• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50197
+
-

بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران با همکاری حامیان و کاسبان تحریم رقم خورد

فساد100 هزار میلیارد تومانی


افشای ماجرای رانــت‌خواری شخصی به نام مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا یکی از 14متهم پرونده پتروشیمی و همگامی‌اش با مهدی خلجی همسر خارج نشینش بازهم زخم کاسبی تحریم و سود جویی جمعی معدود و مشخص از فضای تحریم‌ها را تازه کرد. مهدی خلجی در بیرون از کشور بر طبل تحریم سپاه و نهادهای جمهوری اسلامی می‌کوبید و به نوشته کاربران فضای مجازی همسر او در داخل کشور ظاهرا تحریم‌ها را دور می‌زد اما در اصل پول‌ها را به‌حساب خودش می‌ریخت. او سال96 از کشور خارج شده و به کانادا گریخته است.

به گزارش همشهری، 48ساعت بعد از انتشار اسامی متهمان پرونده پتروشیمی و تشکیل نخستین جلسه دادگاه این پرونده، شخصیت پیچیده مرجان شیخ‌الاسلامی به بحث اصلی کاربران شبکه‌های اجتماعی بدل شد، داستان فرار مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا یکی از متهمان اصلی این پرونده به کانادا با هشتگ‌هایی چون «خلجی _گیت» یا «کاسبان _تحریم» مورد توجه جدی اذهان عمومی قرار گرفت. نکته قابل تامل در پرونده رانت‌خواری شیخ‌الاسلامی، سبک کاری مشکوک او در داخل کشور و همکاری‌اش با مهدی خلجی همسر خارج نشینش است؛ فردی که در مقام کارشناس خاورمیانه‌ای مطالعات استرات‍ژیک واشنگتن برای تحریم‌های جدید علیه ایران ایده‌های متعددی ارائه می‌کند.

پرونده شرکت‌های بازرگانی پتروشیمی با کیفر‌خواست بیش از 700صفحه قریب به 5سال در مرحله دادسرا مفتوح بوده است. با وجود حساسیت‌هایی که روی این پرونده وجود دارد، شیخ‌الاسلامی مردادماه سال96 یعنی قریب به 18‌ماه پیش موفق به خروج از کشور شده است.  شیخ‌الاسلامی درحالی به‌عنوان مدیرعامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت، عامل دور زدن تحریم‌ها معرفی شده بود که به گفته نماینده دادستان، متهمان پرونده پتروشیمی برای ایجاد پوشش در مفاسد خود، حساب‌های بانکی شرکت‌های پتروشیمی را در خارج از کشور افشا می‌کنند تا به این بهانه پول‌ها به‌حساب خودشان واریز شود. نماینده دادستان در جلسه روز چهارشنبه از این اقدام متهمان پرونده پتروشیمی که مرجان شیخ‌الاسلامی هم یکی از آنهاست به‌عنوان یک خیانت یاد می‌کند.

کاربری با اشاره به رقم فساد صورت گرفته در پرونده پتروشیمی نوشت: «6 میلیارد یورو را تقسیم بر ۸۰میلیون ایرانی بکنید، از جیب هر ایرانی یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برداشت کردند! تقاضای تشدید تحریم‌ها را دارند چون همسرشان به اسم دور زدن تحریم‌ها ملت ایران را غارت می‌کند.»

مکث

۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو  فساد
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام روز چهارشنبه گذشته برگزار شد. به گفته قاضی مسعودی، فساد صورت گرفته در این پرونده به مبلغ ۶‌میلیارد و ۶۵۶ میلیون یوروست.(که معادل ریالی آن 100هزار میلیارد تومان است). در این پرونده، متهمان تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها، شرکت‌هایی را در خارج تاسیس می‌کردند و با بهانه قرار دادن تحریم‌ها مابه‌التفاوت منشا ارز داخلی را به نفع خود تصاحب می‌کردند. متهمان با سوءاستفاده از تحریم‌های بانکی و با معرفی شرکت‌های خود به خریداران خارجی اقدام به انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات شرکت‌های پتروشیمی به حساب‌های شرکت خود در خارج از کشور کرده و با تصاحب ارز‌های حاصل از فروش محصولات پتروشیمی در خارج به‌نفع خود و با عدم ‌تحویل ارز‌ها به صاحبان محصولات پتروشیمی باعث ناترازی موازنه ارزی کشور شده‌اند. این پرونده در اواخر دولت احمدی‌نژاد به جریان افتاده است. جلسه بعدی متهمان این پرونده امروز برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید