• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50518
+
-

از «ناز‌آباد» تا «نازی‌آباد»



نازی‌آباد از محله‌های قدیمی و اصیل جنوب تهران است. این محله قدیمی که تقسیم‌بندی جغرافیایی کوچه‌ها و خیابان‌های آن اصولی و بر مبنای طرح‌های شهرسازی ساخته شده، به مرفه‌ترین محله جنوب تهران نیز شهرت دارد و تاکنون محل سکونت چهره‌های هنری و ورزشی بسیاری بوده است. «حسین افشار» از قدیمی‌ها و معتمدان محله نازی‌آباد درباره نام این محله می‌گوید: «دراین‌باره چند روایت وجود دارد. طبق شنیده‌ها، یکی از دلایل نامگذاری این محله به نازی‌آباد بازمی‌گردد به حضور آلمانی‌ها در ایران. گویا ساخت بخشی از این محدوده توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم انجام شده است. در آن زمان حزب نازی بر آلمان حکومت می‌کرد و به همین دلیل به آلمان‌ها «نازی» می‌گفتند. این محله رفته رفته در بین اهالی به نازی‌آباد شهرت یافت و بر سر زبان‌ها ماند.» 
مسئول هیئت امنای مسجد الرسول(ص) ادامه می‌دهد: «روایت دیگر نامگذاری این محله را به زنی به نام «نازخاتون» یکی از زنان قاجار نسبت می‌دهند که زمین‌های این محدوده متعلق به او بوده است و به ناز‌آباد شهرت پیدا کرد.» 
«محسن معتمدی» در کتاب جغرافیای تاریخی تهران هم درباره تاریخچه نازی‌‌آباد گفته است: «از ناز‌آباد درزمان ناصرالدین شاه به‌عنوان املاک خالصه یاد می‌شده است. امین‌الدوله در خاطراتش به این مطلب اشاره داشته که ناصرالدین شاه این محدوده را به یکی از زنان محبوبش به نام امینه اقدس بخشید و همان‌طور که از یادداشت‌های اعتمادالسلطنه مشخص است، این بخشش قبل از سال 1308 هجری قمری اتفاق افتاده بود، چراکه در این سال امینه اقدس مهمانی مجللی در املاک خود، در ناز‌آباد برپا کرد و در آن مهمانی میزبان ده‌ها شاهزاده خانم قجر بوده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید