• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49959
+
-

جشن بزرگ رویش

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری از کاشت 300هزار اصله نهال در هفته درختکاری خبر داد/ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان: امسال ۶۰۰ هزار اصله نهال در جنگل‌ها، مراتع و بافت شهری و روستایی استان کاشته می‌شود

پرونده
جشن بزرگ رویش

فرحناز چراغی - روح‌الله زرین|  خبرنگار:


15 اسفند روز درختکاری است؛‌روزی که دست دوستی به سوی طبیعت دراز می‌کنیم و با کاشتن نهال با طبیعت پیوند می‌بندیم. ناگفته نماند که درختکاری و پیوند ایرانیان با طبیعت ریشه‌ای دیرینه و تاریخی دارد. قرار است در کرمانشاه و کردستان نیز همزمان با سراسر نقاط کشور در این روز اقدامات خوبی برای کاشت نهال انجام شود. 


تحویل نهال به نهادها و ادارات

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری از کاشت 300هزار اصله نهال در استان طی هفته درختکاری خبر داد. 
«ان‌شاءلله کولانی» گفت: 190 هزار اصله نهال نیز به نهادها، تشکل‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد، آموزش و پرورش، نهادهای نظامی، انتظامی، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری و دیگر ارگان‌ها تحویل داده شده است. 
وی افزود: 117 هزار اصله نهال نیز در طول مراسم مختلف در هفته درختکاری کاشته می‌شود. 

این مسئول در ادامه به برگزاری چند ویژه‌برنامه از سوی ارگان‌های مختلف در این هفته اشاره کرد و افزود: قرار است در فضاهای دانشگاهی چون دانشکده کشاورزی نهال کاشته شود. همچنین با همکاری شهرداری طرح «درخت من» با غرس نهال توسط والدین فرزندان تازه متولد شده در کرمانشاه به اجرا درمی‌آید.  کولانی بیان کرد: ۴۰ هزار اصله نهال با مشارکت سازمان پارک‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و عموم دوستداران طبیعت برای افزایش سرانه فضای سبز استان در محوطه واحدهای مسکن مهر و نیز سطح پارک‌ها، ارتفاعات سراب قنبر، چم‌بشیر و پارک کوهستان غرس خواهد شد. 

وی به اقدام ارزشمند اداره کل زندان‌ها در استان نیز اشاره کرد و گفت: این اداره برای توسعه فضای سبز با رأی محاکم قضایی به کشت نهال و تولید درختان مثمر و غیرمثمر توسط زندانیان همت گماشته است که کار در خور و شایسته است. همچنین مدیریت امور زندان‌های استان قول همکاری این نهاد در زمینه کشت نهال و تولید قلمه انواع درختان مثمر و غیرمثمر توسط برخی زندانیان را البته با رأی محاکم قضایی داده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه پیام سال هفته منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها را نیز «منابع طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ملی» عنوان کرد و گفت: همه مردم و ادارات خود را متولی حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و ودیعه الهی بدانند، چراکه منابع طبیعی متعلق به همه است. 

وی به اجرای طرح‌های نمادین دیگری در این هفته توسط نهادهای مختلف اشاره کرد و افزود: هفته منابع طبیعی امسال با برگزاری چنین طرح‌هایی در کرمانشاه سبز‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود. 
این مسئول با اشاره به طرح بیمارستان سبز گفت: طرح بیمارستان سبز طرحی است که دکتر سروش، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) نوید آن را داده است. در اولین روز هفته منابع طبیعی این بیمارستان بوستانی سبز با حضور مردم و مسئولان افتتاح خواهد شد و نهال‌های آن توسط پزشکان، پرستاران، ورزشکاران، تشکل‌های مردم‌نهاد، دانش‌آموزان، دانشجویان، خانواده معظم شهدا، مسئولان ارشد استان و بیماران خاص کاشته خواهد شد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه گفت: هر مدرسه یک نهال نیز طرحی است که توسط اداره کل آموزش و پرورش استان در هفته درختکاری برگزار می‌شود. زنگ سبز نیز در مدارس استان نواخته خواهد شد. همچنین قرار است گروه سرود مدارس استان همزمان با آغاز روز درختکاری در ۱۵ اسفند سرودخوانی کنند. 

کولانی افزود: کشت نهال در فضای دانشگاه کشاورزی نیز با همکاری مسئولان این دانشگاه به یاد شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافعین حرم و شهدای دانشجو با حضور خانواده آنها صورت خواهد گرفت. طرح درخت من نیز توسط شهرداری کرمانشاه قرار است با همکاری مردم، تشکل‌های مردم‌نهاد، ادارات منابع طبیعی و ثبت احوال انجام شود و اجرای طرح صنعت سبز در شهرک‌های صنعتی نیز یکی دیگر از برنامه‌های این هفته خواهد بود.
وی بر ترویج فرهنگ حفظ و توسعه منابع طبیعی بین کودکان و نوجوانان در طول هفته تأکید کرد و گفت: قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با اقداماتی فرهنگی چون اجرای نمایش عروسکی در این زمینه ما را همراهی کنند. 
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، همایش راهپیمایی خانواده در روز جمعه 17اسفند با حضور مردم برگزار می‌شود. همایش نمونه‌های کشاورزی و منابع طبیعی دریکی از روزهای هفته درختکاری از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه نیز درباره برنامه‌های روز درختکاری در مرکز استان گفت: همزمان با هفته درختکاری بین ۱۰ تا ۱۲ هزار اصله نهال در استان کرمانشاه در مناطق مختلف نه‌گانه شهرداری رایگان توزیع خواهد شد. ۸۰ درصد این درختان غیرمثمر و از نوع اقاقیا، کاج، بادام تلخ، زبان‌گنجشک خواهند بود. توزیع در مناطق نه‌گانه شهرداری از ساعت ۸ صبح روز ۱۵ اسفند آغاز می‌شود. 

«فرامرز رحمتی» با بیان این‌که سرانه فضای سبز 12 مترمربع است، بیان کرد: به‎ منظور گسترش فضای سبز و به ‎مناسبت هفته درختکاری برنامه‌های خوبی اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: ۱۷ اسفند نیز همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی در منطقه سراب قنبر برگزار می‌شود که با کاشت نهال در این منطقه توسط اقشار مختلف مردم همراه می‌شود. همچنین قرار است در نقاطی چون پارک کوهستان، پارک شرقی کاشت درخت در این هفته انجام گیرد. بیش از ۳۷۴ هزار هکتار جنگل در کردستان وجود دارد که طی ۵۰ هزار سال شکل گرفته است.

بخش عمده این ظرفیت طبیعی هر ساله توسط نهادهای مختلفی مانند شهرداری‌ها، منابع طبیعی و مردم به صورت درختکاری ایجاد شده است. غرس نهال در بافت شهری موجب زیباسازی و کاهش آلودگی‌های ناشی از دود کارخانه‌ها و خودروها می‌شود. همچنین چند سالی است شاهد ایجاد فضای سبز در بسیاری از شهرهای استان هستیم. به نحوی که در ورودی شهرها، پارک‌ها و فضاهای عمومی هزاران اصله درخت نهال چند ساله رشد کرده است.


توسعه فضای سبز کردستان 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان نیز گفت: هر ساله طرح درختکاری و اهدای نهال به منظور توسعه فضای سبز استان در هفته منابع طبیعی اجرا می‌شود. 
«سعدی نقشبندی» ادامه داد: از نیمه دوم اسفند از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزار و ۳۶ هکتار عملیات جنگلکاری، توسعه جنگل و غنی‌سازی جنگل در شهرستان‌هایی با پوشش جنگلی انجام می‌شود. 
وی می‌افزاید: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای طرح جنگلکاری در استان در نظر گرفته شده است. همچنین این طرح در شهرستان‌های مریوان، کامیاران، بانه و سنندج در قالب طرح‌های بیولوژیک آبخیزداری اجرا خواهد شد. 

نقشبندی تصریح کرد: در مناطق مستعد اجرای طرح‌های جنگلکاری، گونه‌های جنگلی اقتصادی و چند منظوره صورت خواهد گرفت. همچنین این طرح شامل غرس بادام، سماق، فندق، گلابی جنگلی، پسته وحشی، سنجد و زالزالک با مشارکت جوامع محلی است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: طرح توسعه جنگل‌ها و درختکاری با همکاری و آموزش به بهره‌برداران محلی، دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی با نظارت کارشناسان این اداره انجام می‌شود. همچنین امسال ۶۰۰ هزار اصله نهال در جنگل‌ها، مراتع و بافت شهری و روستای استان غرس می‌شود.نقشبندی ادامه داد: ۳۷۴هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد که طی ۵۰ هزار سال شکل گرفته است. همچنین طرح درختکاری با همکاری شهرداری‌ها، نهادهای مردمی و اداره کل منابع طبیعی اجرا می‌شود.  


کاشت درختان میوه 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: به منظور جلوگیری از فرسایش خاک ۲هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع استان به کاشت درختان میوه اختصاص یافته است. «هیوا کریمی» ادامه داد: طرح جنگلکاری درختان میوه از ۲ سال پیش در استان آغاز شده است‌. هدف از اجرای این طرح ایجاد درآمد برای روستاییان، ذخیره آب و کاهش فرسایش خاک است. وی افزود: طرح کاشت درختان میوه در مناطق روستایی مریوان، کامیاران، سروآباد و سنندج اجرا شده است. 

کریمی تصریح کرد: امسال در ۳ هزار هکتار مراتع استان درختان جنگلی بادام، بنه، پسته و زالزالک غرس می‌شود. 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عرضه نهال رایگان خواهد بود. همچنین نگهداری از آن بر عهده روستاییان است.  کریمی ادامه داد: پس از ۵ سال در هر هکتار از نهال‌های غرس شده میوه حدود ۵ میلیون تومان درآمدزایی برای بهره‌برداران طرح جنگلکاری درختان میوه ایجاد خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه سطح جنگلکاری درختان میوه در کردستان به ۱۲ هزار هکتار برسد.


نهضت درختکاری 

 معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج نیز گفت: از سال گذشته با اجرای طرح نهضت درختکاری ۲۰ هزار نهال درخت در بافت شهری و پارک‌های جنگلی سنندج غرس شد. 
«قانع حسینی» ادامه داد: استفاده از گونه‌های بومی مانند ارغوان در اطراف ورودی آبیدر تا «بان شیلانه»، استفاده از گل‌های زیبا و تکثیر قابل توجه آنها، کاشت درخت ون در قسمتی از ورودی اول آبیدر به دلیل اقتصادی بودن و استفاده از زیتون تلخ برای کنترل آفات و بسیاری از موارد دیگر در سال گذشته از اقداماتی بود که برای داشتن شهری زیباتر و سالم‌تر انجام شد. همچنین در هفته درختکاری و منابع طبیعی نیز ۳هزار و ۵۰۰ نهال میان مردم توزیع و غرس شد.


حفظ جنگل‌ها 

عضو یکی از گروه‌های مردم‌نهاد حفظ محیط‌زیست در مریوان گفت: در بسیاری از روستاهای این منطقه هر ساله در هفته منابع طبیعی هزاران اصل نهال غرس می‌شود. 
«فواد ابراهیمی» ادامه داد: این منطقه سازگاری خاصی با درختان بید وحشی، ارغوان، پسته کوهی، بنه و سرو جنگلی دارد‌. به نحوی که پوشش جنگلی غنی در این زمینه در تمام روستاهای مریوان شکل گرفته است. 

وی افزود: مهم‌ترین آسیب‌های جنگل‌های این منطقه آتش‌سوزی‌های عمدی است. هر ساله ده‌ها هکتار از نهال‌های جوان طعمه آتش می‌شود. 
ابراهیمی تصریح کرد: ضروری است طرح آموزش، احیا و نگهداری از مراتع و جنگل‌های مریوان به صورت برنامه‌‌ریزی شده در اختیار روستانشینان قرار گیرد.


محل‌های توزیع نهال رایگان در کرمانشاه 

محل‌های توزیع نهال رایگان در شهر کرمانشاه به مناسبت روز درختکاری مشخص شد. این نهال‌ها ۱۵ اسفند از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمانشاه توزیع می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری، محل توزیع نهال‌ها بدین شرح است:
منطقه یک شهرداری: پارک نوبهار (چهارراه نوبهار) 
منطقه 2 شهرداری: پارک معلم (چهارراه فرهنگیان فاز ۱) 
منطقه 3 شهرداری: میدان شهدا 
منطقه 4 شهرداری: پارک آزادگان (میدان آزادگان) 
منطقه 5 شهرداری: پارک فدک (ورودی فرهنگیان فاز ۲) 
منطقه 6 شهرداری: پارک قائم (شهرک بهداری الهیه) 
منطقه 7 شهرداری: پارک حافظ 
منطقه 8 شهرداری: پارک شهر(میدان آزادگان جنب تالار انتظار) 
سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری: گلخانه پارک شرقی


افزایش فضای سبز شهری  

عضو اجرای گروه مردم‌نهاد طرح درختکاری در قروه ‌ گفت: هر سال طرح درختکاری در چند منطقه اصلی حاشیه شهر مانند دریاچه سراب کوثر اجرا می‌شود. 
«اکبر مولایی» ادامه داد: منطقه دریاچه سراب کوثر و آصف‌آباد پوشیده از انواع درختان میوه و جنگلی است و ضرورت دارد طرح درختکاری در مناطق روستایی مستعد مانند، حسین‌‌آباد(ظله‌جوب)، میهم و حاشیه رشته‌کوه‌های بدر و پریشان اجرا شود، چراکه دارای منابع غنی آبی متعددی است. 
این فعال محیط‌زیست افزود: هر ساله بیش از ۲ هزار اصله نهال توسط جهاد کشاورزی و اداره منابع طبعی میان شهروندان توزیع می‌شود. در باغ‌ها و خانه‌های ویلایی غرس می‌شود. نتیجه آن توسعه فضای سبز شهری در قروه را به همراه داشته است.


  زاویه  

جشن تولدی برای درخت کهنسال

درخت کهنسال شهرمان، کرمانشاه چندی‌پیش مهمانان زیادی داشت؛ مهمانانی که آمده بودند جشن تولدش را جشن بگیرند. به گزارش ایسنا، جمع زیادی از کودکان کرمانشاهی به همراه خانواده‌هایشان در طاق‌بستان حضور یافتند تا در جشن تولد «رحمت» کهنسال‌ترین درخت این دیار شرکت کنند.  برنامه‌ای شاد و مفرح که توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه برگزار شد و حاضران تولد 596 سالگی این درخت کهنسال- براساس تخمین- را جشن گرفتند. 

کودکان حاضر در این برنامه بزرگ‌ترین نقاشی همگانی با موضوع «درخت من» را روی پارچه‌ای ترسیم کردند، نمایش عروسکی دیدند و در قالب برنامه‌هایی شاد با اهمیت حفظ محیط‌زیست آشنا شدند. در پایان هم کیک تولد «رحمت» 596 ساله بریده و بین میهمانان توزیع شد. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه هدف از اجرای این برنامه را در آستانه هفته منابع طبیعی، ایجاد شور و نشاط بین کودکان و همچنین آشنایی آنها با اهمیت حفظ محیط‌زیست
عنوان کرد.  

«مهدی عبدالمالکی» در مورد کهنسال‌ترین درخت کرمانشاه نیز گفت: این درخت با ارتفاع 7/37متر و قطر 46/8متر در ورودی مجموعه تاریخی طاق‌بستان خودنمایی می‌کند که علاوه بر ارزش ژنتیکی، ارزش فرهنگی و تاریخی هم دارد، طوری که در فرهنگ عامه به درخت «رحمت» شهرت دارد.  به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، درخت کهنسال طاق‌بستان پس از چنار هزار ساله ابرقو دومین درخت کهنسال کشور است.  

وی افزود: در ادبیات عامه این درخت را به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت می‌دهند و در ادبیات فولکلور در خصوص این درخت آمده که این درخت را شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسروپرویز و دیدار او با فرهاد در طاق‌بستان به عنوان یادگاری می‌کارد.  عبدالمالکی گفت: این درخت در طول تاریخ به نام‌های مختلفی همچون دارپهلوان، درخت رحمت و درخت کهنسال طاق‌بستان نامگذاری شده و سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از آثار طبیعی استان به ثبت ملی رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید