• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50471
+
-

مشروبات الکلی مسموم همچنان جان می‌گیرد

سونامی مصرف مشروبات الکلی مسموم که در روزهای گذشته در 4شهر کشور دست‌کم 6قربانی گرفته و موجب مسمومیت قریب به 200نفر شده بود، با دستگیری عاملان توزیع مشروبات الکلی در بانه وارد مرحله تازه‌ای شد.
به گزارش همشهری، موج تازه مسمومیت با مشروبات الکلی مسموم از اوایل اسفندماه در شهرستان اهر آغاز شد. پیش‌تر در آذرماه موج گسترده‌ای از مسمومیت با مشروبات الکلی چندین استان کشور را فرا گرفته و ده‌ها نفر را به کام مرگ کشانده بود. اوج مسمومیت‌ها در بندرعباس بود؛ جایی که بیش از 20نفر به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز جان خود را از دست داده و صدها نفر نیز دچار مسمومیت‌های شدید و برخی دچار نابینایی شده بودند. با این وجود این سونامی مرگبار فروکش کرد و تا مدت‌ها خبری از مسمومیت گسترده با مشروبات الکلی نبود تا اینکه 4اسفند این سونامی از شمال غرب کشور و شهرستان اهر سر برآورد. ماجرا از این قرار بود که 28نفر در یک روز با علائمی مثل تاری دید، سردرد، سرگیجه و... به مراکز درمانی منتقل شدند. آنها به‌طور جداگانه مشروبات الکلی مصرف کرده بودند و بین 19 تا 50سال داشتند. برخی از آنها شرایط وخیم و برخی دیگر مسمومیت خفیف تری داشتند. با این حال در ادامه ده‌ها نفر دیگر نیز دچار مسمومیت شده و به مراکز درمانی منتقل شدند. در شرایطی که شمار مسموم‌شدگان به 100نفر رسیده بود، یکی از آنها به‌دلیل شدت مسمومیت جانش را از دست داد.
تا چند روز مسمومیت‌های شهرستان اهر در کانون اخبار قرار داشت تا اینکه کمی آن‌سوتر، یعنی در شهرستان مشگین‌شهر مسمومیت‌های مشابهی اتفاق افتاد. هرچند شمار افراد مسموم‌شده در این شهر کمتر از اهر بود اما از بین 23نفری که در آنجا بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم شده بودند 2نفرشان که یکی زن بود، جان خود را از دست دادند. همچنین یک نفر نیز بر اثر مسمومیت نابینا شد. شواهد نشان می‌داد این افراد مشروبات الکلی دست‌ساز مصرف کرده‌اند و تحقیقات برای یافتن عاملان توزیع این مشروبات آغاز شد.
معضل مسمومیت با مشروبات الکلی مسموم گریبان بخشی از کشور را گرفته بود و قصد نداشت این گوشه کشور را رها کند؛ چراکه در ادامه در شهرستان بوکان دست‌کم 23نفر دچار مسمومیت از همین نوع شدند و طی چند روز 3نفر از آنها جان‌شان را و 5نفر نیز بینایی‌شان را از دست دادند. هرچند بعد از این ماجرا اعلام شد که 3نفر از عاملان اصلی تولید و توزیع مشروبات الکلی دست‌ساز و تقلبی در بوکان توسط پلیس دستگیر شده‌اند اما جزئیات بیشتری از این ماجرا اعلام نشد. حالا در شرایطی که حدود 3هفته از آغاز دور تازه مسمومیت‌ها با مشروبات الکلی می‌گذرد از بانه خبر می‌رسد که در این شهر نیز تاکنون 21نفر با مشروبات الکلی مسموم شده‌اند. سیامک واحدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این‌باره به ایرنا گفت: هم‌اکنون آمار مسموم‌شدگان مشروبات الکلی بانه به 21نفر رسیده که 2نفر از آنان در سنندج بستری هستند. وی ادامه داد: یکی از این 2نفر در حال سی‌پی‌آر (احیای قلبی ریوی) است و دومین نفر نیز به‌دلیل وخامت حال تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد. در همین حال آرش رشیدی، رئیس شبکه بهداشت و درمان بانه نیز گفت: تاکنون 12نفر دیالیز شده و 5نفر نیز بعد از رفع خطر ناشی از مسمومیت از بیمارستان مرخص شده‌اند. به گفته او با توجه به نامشخص بودن منبع توزیع مشروبات الکلی آمار مسمومیت‌ها رو به افزایش است. روند افزایش شمار مسموم‌شدگان بر اثر مصرف مشروبات الکلی در بانه پلیس را برای شناسایی عاملان توزیع مشروبات مسموم به تکاپو انداخت. مأموران به‌دنبال ردی از عامل توزیع این مشروبات بودند تا اینکه سرانجام توانستند عامل اصلی را بازداشت کنند. محمد فلاحی، فرماندار بانه در این‌باره گفت: در کمتر از 24ساعت یکی از عاملان توزیع و فروش مشروبات الکلی دست‌ساز در بانه دستگیر شد. به همراه این متهم 4لیتر مشروب دست‌ساز نیز کشف شد. به گفته فلاحی دستگیری سایر عوامل توزیع و فروش این مشروبات در دستور کار پلیس قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید