• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5019
+
-

تشکیل شورای گفت‌و‌گو

مدیر کل سیاسی وزارت کشور از تشکیل شورای گفت‌و‌گوی سیاسی بین احزاب خبر داد

احزاب
تشکیل شورای گفت‌و‌گو

 

به‌دنبال موافقت عبدالرضا رحمانی‌فضلی با تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی، وزارت کشور نخستین گام‌ها را برای تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های این شورای مشورتی برمی‌دارد.

شورای گفت‌وگوی سیاسی قرار است محفلی باشد برای بررسی چالش‌های سیاسی- اجتماعی کشور تا مسئولان اجرایی و سیاسی کشور از طریق هم‌نظری و هم‌اندیشی سران احزاب فعال و شناسنامه‌دار کشور بتوانند به مطالبات و خواسته‌های مردم پاسخ دهند. پرداختن به مشکلات معیشتی، چاره‌جویی برای اشتغال‌زایی و رفع مشکلات جوانان مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که احزاب را بر سر یک میز در محل وزارت کشور خواهد کشاند.

بهرام سرمست، مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اعلام این خبر در نشست دیروزش، گفت: در پی استقبال از گفت‌وگوهای سیاسی احزاب با وزارت کشور، این وزارتخانه بنا دارد که در قالب شورای گفت‌وگوی احزاب و وزارت کشور نسبت به هم‌اندیشی با احزاب درخصوص مسائل سیاسی کشور اقدام کند. تشکیل این جلسات خوشبختانه مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفته است و وی تأکید دارد که این جلسات به صورت منظم ادامه پیدا کند.

وی افزود: اخیرا نشست‌هایی با حضور دبیران کل احزاب عضو خانه احزاب و معاونت سیاسی وزارت کشور درباره مباحث روز و وقایع اخیر کشور برگزار شده است و وحدت، انسجام و توجه احزاب به منافع ملی نشان داد که احزاب به بلوغ سیاسی مناسبی دست یافته‌اند و قرار است این جلسات و نشست‌ها ادامه پیدا کند؛ لذا وزارت کشور از مشارکت سیاسی و هم‌اندیشی احزاب استقبال می‌کند.

 

 

 

شورای گفت‌وگوی سیاسی چیست؟

 

اشاره سرمست به نشست نمایندگان احزاب با مدیران سیاسی کشور است که پنجم و ششم دی‌ماه گذشته در محل وزارت کشور برگزار شد. ماجرا به دعوتنامه اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیرکشور و حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در بحبوحه ناآرامی‌های اخیر برمی‌گردد جبارزاده و ذوالفقاری اوایل دی‌ماه گذشته دست به قلم شدند و در اقدامی کم‌سابقه نمایندگان احزاب را برای حل حوادث اخیر به شورایی مشترک فراخواندند.

در پی دعوت معاونان سیاسی و امنیتی وزیر کشور نمایندگان احزاب رسمی و فعال کشور از دبیران و مسئولان حزب‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای کشور 2روز پیاپی مهمانان وی‍ژه وزارت کشور بودند و برای چاره‌اندیشی برای حل اعتراضات خیابانی مردم پس از شکافی قریب به 10سال بیش از 6ساعت روبه‌روی هم نشستند تا بر سر محوری مشترک به تفاهم برسند. نکته جالب این نشست دوروزه این بود که احزاب فعال کشور در این نشست حداقل 2تا 3 نماینده داشتند. شورای گفت‌وگوی مذکور 2دستور کار ویژه داشت؛ یکی چاره‌جویی برای پایان دادن به حوادث روزهای اخیر و اعتراضات خیابانی و دیگر برداشتن گامی مؤثر برای تقویت وحدت و همبستگی ملی. همان ایام علی‌شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت به همشهری خبر داد که مباحث مطرح شده در این نشست هم دایره وسیعی داشته؛ از بررسی جنس شعارهای معترضان در باب خواست‌های اقتصادی و معیشتی گرفته تا موضوعات سیاسی که به برخی تبعیض‌ها اعلام نارضایتی می‌کنند. در پی خروجی این شورا به‌نظر می‌رسد هم مسئولان سیاست داخلی کشور و هم نمایندگان احزاب ایده شورای گفت‌وگوی سیاسی به کامشان شیرین آمده و حالا قرار است همین شورای موقت به هسته اولیه شورای گفت‌وگوی سیاسی بدل شود. دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره اهمیت این شورا به همشهری گفت: دعوت اخیر معاونت‌های سیاسی و امنیتی - انتظامی وزارت کشور از احزاب و نمایندگانشان برای نشستن دور یک میز و بررسی بحران اخیر کشور نوعی بدعت در عرصه سیاسی کشور است؛ چراکه این نخستین باری بود که در یک بزنگاه سیاسی - اجتماعی احزاب در یک نشست برای تعامل و تفاهم دعوت می‌شوند و وزارت کشور به‌عنوان مسئول برقراری امنیت داخلی کشور قائل به هم‌نظری، مشورت و چاره‌اندیشی با احزاب برای گره‌گشایی از یک موضوع ملی است.

این نگاه مثبت ویژه اصلاح‌طلبان حاضر در این نشست نبود و محمدکاظم انبارلویی، دبیر کمیته سیاسی حزب موتلفه اسلامی ایجاد شورایی برای همگرایی بیشتر در میان احزاب و فعالان سیاسی کشور را از امور ضروری سیاست داخلی کشور دانست و در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: استقبال نمایندگان احزاب برای حضور در این نشست‌ها نشان‌دهنده تمایل آنها برای همفکری و همنظری در رسیدن به نقطه‌ای مشترک برای پایان دادن به توطئه‌های دشمن است و باید توجه داشت که بحران سیاسی- اجتماعی اخیر برای نظام جمهوری اسلامی رویدادی جدید نیست؛ چراکه ما در دهه 60، در سال78 و نیز 88 با بحران‌هایی از این دست مواجه بوده‌ایم؛ بنابراین آنچه مسیر پایان دادن به این روند را هموارتر می‌کند، استمرار وحدت ملی و اتحاد ملی در قبال توطئه‌های بیگانه است که در نظام جمهوری اسلامی همواره به رخ دشمنان کشیده می‌شود.

 

 

چانه‌زنی احزاب برای وحدت ملی

 

در صورت پا گرفتن شورای گفت‌وگوی سیاسی، وزارت کشور می‌تواند آن را نمونه کوچک شده طرح گفت‌وگوی ملی بداند که در یک سال گذشته مدام از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شود. از رهبر جریان اصلاحات گرفته تا اعضای شورای‌عالی اصلاح‌طلبان و در پی آن اعضای فراکسیون امید و شهردار پایتخت و اعضای شورای شهر تهران این روزها حصول گفت‌وگوی ملی را کلید حل چند صدایی‌ها در جامعه می‌دانند.

نخستین‌بار زمستان سال گذشته بود که ایده گفت‌وگوی ملی از سوی محمدرضاعارف، رئیس فراکسیون امید در بهارستان مطرح شد و او و همراهانش در فراکسیون ابتدا چراغ‌خاموش به رایزنی و مذاکره با دیگر نمایندگان پرداختند و اجرایی کردن این ایده را به سنگ محک طیف‌های مختلف سیاسی گذاشتند.

 

 

 

چرا شورای مشورتی سیاسی ضروری است؟

 

بررسی بدون هیاهوی رسانه‌ای ایده گفت‌وگوی ملی به‌دلیل در صدر اخبار قرار داشتن طرح پیشنهاد آشتی ملی از سوی چهره شاخص اصلاحات بود. عارف همان روزها در این‌باره گفت: ایده گفت‌وگوی ملی ایده فراجناحی است و برای اینکه متهم به سیاسی‌کاری نشویم، تصمیم گرفتیم بین گفت‌وگوی ملی و پیشنهاد آشتی ملی مرزبندی داشته باشیم؛ هرچند معتقدم در لوای گفت‌وگوی ملی می‌توان پس از تفاهم و چاره‌جویی بر سر مسائل اقتصادی و معضلات اجتماعی به سمت بازکردن گره‌های سیاسی هم رفت. از آن زمان تاکنون بحث لزوم حصول وحدت ملی یا انجام گفت‌وگوی ملی مکرر در نطق‌های نمایندگان اصلاح‌طلب بهارستان، اعضای شورای شهر و حتی شهردار تهران مورد اشاره قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع نزد جریان اصلاحات و صحه گذاشتن وزارت کشور بر ضرورت ایجاد یک شورای مشورتی سیاسی برای یافتن راه‌ برون رفت از مباحث چالش‌آفرین برای کشور باید دید اصولگرایان چه واکنشی به این ایده نشان خواهند داد و آیا تجربه اعتراضات اخیر اهمیت چنین شورای را برای آنها اثبات کرده است یا نه؟

این خبر را به اشتراک بگذارید