• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50201
+
-

تهران بدون مردم رنگ نمی‌گیرد

شهردار تهران: بخشی از دارایی و سرمایه شهر هنرمندان ساکن پایتخت هستند

گزارش
تهران بدون مردم رنگ نمی‌گیرد


محمد سرابی/ خبر‌نگار
نیمه اسفند‌ماه روز‌های آفتابی بیشتر می‌شوند و جوانه‌های گیاهان در کنار جنب و جوش مردم برای روز‌های پایانی سال، ظاهر شهر را تغییر می‌دهد، اما کمبود رنگ و شادابی در پایتخت آنقدر زیاد است که شهردار تهران در روز‌های پایانی هفته گذشته به دیدار هنرمندان رفت و در هر دو دیدار از جلوه تصویری شهر سخن گفت و از اینکه رنگ شهر تهران خاکستری است. مراسم هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران با تجلیل از 6کارگردان سینما در سالن خیام برج میلاد برگزار شد. در ابتدای این مراسم پوران درخشنده، ضمن یادآوری پیشکسوتان درگذشته و حاضر در سینمای ایران، گفت: فکر می‌کنم تا زمانی که سینما به‌عنوان هنر صنعت شناخته نشود مشکلات بیکاری، امنیت شغلی و... حل نخواهد شد. شهردار تهران نیز در بخشی از این مراسم با نام بردن از کارگردان‌ها و شخصیت‌های سینمایی اظهار کرد: یکی از دلایل ارزش بالای میراث‌فرهنگی تهران همین سینماست که بدون شک مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های شما کارگردانان است. در جهان شهری که مثل تهران این تعداد هنرمند در آن جمع شده باشد، به ندرت دیده می‌شود. بر همین اساس، تلاش شهرداری و شورای‌شهر تهران متمرکز بر پاسداری از این سرمایه بزرگ است.

پیروز حناچی با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات راهی جز همراهی و همکاری مردم نداریم، عنوان کرد: به همین مناسبت، از شما که سرمایه‌های فرهنگی شهر و مردم این شهر هستید، تقاضا می‌کنم به کمپین‌هایی بپیوندید که به اداره بهتر امور شهر کمک می‌کنند.

حناچی درباره تغییر رویکرد مدیریت جدید پایتخت تصریح کرد: درست است که بناهای فاخر می‌توانند جزو سرمایه‌های شهر باشند، اما تمام سرمایه شهر، ساختمان، پاساژ و مال نیست؛ دارایی و سرمایه شهر، هنرمندان و خلاقان هستند و قطعا با این نگاه، شهر به‌گونه‌ای دیگر اداره خواهد شد؛ به همین دلیل تلاش می‌کنیم نحوه اداره امور شهر را تغییر دهیم. حناچی در ادامه استفاده از هنر و زیبایی را یکی از راهکارهای شهرداری تهران برای تغییر چهره تهران دانست و گفت: اگر از شما بپرسند تهران چه رنگی است، فکر می‌کنم پاسخ رنگ خاکستری خواهد بود، اما اگر تلاش کنیم ظرفیت‌های نهفته در یک پالت رنگ را به گوشه‌گوشه شهر بیاوریم، این اتفاق تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روح و روحیه شهروندان خواهد داشت.

آیین چراغ
هفتمین دوره مراسم «آیین چراغ خاموشی نیست» با یادی از هنرمندان درگذشته در سال 97در خانه هنرمندان برگزار شد و شهردار تهران در این مراسم بر ضرورت همراهی جامعه هنری و عموم شهروندان در زیباتر کردن شهر تأکید کرد.

در ابتدای این مراسم « مجید رجبی‌معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت:چند روز پس از تدوین کتاب «آیین چراغ خاموشی نیست» شامل اسامی و معرفی 119هنرمند درگذشته در سال 97بود که خشایار الوند نویسنده زبردست کشور و امروز(پنجشنبه) خانم لیلیت تریان از هنرمندان تجسمی را از دست دادیم.

  شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش وضع کنونی تهران را ناخوشایند دانست و تصریح کرد: لازم نیست من به شما بگویم که چرا وضعیت شهر خوب نیست، چرا که شما بهتر از هر کسی مطلعید. در میان‌مدت و بلند‌مدت راه‌هایی برای اصلاح وجود دارد، اما در کوتاه‌مدت هیچ راهی جز همراهی مردم وجود ندارد. باید کاری کنیم که دغدغه بهبود شهر تبدیل به یک خواسته و جریان عمومی شود. حناچی تأکید کرد: ما امسال از نظر آلودگی روز اضطراری نداشتیم. این در ١٠ سال اخیر کم‌سابقه بود. البته بدون‌شک افزایش نزولات آسمانی بی‌‌تأثیر نیست، اما دوربین‌های کنترل تردد نیز تأثیر بسزایی داشته‌اند و باید همین مسیر را ادامه دهیم. به‌دلیل اینکه مسبب ۴٠ درصد از آلودگی شهر وسایل نقلیه شخصی شهروندان است، اگر عزم عمومی وجود داشته باشد، بدون‌شک نتیجه‌ آن را می‌بینیم. او با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی‌ نیز بر زیبایی و زیبایی‌آفرینی خداوند تأکید شده است، عنوان کرد: باید زیبایی را در شهر به ارمغان بیاوریم؛ چیزی که کمتر می‌بینیم. شهرهای موفق آنهایی هستند که عناصر زیبا و زیبایی‌طلبی را در جای‌جای آنها می‌بینید. تلاش می‌کنیم با کمک هنرمندان شهرمان را زیباتر کنیم و رنگ شهرمان را تغییر دهیم. امیدوارم کسانی که دل‌شان برای ارزش‌های قدیمی‌ می‌تپد، کمک کنند تا روزگار بهتری را رقم بزنیم.

در انتهای این مراسم که در تالار ایرانشهر بوستان هنرمندان برگزار شد، با حضور شهردار، مرتضی الویری عضو شورای شهر، مجید انتظامی، ایرج راد و دیگر هنرمندان و مسئولان فرهنگی از کتاب دوره هفتم آیین چراغ خاموشی نیست، رونمایی شد.

   خیابان همایون شهنواز
همایون شهنواز، سینماگر و کارگردان سریال دلیران تنگستان که برای سال‌ها خارج از کشور زندگی می‌کرد، چند سال پس از بازگشت به ایران در یک حادثه انفجار و آتش‌سوزی کشته شد. نشت گاز دلیل این حادثه بود که 5اسفند سال گذشته رخ داد. یک سال پس از درگذشت او از سردیس و تابلوی خیابان همایون شهنواز در خیابان ولیعصر ، پرده‌برداری شد. محسن هاشمی ، رئیس شورای‌شهر در این مراسم تأکید کرد: شهنواز زندگی در انگلستان را به عشق فعالیت در ایران رها کرد، ٨‌ماه از سوی ساواک زندانی شد، با وجود این توسط رئیس وقت تلویزیون ملی ایران به‌کار گرفته شد و مورد تحسین قرار گرفت و سریالی که ساخت بارها پخش شد.

مکث

ایجاد فضای سبز پر‌هزینه است
شهردار تهران در مراسم کاشت نهال «درخت امید» در بیمارستان دکتر شریعتی،  گفت: ما در تهران بیش از ۶هزار هکتار فضای سبز داریم، اما عدد خالص کمتر از این است؛ وقتی پراکنش این عدد در مناطق مختلف را نیز محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بعضی مناطق اصلا وضعیت خوشایندی ندارند؛ پس واضح است که باید بیشتر تلاش کنیم. این نکته را نیز باید درنظر گرفت که ایجاد فضای سبز در قسمت‌هایی از شهر مخصوصا بعد از ساخت‌وساز بسیار پر‌هزینه و سخت است.

«پیروز حناچی» در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: از اقدامات خوبی که در این دوره صورت گرفت، جلوگیری از پدیده برج‌‌باغ‌ها بود که شورای ‌شهر مسیر منحرف آن را به‌درستی متوقف کرد. قطار پدیده برج‌باغ‌ها با سرعت ٢٠٠ کیلومتربرساعت حرکت می‌کرد که شورای‌شهر با قدرت ترمزش را کشید، اما طبیعی است که اینرسی ایجاب می‌کند وقتی یک ترمز کشیده می‌شود، چند صد متر طول بکشد تا قطار به‌طور کامل متوقف شود. حناچی افزود: نتیجه اجرای ضوابط برج‌باغ چیزی است که به‌مرور خیراتش را می‌بینیم؛ هر نهالی که بکاریم، مدت‌ها طول می‌کشد تا قد بکشد. تا الان ٣ باغ در مناطق مختلف تملک کردیم و ٢ باغ از بنیاد مستضعفان گرفتیم. خوشبختانه با انعطافی که بنیاد نشان داد، باغ وثوق‌الدوله و باغ الغدیر، به فضای عمومی تبدیل شدند. باقی بنیادها مثل کمیته امداد هم در این رابطه اعلام آمادگی کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید