• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50508
+
-

پیام رئیس‌جمهور عراق در آستانه سفر روحانی:

عراق در دوره تحریم کنار ایران می‌ماند

عراق در دوره تحریم کنار ایران می‌ماند

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبرنگار

حسن روحانی، رئیس‌جمهور امروز در راس هیأتی بلندپایه در سفری تاریخی عازم عراق می‌شود. روحانی نخستین رئیس‌جمهور ایران است که در 5سال اخیر به عراق سفر می‌کند و نخستین رئیس‌جمهور ایرانی است که با آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان دیدار می‌کند.
روحانی را در سفر به عراق هیأتی سیاسی شامل برخی وزیران کابینه و اقتصادی شامل برخی هیأت‌های تجاری همراهی می‌کنند و رئیس‌جمهور در این سفر 3 روزه به کربلا و نجف نیز خواهد رفت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران 2 روز زودتر به بغداد رفته بود تا مقدمات سفر رئیس‌جمهور را فراهم کند، قبل از ظریف هم معاون او یعنی سیدعباس عراقچی به عراق رفته بود که دستور کار او نیز رایزنی درباره متون توافقات سران ایران و عراق بود. در جریان سفر ظریف نشست کارشناسی مذاکرات ایران و عراق در آستانه سفر رئیس‌جمهور به این کشور همسایه با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و محمدعلی الحکیم وزیر امور خارجه عراق برگزار شد. طبق آنچه رسانه‌ها مطرح کردند در این نشست کارشناسی، مسائل اصلی و محورهایی که در جریان سفر آقای روحانی به عراق مطرح خواهد شد، مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت و دو طرف به تفاهمات خوبی دست یافتند.

ظریف همچنین در کنفرانس مشترک با همتای عراقی گفت:دو طرف در زمینه‌های مختلف بهداشت، تجارت، رفت‌وآمد زائر و مسافر و تسهیل در این حوزه‌ها برای رفاه بیشتر مردم 2 کشور مذاکرات و تفاهمات خوبی تاکنون داشته‌اند.
ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد 2‌روز قبل سفر روحانی را نقطه عطفی در تاریخ روابط ایران و عراق برشمرده بود که در جریان آن درباره راه‌آهن خرمشهر به بصره، موضوع گسترش شهرک‌های صنعتی، بحث روادید، موضوع قرارداد 1975الجزایر، مسائل گمرکی و همکاری‌های درمان و بهداشت رایزنی می‌شود.

مسجدی همچنین درباره موضوع لغو روادید به همشهری گفته بود که برای تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع و اقتصادی، سندی تنظیم شده که مشمول برخورداری از تسهیلات روادید می‌شوند.
وی با بیان اینکه ما درخواست‌مان لغو روادید است، خاطرنشان کرد که دوستان عراقی برای این موضوع آمادگی ندارند و این مسئله به‌خاطر فراهم نبودن زیرساخت و مسائل امنیتی است.

در 3 ‌ماه اخیر وزیر نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی ایران هم به عراق رفته بودند تا درباره همکاری‌های دوجانبه رایزنی کنند، موضوع بازپرداخت بدهی‌های ایران و نیز ایجاد کانال مالی بین 2 کشور برای تبادلات تجاری دستور کار سفر همتی بود و حالا حسن روحانی قصد دارد در دیدار با سران عراق متون توافقات را نهایی کند. 

 ایران در دوره سختی کنارمان بود، ما هم کنارتان هستیم

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در آستانه دیدار رئیس‌جمهور ایران از عراق با جمعی از خبرنگاران ایرانی دیدار کرد. او در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه ایران در دوران گرفتاری عراق در کنار این کشور بود اکنون که مردم ایران با تحریم ظالمانه ترامپ مواجهند، عراق چه خواهد کرد، گفت: ایران در کنار ملت عراق برای مبارزه با دیکتاتوری صدام حسین و استبداد ایستاد، بسیاری از عراقی‌ها به ایران آمدند و ایران با آغوش باز از آنها استقبال کرد. همچنین ایران در دوره اخیر در مبارزه با داعش در کنار ما ایستاد و ما هیچ‌چیز جز اینکه به ایران بگوییم از شما متشکریم نمی‌توانیم بگوییم. آنها واقعا در روزهای سختی در کنار ما ایستادند، ما هم کنارشان خواهیم بود. وی یادآور شد: درباره اینکه ما بتوانیم به ایران کمک کنیم بخشی از آن به این مسئله بازمی‌گردد که بتوانیم واکنشی مهم و اجمالی به این تحریم‌ها نشان بدهیم. صالح تأکید کرد: ما 2 کشوری هستیم که مشترکات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بسیار عمیقی با یکدیگر داریم. پس چگونه می‌توانیم با ملت ایران همصدا نباشیم و با آنها ابراز همدردی نکنیم؟ این حقیقتی است که به نفع همه است که از شدت تنش‌ها در منطقه بکاهیم. این تنش‌ها نه به منطقه و نه به عراق کمک نمی‌کند. خبرنگار همشهری پرسید: چرا عراق برای لغو روادید شهروندان 2 کشور اقدامی نمی‌کند که رئیس‌جمهور عراق در پاسخ گفت: ما تلاش‌هایی در این خصوص انجام داده‌ایم، روابط تاریخی 2 کشور ایجاب می‌کند که ما به این هدف برسیم. در گذشته سفرها همیشه مشکل‌آفرین بودند اما برای نخستین بار در تاریخ معاصر است که سفرها به این شکل بدون کوچک‌ترین مشکلی صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: زائران به عتبات مقدس می‌آیند و کمترین مشکلات به‌وجود می‌آید. مقام معظم رهبری در دیدارمان در تهران از این موضوع به نیکی یاد کردند و آن را واقعه‌ای زیبا توصیف کردند و گفتند که میلیون‌ها ایرانی به عتبات آمدند و با آسودگی به شهرهایشان بازگشتند. این مسئله باید هر سال بهتر از سال قبل شود. رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: الان بیشترین تسهیل روادید در اختیار شهروندان ایرانی است و امیدوار هستیم به‌زودی به این هدف برسیم که روادید به‌طور کامل لغو شد. برخی مسائل قانونی است که باید انجام و موانع موجود رفع شود. براساس مذاکراتی که در حال انجام است تسهیلات ویژه‌ای برای ایرانی‌ها درنظر گرفته خواهد شد.

علاقه خاص رئیس‌جمهور عراق به شجریان‌ها

رئیس‌جمهور عراق در این دیدار روابط فرهنگی با ایران را بسیار با‌اهمیت‌تر از جوانب دیگر دانست و از علاقه‌مندی‌اش به موسیقی سنتی ایران به‌خصوص آواز محمدرضا شجریان و همایون شجریان سخن گفت. برهم صالح اگر چه به زبان فارسی تسلط ندارد اما به خوبی فارسی را متوجه می‌شد و در مواقعی که مترجم واژه‌ها را به‌طور کامل ترجمه نمی‌کرد وارد عمل می‌شد و واژه فارسی دقیق را بیان می‌کرد. تکیه کلام فارسی برهم صالح «آقا‌جون» بود که در این دیدار در جریان صحبت خود به کرات از آن استفاده می‌کرد.  رئیس‌جمهور عراق در دفتر اصلی خود در قصرالسلام که پس از سرنگونی صدام در اختیار ملت عراق قرار گرفت با خبرنگاران ایرانی به گفت‌وگوی صمیمانه نشست. رئیس‌جمهور عراق نقش زنان ایرانی را در آینده ایران بسیار حائز اهمیت دانست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید