• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50072
+
-

فلسفه هنر رایانه‌ای

ویترین
فلسفه هنر رایانه‌ای


فلسفه هنر رایانه‌ای، کتابی کوچک با ایده‌ای بزرگ است. اعلام موجودیت و تبیین گونه هنری جدیدی با عنوان «هنر رایانه‌ای». این گونه هنری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا ارزشمند است؟ تفاوت آن با هنر دیجیتال چیست و چگونه از امکانات رایانه در آفرینش آثار هنری بهره می‌گیرد؟ اینها اصلی‌ترین پرسش‌هایی هستند که کتاب می‌کوشد با ارائه نمونه‌های فراوان، پاسخی درخور برای آنها عرضه کند. نویسنده کتاب، با اتخاذ روشی تحلیلی، پس از توضیح مفاهیم بنیادین «هنر رایانه‌ای» به تعریفی جامع از آن می‌رسد و تلاش می‌کند آن را در قالب نظریه‌ای منسجم سامان دهد.

دومینیک مک آیور لوپس، معاون دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانش‌پژوه ممتاز دانشگاهی و استاد صاحب کرسی در گروه فلسفه دانشگاه بریتیش کلمبیاست که تاکنون کتاب‌ها و مقالات فراوانی را در زمینه زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر تألیف کرده است. مک آیور لوپس در این کتاب نشان می‌دهد که هنر رایانه‌ای برخی اصول بنیادین شیوه‌های سنتی تفکر درباره هنر و آفرینش را به چالش می‌کشد و می‌گوید برای فهم این گونه هنری باید ایده‌هایی چون «تعاملگری» و «کاربر» را در مرکز توجه قرار دهیم.

فلسفه هنر رایانه‌ای اثر «دومینیک مک آیور لوپس» با ترجمه عرفان قادری را انتشارات ققنوس در 216صفحه چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید