• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50350
+
-

حساب به دینار

نقد خبر
حساب به دینار


      خبر: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با مثبت ارزیابی کردن ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح گفته است: این بانک‌ها شرایط بسیار خوبی داشتند و فقط یکی از آنها شرایط خوبی نداشت.

      نقد: ادغام 5بانک و مؤسسه مالی وابسته به نیروهای نظامی در بانک سپه، در شرایطی انجام می‌شود که به عقیده کارشناسان، برخی از آنها  وضعیت نامساعدی دارند و ادغامشان در بانک سپه، هزینه سنگینی به این بانک دولتی تحمیل خواهد کرد. اقتصاددانان توصیه می‌کنند این بانک‌ها و مؤسسات ابتدا کاملا حسابرسی شوند تا دارایی مسموم، میزان بدهی و میزان معوقاتشان مشخص شود و بعد با حساب‌وکتاب در بانک دولتی ادغام شوند؛ چراکه همین «تنها بانک نظامی» که به گفته جهانگیری شرایط خوبی ندارد، چندده هزار میلیارد تومان زیان دارد و در جریان ادغام باید از جیب دولت تأمین شود. در خرابی وضعیت بانک‌های نظامی همین بس که محمود جامساز، اقتصاددان، می‌گوید: کل سرمایه آنها 11هزار و 700میلیارد تومان است، درحالی‌که هزار و 786هزار میلیارد تومان سپرده جذب کرده‌اند و نسبت بدهی به دارایی‌های آنها 97صدم درصد است که ازنظر استانداردهای بانکداری بسیار پایین است.

البته با وجود این مسائل، بازهم نمی‌توان از محاسن ادغام 5بانک نظامی در یک بانک بزرگ دولتی چشم‌پوشی کرد؛ به‌خصوص که برخی از این بانک‌ها در سال‌های گذشته دستی هم در رقابت مخرب بازار پول داشته و به تجربه نشان داده‌اند برای اجرای استانداردهای ابلاغی از سوی بانک مرکزی تمایلی ندارند اما حالا که قرار است اتفاق مثبتی رخ دهد و بالاخره بحران توسعه بانک‌ها و مؤسسات نظامی در اقتصاد ایران جمع شود، شایسته‌تر این است که این بانک‌ها در جریانی شفاف و با مشخص شدن تعهدات ادغام شوند. زمانی، در حدود 20سال پیش، وقتی صندوق قرض‌الحسنه محمد رسول‌الله جی اصفهان به بحران رسید و حتی بانک صادرات هم راضی به پذیرش تعهدات آن نشد، کسی نمی‌دانست ادغام آن در بانک قوامین چه تبعاتی به همراه دارد و آن روزها لااقل به‌صورت غیرکارشناسی می‌گفتند که وضع این صندوق خوب است. حالا اما پای بانک بزرگی مانند سپه در میان است و احتیاط در ادغام، شرط عقل.

این خبر را به اشتراک بگذارید