• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50402
+
-

98 ؛ سال توسعه شهری سروآباد‌

شهردار:‌ قرار است سال آینده بودجه کافی در اختیار شهرداری سروآباد قرار گیرد

شهری
98 ؛ سال توسعه شهری سروآباد‌

روح‌الله زرین| سروآباد- خبرنگار:



‌سروآباد یکی از شهرهای دیدنی با جاذبه‎های فراوان‌گردشگری‌کردستان است. با وجود این، به دلیل نبود اشتغال پایدار و کمبود امکانات رفاهی و عمرانی شاهد کاهش چشمگیر جمعیت آن در 10 سال اخیر هستیم. بخش عمده خدمات عمومی توسط شهرداری این شهرستان ارائه می‌شود. در این میان که به دلیل نبود درآمد پایدار و ارزش افزوده بسیاری از فعالیت‌های این نهاد مردمی در سروآباد با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. 


مشکلات شهری 

یکی از شهروندان ساکن سروآباد می‌گوید: سروآباد دارای ظرفیت‌های مختلفی از نظر منابع طبیعی است. قرار گرفتن در کنار رودخانه سیروان، کوه‌های شاهو و کوهسالان موجب جذب گردشگران به این شهرستان شده است.  «وحید فرشادپناه» می‎افزاید: ضرورت دارد برای جذب و ماندگاری گردشگران اقامتگاه‌های گردشگری و استراحتگاه‌های موقت در بافت شهری ساخته شود.  این شهروند ساکن سروآباد ادامه می‌دهد: به دلیل نبود بازارچه دائمی و فصلی شاهد تجمع دست‌فروشان و دوره‎گردها در پیاده‎روها هستیم. این شرایط موجب شده در خیابان‌ها ترافیک ایجاد شود.

فرشادپناه می‎افزاید: زباله‌ها نامنظم جمع‌آوری می‌شوند و اغلب شاهد آلودگی در مراکز اصلی شهر سروآباد بر اثر دپوی زباله هستیم.  وی تصریح می‌کند: در سروآباد هنوز مکان تفریحی مناسب معلولان وجود ندارد. این جامعه با مشکلات نبود تجهیزات ورزشی در فضاهای عمومی مانند پارک‌ها مواجهند. 


مهاجرت از شهر 

یکی دیگر از شهروندان سروآباد می‌گوید: افزایش مهاجرت ساکنان سروآباد از این شهرستان به روستاهای اطراف موجب کسادی بازار شده است. همچنین این شرایط توسعه‌نیافتگی شهری را به همراه داشته است. 
«ایوب زارعی» ادامه می‌دهد: سروآباد در مسیر ده‎ها روستای گردشگر‌پذیر قرار دارد. از این رو، ضرورت دارد بازارچه صنایع‌دستی برای درآمدزایی مردم و معرفی منطقه ایجاد شود‌.  وی می‎افزاید: فاضلاب شهری در بیشتر محله‌های سروآباد به صورت روباز هدایت می‌شود. این مساله آلودگی‌های محیطی و زمینه انتشار بیماری‌های پوستی را به همراه دارد.  

زارعی تصریح می‌کند: در چند سال اخیر ساخت‌و‌ساز در بافت شهری سروآباد افزایش داشته است. با توجه به قدمت چند هزار ساله این منطقه خانه‌های احداث شده با فرهنگ و معماری کهن سروآباد  تناقض دارد.  وی ادامه می‌دهد: در بسیاری از شهرهای استان راهنمای گردشگر در پارک و فضاهای عمومی قرار دارد، اما چنین چیزی در سروآباد وجود ندارد.زارعی تأکید می‌کند: ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی درون‌شهری سروآباد عمر بیش از ۳۰ سال دارد. همچنین لازم است خودروهای پایانه مسافری این شهرستان نوسازی شود، چراکه نتیجه آن کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و روان شدن ترافیک شهری است. 


‌نویدتوسعه شهری ‌ 

شهردار سروآباد می‌گوید: این شهرستان دارای 5هزار و 500نفر جمعیت است. طبق آمار در چند سال اخیر به دلیل نبود اشتغال پایدار و توسعه‌نیافتن روستاها جمعیت این شهرستان ۹ درصد کاهش داشته است.  «فرزاد اختر کاوان» ادامه می‌دهد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهرداری این منطقه بدهی ۵ میلیارد تومانی است. این بدهی شامل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دستمزد کارکنان در ۸ ماه اخیر و بدهی‌های عمرانی است.  وی می‎افزاید: روزانه ۵ تن زباله در سروآباد تولید می‌شود‌ و به دلیل نبود تجهیزات کافی به صورت سنتی در ۲ کیلومتری این شهر همراه با ۱۵ روستای دیگر دپو می‌شود.  اختر کاوان تصریح می‌کند: پروژه پارک جنگلی سروآباد از ۸ سال پیش با ۲ میلیارد تومان اعتبار آغاز شده است. بهره‌برداری از فاز اول آن نیازمند اعتبار یک و نیم میلیارد تومانی است‌. به دلیل کمبود اعتبار مالی شهرداری ضرورت دارد این هزینه از طریق بخش عمرانی استانی تأمین شود‌‌.  

اختر کاوان می‌گوید: طبق آمار موجود شهرداری سروآباد ماهانه ۳۰ میلیون تومان درآمد داخلی دارد‌. همچنین ۴۳ میلیون تومان ارزش افزوده استانی به حساب شهرداری واریز می‌شود‌. این در حالی است که شهرداری ماهانه ۱۰۵ میلیون تومان اعتبار برای پرداخت دستمزد کارکنان و هزینه نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات دارد.

شهردار سروآباد ادامه می‌دهد: با وجود مشکلات فراوانی این شهرستان هیچ‎گونه محله ناکارآمد و بافت فرسوده ندارد‌ و شهری در حال نونوار شدن است. اختر کاوان تصریح می‌کند: قرار است در سال آینده با اجرایی شدن ماده ۲ تبصره ۳۹ سازمان شهرداری‌ها بودجه کافی در اختیار شهرداری سروآباد قرار گیرد که موجب اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه شهری خواهد شد.


شهرداری سروآباد درآمد پایدار ندارد  

یک کارشناس حوزه مدیریت شهری می‌گوید: شهرداری سروآباد درآمد پایدار ندارد. این مساله موجب شده مشکلات مالی مانع توسعه شهر شود.  «محمد حامدزاده» ادامه می‌دهد: با شناسایی ظرفیت‌های سروآباد و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌توان برای شهرداری درآمدزایی کرد.  وی می‎افزاید: با توسعه صنعت توریسم و زنجیره گردشگری در سروآباد می‌توان در قالب بنگاه‌های کوچک و زودبازده می‌توان درآمدزایی پایدار کسب کرد، چراکه سروآباد دارای طبیعت زیبا، غنای فرهنگی، صنایع دستی، آداب و رسوم و ده‌ها ظرفیت دیگر است.  حامدزاده تصریح می‌کند: شهرداری سروآباد یک نهاد مردمی خدمت‌رسان در حوزه عمرانی و شهری است. پیشبرد پروژه‌های تفریحی، عمرانی و عمومی در سروآباد نیازمند اعتبار بخش دولتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید