• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50209
+
-

تکرار بایدها و نبایدها

چهره روز
تکرار بایدها و نبایدها


محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در اظهار نظری با بیان اینکه اتفاقات اقتصادی کشور پس از دی ماه۹۶ ریشه سیاسی دارند، می‌گوید: در شرایط کنونی نیازمند همگرایی و مثبت‌نگری نسبت به آینده هستیم. به گفته این چهره اقتصادی نزدیک به حسن روحانی، با منفی‌گرایی مشکلی حل نمی‌شود و در کنار طرح مشکلات باید راهکار ارائه شود.

تکرار بایدها و نبایدها در اقتصاد سیاست‌زده ایران از زبان مسئولان به ادبیات رایجی تبدیل شده و حال آنکه مردم و فعالان اقتصادی می‌پرسند که بیان بایدها و نبایدها چه دردی از مشکلات کم می‌کند. البته اقتصاددانان با رصد تحولات اقتصادی و سیاسی و کالبدشکافی آمارها و رویدادها به دولتمردان توصیه می‌کنند که در چه مسیری گام بردارند و در کدام بیراهه قدم نگذارند و انتظار می‌رود که برایند سخن و رویکرد معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به‌عنوان یک اقتصاددان به‌معنای انعکاس رویکرد اقتصاددانان باشد و نزدیک‌ترین اقتصاددان به حسن روحانی می‌تواند مانع خطای تصمیم‌گیری در دولت شود. واقعیت روشن این است که منطق اقتصادی حاکم بر دولت در شرایط فعلی به‌گونه‌ای است که بر معجزه‌آفرینی مبتنی بر نیت‌های خوب تکیه دارد تا بر اصول اقتصادی.

اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی گفته که هدف دولت از توزیع ارز ارزان که به رانت انجامید، نیت خیر بوده، به وضوح نشان از خطای تصمیم‌‌‌گیری و غفلت از آینده‌نگری رفتار بازار و فعالان اقتصادی دارد. اینجاست که شکایت باید نزد محمد نهاوندیان برد و از او پرسید راستی این روزها مغز متفکر سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت کیست و این خطاهای برآمده از نیت‌های خوب از کجا نشأت می‌گیرد و ایشان می‌توانند به جای تکرار بایدها و نبایدها، به تناقض‌ بین نیت‌ها و عملکردها پایان دهند. محمد نهاوندیان امروز یگانه اقتصاددان نزدیک به رئیس‌جمهور است که انتظار می‌رود مدافع اقتصاد آزاد و رقابتی و رفع انحصارات و رانت‌زدایی باشد. آیا او در پایان دولت می‌تواند از چرایی خطاها سخن بگوید یا اینکه از هم‌اکنون باید مانع خطاهای تصمیم‌گیری شود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :