• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50019
+
-

مسئولیت اجتماعی پای صنایع را به طرح‌های شهری کشاند

آغاز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری

پیروز حناچی: از همکاری با دولت در مسائل مربوط به امور حاکمیتی حداکثر استفاده را خواهیم برد

درشهر
آغاز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری


محمد سرابی/ خبرنگار
باگذشت چند ‌ماه از شروع به‌کار شهردار جدید تهران، چند پروژه کوچک در صنعتی‌ترین منطقه شهر به بهره‌برداری رسید اما ویژگی این پروژه‌ها آن بود که صنایع موجود در منطقه21، خود کار سرمایه‌گذاری و اجرای آنها را برعهده داشتند. اگرچه ابعاد این پروژه‌ها در مقایسه با طرح‌های بزرگی که از سوی شهرداری اجرا می‌شود زیاد نبود اما جلب مشارکت شرکت‌های صنعتی برای ایفای نقش اجتماعی خود می‌تواند زمینه‌ای برای حضور بیشتر این صنایع در طرح‌های عام‌المنفعه باشد. زمانی که حضور کارخانه‌ها و صنایع در مناطق مسکونی باعث وارد کردن هزینه‌هایی به شهر می‌شود، ساخت و نگهداری فضا‌های عمومی از سوی همین واحد‌های تولیدی می‌تواند نخستین گام حضور آنان در طرح‌های شهری باشد.

بوستان‌های التیام و خوارزمی که در انتهای خیابان عرفانی و میان کارخانه‌های بزرگ قرار گرفته‌اند بخش اول برنامه‌های روز گذشته شهردار تهران بود. در این طرح‌ها اراضی رها شده به فضای سبز و محوطه درخت‌کاری و زمین بازی کودکان تبدیل شدند تا در نزدیکی دودکش‌های کارخانه‌ها امکانات رفاهی اندکی برای ساکنان محله‌های اطراف ایجاد شود. بوستان مشارکتی بهمن که مجهز به زمین‌های بازی بود و آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز آن با ساخت مخازن بزرگ تامین می‌شد نیز در همین گروه جای می‌گرفت. دو پروژه بازار مشارکتی قطعات خودرو و تقاطع غیرهمسطح «دوگاز» در بزرگراه لشگری و بازار گل و گیاه جنوب غرب نیز طرح‌های عمرانی بودند که با همکاری شرکت‌های صنعتی در مراحل اجرایی قرار داشتند.

شهردار در جریان بازدید از این پروژه‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که اغلب پروژه‌هایی که امروز مورد بازدید قرار گرفتند در قالب CSR یا مسئولیت اجتماعی سازمانی قرار دارند، گفت: مدیران شهرداری منطقه٢١ به‌درستی سراغ استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی رفتند و خوشبختانه دوستان‌مان در بخش صنایع نیز پا پیش گذاشتند و امروز توانستیم تعدادی از لکه‌های فضای سبز را تثبیت کنیم.

پیروز حناچی تأکید کرد: اکنون تصمیم داریم بیش ‌از پیش از ظرفیت طرح مسئولیت اجتماعی برای حل مشکلات شهر استفاده کنیم، چرا که وقتی اشخاص حقیقی یا حقوقی با علاقه پا پیش بگذارند، نتیجه متفاوت خواهد بود.

حناچی درمورد رویه معمول ساخت پارک‌ها و بوستان‌ها نیز گفت: معمولا ساخت و تجهیز فضاهای سبز را شهرداری برعهده می‌گیرد، اما در مواردی که امروز شاهد بودیم شهرداری زمین را در اختیارِ صنایعی که در محدوده قرار دارند، گذاشت و این صنایع، تجهیز و ساخت بوستان‌ها را برعهده گرفتند. اقدام جالب دیگر این بود که این صنایع درختانی را با پلاک حاوی نام کارکنان خودشان غرس کردند که با این کار به نگهداری و مراقبت بیشتر از این درختان امیدوار می‌شویم.

حناچی در بازدید از پروژه بازار مشارکتی قطعات خودرو عنوان کرد: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد و علاوه بر 2000واحد تجاری، زیربناهای لازم را نیز دارد.

این پروژه با دورنمای انتقال اصناف فروشنده قطعات خودرو مستقر در بافت تاریخی شهر اجرا می‌شود اما برخی از نمونه‌های مشابه آن نتوانسته‌اند در سال‌های اخیر توجه کسبه را جلب کنند. شهردار در این‌باره اظهار کرد: ما این کار را با هدف تخلیه بافت تاریخی انجام نمی‌دهیم اما انواعی از کسب و کار در این بافت شکل گرفته که با آن متناسب نیست. از طرف دیگر این نوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های ابتدایی خود به اوج بهره‌برداری نمی‌رسند و مدت زمان بیشتری برای سود‌آوری نیاز دارند. اگر بخواهیم تغییرات مثبتی رخ دهد باید زمان زیادی صرف کنیم و همراهی ذینفعان را هم به‌دست بیاوریم.

پروژه دوگاز نیز پل روگذری است که با مشارکت صنایع اطراف آن ساخته می‌شود و اکنون تنها مراحل ابتدایی کار خود را می‌گذراند. این مراحل که تاکنون 40میلیارد تومان هزینه داشته و شامل تملک بعضی از اراضی اطراف بوده است بعد از تصویب در کمسیون ماده 5 وارد فاز جدیدی خواهد شد و بنا به برنامه‌ریزی‌ها تا نیمه شعبان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته حسن رحمانی، شهردار منطقه21 تهران در سال‌های اخیر نزدیک به 500میلیارد تومان برای پروژه‌های مشارکتی از این دست صرف شده است و در مواردی صنایع کار نگهداشت و آبیاری فضای سبز را هم برعهده داشته‌اند.

مکث

شورایی برای انتقال پایتخت
شهردار تهران در مورد طرح انتقال پایتخت گفت: ما قانونی به نام قانون ساماندهی تهران و بررسی انتقال پایتخت داریم که براساس طرحی در مجلس تعیین شد و اکنون شورایی برای آن مشخص شده است. در این شورا کلیه مطالعاتی که درباره تهران انجام شده است در درجه اول آسیب‌شناسی و ساماندهی شهر در این شورا مطرح و بررسی می‌شود. اکنون آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دومین جلسه مرتبط با این شورا را برگزار کردند.

حناچی افزود: برنامه حمل‌ونقل عمومی تهران و حومه و بررسی آسیب‌های ناشی از آن مورد بررسی قرار گرفت همینطور امکان‌سنجی برای اقدامات بعدی و تمرکززدایی از تهران هم در دستور کار بود. این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد و به نتایج روشن و فراگیری برای حل مشکلات تهران می‌رسد.

شهردار تهران در پایان و در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌کرد دولت برای پایتخت بیان کرد: ما در مواردی که جنبه حاکمیتی پیدا می‌کنند، مثل حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا، از کمک‌های دولتی بهره می‌بریم. ممکن است بگوییم که کمک‌های دولت کافی نیستند، اما کمک‌های دولت همیشه نقدی نیست؛ به‌عنوان مثال فاینانس متروی تهران بر عهده دولت قرار دارد. خوشبختانه فضای همکاری با دولت در مسائل مربوط به امور حاکمیتی فراهم است و ما نیز از این فضا حداکثر استفاده را خواهیم برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید