• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5005
+
-

دستور فوری برای حفظ خانه نیما

میراث فرهنگی
دستور فوری برای حفظ خانه نیما

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرانجام با گذشت نزدیک به یک‌ماه از ماجرای خروج خانه نیما یوشیج از فهرست آثار ملی، دستور رسیدگی به خانه او در تهران را صادر کرد.

 

حدود یک‌ماه پیش، خبر خروج خانه نیما یوشیج از فهرست ثبت آثار ملی توسط دیوان عدالت اداری و با شکایت مالکان این خانه به دستگاه قضایی منتشر شد. همین خبر موجب شد تا فعالان میراث فرهنگی شهر تهران، هنرمندان و نویسندگان را نیز با خود همراه کنند و نامه سرگشاده اعتراض به خروج از ثبت ملی این خانه تاریخی منتشر شود.

 

شورای شهر و شهرداری تهران نیز با اعلام این خبر نسبت به خطر تخریب این خانه تاریخی حساس شدند و در جلسات علنی شورای شهر درخواست حفظ مجدد این خانه مطرح شد. شهرداری تهران نیز اعلام کرد که خانه نیما یوشیج در تهران حتی اگر خرید و فروش شود هم باید کاربری فرهنگی داشته باشد و اجازه تخریب آن صادر نخواهد شد.

 

 

 

خانه‌ای که همچنان ارزشمند است

 

حالا همین دیروز علی‌اصغر مونسان که به تازگی از سفر مادرید به‌منظور تلاش برای توسعه روابط گردشگری با کشورهای دیگر به تهران بازگشته است در نامه‌ای به محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور دستور رسیدگی فوری وضعیت خانه نیما یوشیج را صادر کرد.

 

در این نامه که دیروزسازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتشر کرد آمده است: «با توجه به اتفاقات اخیر درخصوص تهدید خانه نیما یوشیج، وظیفه روشن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی، ضروری است اقدامات عاجل درخصوص حفظ این اثر صورت گیرد.»

 

دربخش دیگری از نامه مونسان به معاون میراث فرهنگی آمده است: «با عنایت به ثبت خانه نیما یوشیج در سال 1380 از سوی سازمان میراث‌فرهنگی به شماره 4603 در فهرست آثار ملی ایران، به‌رغم رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج اثر مذکور از این فهرست، این خانه همچنان از منظر کارشناسی واجد ارزش‌های ثبتی است.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین در نامه خود خطاب به معاون میراث فرهنگی از او خواسته است با استفاده از تمام امکانات و اختیارات قانونی و حقوقی، مانع هرگونه تخریب و آسیب به خانه نیما یوشیج در تهران شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید