• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50138
+
-

با افتتاح راه‌آهن رشت - قزوین، مرکز استان گیلان رسماً به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شد

آوای قطار در زیباترین مسیر ریلی ایران

رئیس‌جمهور در استان گیلان: جنگ اقتصادی فرماندهی واحدمی‌خواهد

دولت
آوای قطار در زیباترین مسیر ریلی ایران

روز چهارشنبه همزمان با افتتاح پروژه راه‌آهن قزوین - رشت،وعده‌های دولت حسن روحانی در اضافه‌شدن 4مرکز استان کشور به شبکه ریلی کشور محقق شد. قطارهای همدان و کرمانشاه در سال96 به مقصدهای خود رسیدند و در آبان و اسفند امسال مسافران ریلی ارومیه و رشت امکان استفاده از خطوط ریلی را پیدا کردند. رشت بیست‌ودومین مرکز استان کشور بود که عصر دیروز با افتتاح رئیس‌جمهور صاحب قطار شد و 9مرکز استان دیگر تا تکمیل حلقه شبکه ریلی کشور فاصله باقی ماند. همزمان با فرمان رئیس‌جمهور، نخستین قطار مسافربری با 120مسافر از ایستگاه رشت به مقصد مشهد به حرکت درآمد. با افتتاح ایستگاه رشت، خط راه‌آهن شمال جنوب 175کیلومتر دیگر تا اتصال به آستارا و شبکه ریلی برون‌مرزی فاصله دارد. مسیر ریلی رشت به انزلی نیز 41کیلومتر خواهد بود که ایستگاه رشت را به یکی دیگر از بنادر دریای خزر متصل خواهد ساخت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، راه‌آهن قزوین‌‌-رشت به طول ۱۶۴کیلومتر با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۸۵۰میلیارد تومان در ۸قطعه احداث شده که وجود تونل‌ها و پل‌های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه‌آهن قزوین-رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است. این محور در ادامه از یک مسیر به بندرانزلی و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد. پیش‌بینی شده است،  جابه‌جایی1.4میلیون نفر مسافر و 5.1میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و همچنین 2.8میلیون نفر مسافر و ۷میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری از طریق این خط ریلی انجام شود. رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن رشت به آستارا به‌عنوان طرح بسیار مهم ملی و بین‌المللی، گفت: با تکمیل این مسیر ریلی، ده‌ها و حتی صدها کشور در آفریقا، آسیا، شرق و شمال اروپا و آسیای مرکزی به یکدیگر متصل خواهند شد.

ارتباط ریلی با همسایگان شمالی
روحانی، همسایگی با 4کشور بزرگ آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را از امتیازات استان گیلان برشمرد و ادامه داد: این 4کشور همسایه‌هایی هستند که روابط نزدیک و دوستانه با آنان می‌تواند موجب رونق تجاری در ایران و به‌ویژه گیلان و شمال کشور شود و به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه دستور می‌دهم که تلاش کنند این راه‌آهن به بنادر دریای خزر متصل شود که اتصال راه‌آهن رشت به کاسپین و انزلی به جز مسیر آستارا می‌تواند موجب تحولات فراوانی شود. باید تلاش کنیم که این بخش‌ها را نیز در دولت دوازدهم عملیاتی کنیم. او با تأکید بر اینکه تعامل سازنده با همه کشورها رویکرد ایران است و برخی کشورها خودشان ایجاد مشکل کردند، تصریح کرد: کشورهایی که از جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته‌اند، مقصر هستند؛ چرا‌که آنها از روز اول انقلاب مانع‌تراشی می‌کردند و خوشبختانه امروز بهترین روابط را با آذربایجان، روسیه، قزاقستان‌ و ترکمنستان داریم و این روابط با کشورهای همسایه ادامه خواهد داشت و راه‌آهن رشت - آستارا نیز با کمک و همکاری دولت آذربایجان به انجام می‌رسد.

رئیس‌جمهور همزمان که فرمان راهبری قطار را در روز سه‌شنبه صادر کرد، از یک دستور مهم رهبری در ارتباط با هدایت و هماهنگی امور اقتصادی کشور نیز خبر داد. او که در جمع مردم لاهیجان و در ورزشگاه تختی این شهر سخن می‌گفت، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مقام معظم رهبری درخصوص شرایط کنونی جنگ اقتصادی و روانی، گفت: در این جلسات به رهبر معظم انقلاب گفتم که در این مرحله نیاز به یک فرمانده داریم تا همه مردم و ارکان نظام با یک فرماندهی واحد دشمن را شکست دهند و پیشنهاد دادم که ایشان به‌عنوان رهبر نظام، فرماندهی جنگ اقتصادی را برعهده بگیرند و همه مسئولان و قوای کشور در خدمت ایشان باشند تا مسیر و راه را آنگونه که ایشان هدایت می‌کنند، ادامه دهیم. مقام معظم رهبری گفتند الان شرایط جنگ است و نیاز به فرمانده این جنگ داریم که باید فرمانده آن رئیس‌جمهور باشد و این تأکید مقام معظم رهبری بود و بر این مبنا دستور دادند تا دولت و قوای دیگر در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند و من نیز در آن جلسه اعلام آمادگی کردم که دولت و رئیس‌جمهور به شرایط حساس کنونی کشور کمک کنند.





این خبر را به اشتراک بگذارید