• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50490
+
-

سایه‌گرانی بر‌سر سفرهای نوروزی

آمارها می‌گویند در بهار 96که هنوز تنور گرانی داغ نشده بود و قیمت دلار داشت بالای 6هزار تومان تثبیت می‌شد، نزدیک به 113میلیون سفر در کشور انجام شده که 9.3درصد نسبت به بهار سال قبل از آن افزایش داشته و البته 55درصد از آنها بدون اقامت شبانه بوده است. نکته قابل تأمل اینکه سهم هتل‌ها و دیگر اقامتگاه‌های عمومی از 45درصد سفر با اقامت شبانه، فقط 3درصد بوده است و این یعنی در بخش عمده سفرها، مسافران ترجیح داده‌اند با صرف کمترین هزینه، محلی برای اقامت پیدا کنند.

به گزارش همشهری، براساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران از وضع گردشگری داخلی در بهار 97، در این فصل تعداد سفرها 9.3درصد نسبت به بهار سال قبل افزایش یافته که کمتر از یک درصد آن خارجی بوده است.
آمارها نشان می‌دهد در فصل بهار امسال، تعداد خانوارهایی که حداقل یک‌بار سفر رفته‌اند 1.1درصد رشد کرده به‌گونه‌ای که ۶۹ درصد از 25میلیون خانوار کشور حداقل یک سفر را تجربه کرده‌اند؛ هرچند 55درصد این سفرها بدون اقامت بوده و کمتر از یک روز یا حتی چند ساعت به طول انجامیده است. 

البته 59درصد سفرهایی که با اقامت شبانه همراه بوده است نیز با هدف دیدار دوستان و بستگان انجام شده و در بخش عمده آنها، محل اقامت همان خانه اقوام بوده است. در این فصل، 23درصد سفرهای با اقامت شبانه برای گردش و تفریح، 8درصد برای درمان و 7درصد برای زیارت انجام شده ضمن اینکه هدف حدود ۳ درصد از سفرها نیز آموزش، خرید یا کسب‌وکار بوده است.

گرانی با سفرهای بهاری چه می‌کند؟
در بهار امسال تعداد سفرها 9.3‌درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و بر همین اساس متولیان حوزه راهداری و سفرهای نوروزی خود را برای تکرار همین رشد در بهار سال 98 آماده کرده‌اند؛ اما آیا گرانی‌ها اجازه می‌دهد این پیش‌بینی‌ها محقق شود؟ فعلاً عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری، افزایش 10درصدی را برای سفرهای نوروزی آینده پیش‌بینی کرده و به مهر گفته است: در این ایام ۱۴‌هزار راهدار در ۶۵۰ راهدارخانه سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روز فعال خواهند بود. البته پیش‌بینی سازمان راهداری با دید حداکثری انجام شده که آمادگی کامل در راهدارخانه‌ها فراهم باشد اما آمارها احتمال تحقق این پیش‌بینی را زیر سؤال می‌برند که دلیل اصلی آن می‌تواند گرانی افسارگسیخته و کاهش شدید قدرت خرید عامه مردم باشد. براساس آمارهای مرکز آمار ایران، در 72درصد سفرهای با اقامت شبانه، اقامتگاه اصلی مورد استفاده، خانه بستگان و آشنایان بوده و 8درصد مسافران نیز ترجیح داده‌اند با صرف هزینه‌ای معقول، ویلا یا آپارتمان اجاره کنند. در این میان 8درصد از مسافران نیز ویلا و آپارتمان شخصی داشته‌اند اما 4درصد از مسافران در چادر و کمپ شخصی اقامت کرده‌اند؛ ضمن اینکه 3درصد از مسافران نیز اقامتگاه‌های سازمانی را برای انتخاب برگزیده‌اند که ظاهرا بخش عمده آنها کارمند دولت یا بخش‌های عمومی و خصوصی بوده‌اند. در این ‌بین فقط 3درصد مسافران بهاری در هتل، مسافرخانه و سایر اقامت‌های عمومی اقامت کرده‌اند که طبیعتا هزینه به‌مراتب بالاتری نسبت به دیگر مسافران متقبل شده‌اند.

شهرهای پرطرفدار

در بهار امسال، بیشترین سفرهای با اقامت شبانه به 10 استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، فارس، اصفهان، گیلان، هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی اختصاص داشته‌اند اما در سفرهای بدون اقامت شبانه به‌ترتیب 10استان مازندران، گیلان، کرمانشاه، فارس، خوزستان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و خراسان رضوی مقصد بیشترین سفرها بوده‌اند. در بهار امسال، ۳۴ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، ۲۹ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ۱۹ درصد با هدف درمان و ۱۰ درصد با هدف خرید انجام شده و ۸ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه نیز با اهدافی نظیر آموزش، زیارت و کسب‌وکار انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید