگاه فیکسی در تیم ملی برای خود جور کند.

کم سن و سال 

طاهره مهدی‌پور، دروازه‌بان تیم ملی فوتسال است که سابقه بازی برای تیم ملی در جام جهانی اسپانیا را دارد. فقط ٢١ سال دارد اما آن‌قدر در سال‌های گذشته خوب بوده که در جام جهانی اسپانیا کادر فنی تیم ملی را وادار کرد بعد از سال‌ها دست به تغییر درون دروازه بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید