• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50504
+
-

اعلام جنگ علیه ونزوئلا

ادامه قطع برق برای چهارمین روز در ونزوئلا، فعالیت‌ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را مختل کرده است

ونزوئلا چهارمین روز بدون برق را هم سپری کرد تا بی‌‌سابقه‌ترین خاموشی تاریخ این کشور، به قیمت جان بیماران و اختلال گسترده در فعالیت بیمارستان‌ها و شبکه‌ درمانی این کشور تمام شود. وضعیتی که با توییت وزیر خارجه آمریکا حالا دیگر معلوم شده عمدی  و خرابکاری از خارج است. خاموشی گسترده در ونزوئلا که از روز پنجشنبه و با از کار افتادن نیروگاه برق‌-آبی سد «گوری» در شرق این کشور رخ داد، وضعیت مردم را که به‌دلیل بحران اقتصادی و سیاسی در شرایط نامطلوبی به‌سر می‌برند، اکنون در وضعیت هشدار قرار داده است. شبکه سراسری برق در ونزوئلا طی روزهای گذشته در حالی قطع شده که سیاسیون در کاراکاس، پایتخت، یکدیگر را متهم به خرابکاری و بی‌کفایتی کرده و مردم را برای از صحنه به در کردن گروه مقابل، همچنان به تظاهرات خیابانی دعوت می‌کنند. شبکه تلویزیونی الجزیره، دیروز از بیمارستان پرز کارنو در پایتخت ونزوئلا گزارش داد که اتاق‌های عمل این بیمارستان با استفاده از برق تولید شده توسط ژنراتورهای دیزلی همچنان فعال است اما پزشکان بدون وقفه و از ترس قطع جریان برق مشغول انجام جراحی‌های اورژانسی هستند. قطع برق، باعث شده تا دیگر بیمارستان‌های کاراکاس، بیماران خود را به بیمارستان‌های بزرگ‌تر ازجمله بیمارستان پرز کارنو اعزام کنند و همین موضوع باعث سردرگمی بیماران و مسئولان بیمارستانی شده است. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که در بیمارستان دانشگاه کاراکاس، یک بیمار 25ساله پس از قطع برق به‌دلیل توقف فعالیت دستگاه تنفس مصنوعی جان داده است. این وضعیت، شرایط برای نگهداری داروهای خاص را نیز با بحران روبه‌رو کرده است.

مقصر کیست؟
کاراکاس دیروز نیز صحنه تجمع‌ها و راهپیمایی‌های خیابانی بود که اکنون دیگر به اتفاقی معمول در ونزوئلا تبدیل شده است. در گوشه‌ای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و هوادارانش تجمع کرده بودند و در گوشه‌ای دیگر خوان گوایدو، رهبر گروه‌های مخالف دولت و گروه بزرگی از مخالفان. مادورو «حملات سایبری» گروه‌های اپوزیسیون و حامیان آمریکایی‌شان را دلیل وضعیت پیش آمده دانست و گفت:‌ «ما در حال رفع مشکل به‌وجود آمده هستیم اما خرابکاری بسیار گسترده است؛ چراکه عده‌ای نیز از داخل، شبکه برق را مختل کرده‌اند.» مادورو به هوادارانش که بیرون کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کرده بودند، گفت که مسئولان شبکه برق موفق شده بودند حدود 70درصد مشکل را رفع کنند، اما یک حمله‌ سایبری دیگر طی روز شنبه باعث شد تا بار دیگر شبکه برق از کنترل آنها خارج شود.
همانطور که اقتصاد ونزوئلا به‌شدت به صادرات نفت وابسته است، شبکه سراسری برق این کشور نیز به نیروگاه سد گوری وابسته است. این نیروگاه یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق‌-آبی جهان به‌شمار می‌رود و یک‌سوم برق مورد نیاز ونزوئلا را تامین می‌کند. به گفته مسئولان دولتی ونزوئلا، خرابکاری در تاسیسات این نیروگاه آن را از مدار خارج کرده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.
درحالی‌که مادورو گروه‌های مخالف دولت و آمریکا را عامل از کار افتادن شبکه برق دانسته، خوان گوایدو و هوادارانش ناکارآمدی دولت و ضعف مدیریت در شبکه تولید و توزیع برق را عامل از کار افتادن نیروگاه‌ها می‌دانند.  آنها مدعی هستند که عدم سرمایه‌گذاری دولت در زیرساخت‌های تولید و توزیع برق باعث از کار افتادن نیروگاه‌ها و قطع برق شده است.

نیروهای مسلح همچنان کنار مادورو
جامعه ونزوئلا به شکل بی‌سابقه‌ای دوپاره شده است. حدود نیمی از مردم موافق مادورو هستند و نیمی دیگر مخالف او. حمایت ارتش و نیروهای امنیتی از مادورو به برگ برنده او در تقابل با مخالفان تبدیل شده است. او دیروز در سخنانش خوان گوایدو را «دست‌نشانده» آمریکا دانست و از ارتش به‌خاطر حمایت از دولت تشکر کرد. مادورو گفت:‌ «آنها از نیروهای مسلح دعوت کردند علیه دولت کودتا کنند اما پاسخ نظامیان مشخص بود؛ آنها کودتاگران را ناکام گذاشتند.»
بحران بی‌سابقه اقتصادی و سیاسی ونزوئلا با کمبود مواد غذایی، دارو و اکنون قطع دائمی برق رفته رفته به یک بحران انسانی تبدیل می‌شود. در این شرایط، رهبر مخالفان اعلام کرده قصد دارد طی روزهای آینده سفرهای استانی خود را با هدف هماهنگ کردن مردم برای شورش علیه مادورو آغاز کند. روزهای بحرانی‌تر ونزوئلا در راه است.


مایک پمپئو/ وزیر خارجه آمریکا


ونزوئلا؛ حذف غذا. حذف دارو و اکنون حذف برق. [قدم] بعدی، حذف مادورو.




امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا:  تحریم به‌عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا فقط کمبودها را به کشورهای هدف تحمیل نمی‌کند، بلکه اعمال تحریم، زمینه‌ساز بروز فساد در ساختارهای سیاسی-اقتصادی و حتی فرهنگی کشورهای هدف به‌شمار می‌آید. چنانچه فساد مهار نشود، براندازی تحقق خواهد یافت؛ هدفی که تحریم دنبال می‌کند. حمله سایبری به شبکه برق ونزوئلا همان کارکردی را دارد که بمباران هوایی زیرساخت‌های صربستان در اواخر دهه 1990 داشت. نتیجه آن بمباران‌ها، شورش قابلمه به دستان بود. آمریکا از سلاح‌های قرن بیست‌ویکمی علیه مادورو استفاده می‌کند؛ سلاح‌هایی بدون تلفات انسانی اما مؤثر. پمپئو در پست توییتری‌اش نوشته که بعد از کمبود غذا، دارو و برق در ونزوئلا، اکنون نوبت به حذف نیکلاس مادورو می‌رسد. روزگاری آمریکا با کودتا و اشغال نظامی، دولت‌ها را سرنگون می‌کرد، اکنون با گرسنگی‌دادن، بی‌دارویی و بی‌برقی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید